AutoRai
28-5-2002
Internationale onderscheiding voor Toyota's 1.8 VVTL-i motor
Toyotas state of the art motor, de 1,8 liter VVTL-i heeft in de
categorie van 1.4 tot 1.8 motoren de Engine of the Year-titel in de
wacht gesleept.
De verkiezing is een initiatief van Engine Technology International
Magazine, dat onlangs de uitreiking deed in Stuttgart. Een 40 koppige
jury van senior autojournalisten uit de hele wereld kende deze
prestigieuze onderscheiding aan Toyota toe.
Toyota Motor Europe Marketing & Engineering (TMME) heeft onlangs de
Engine of the Year Award mogen ontvangen uit handen van de makers van
Engine Technology International Magazine, tijdens de ceremonie die
onlangs in Stuttgart plaatsvond. De 141 kW (192 pk) sterke 1,8 liter
VVTL-i motor, die zowel in de Corolla T Sport als in de Celica T Sport
leverbaar is, werd door de internationale jury op overtuigende wijze
tot winnaar gekozen in de 1.4 tot 1.8-klasse. Om de onderscheiding te
bemachtigen moest Toyota het opnemen tegen motoren van BMW, Ford en
Volkswagen. Het succes van Toyota wordt nog eens verder
gecomplementeerd doordat de 1,5 liter VVT-i motor van de Toyota Prius
in dezelfde categorie op de vierde plaats eindigde. Een opvallende
prestatie, zeker in de wetenschap dat de Prius zowel in 1999 als in
2000 deze onderscheiding won in de categorie beste eco-vriendelijke
motor. Dit geeft duidelijk aan hoe divers de competitie was en hoe
goed Toyotas motorentechniek is; of het nu gaat om hoge prestaties of
om ultra lage emissies.
De juryleden prezen de 1,8 liter VVTL-i motor - die maar liefst 107 pk
per liter levert - om zijn efficiency (brandstofverbruik: 8,3 liter
per 100 km bij een gecombineerde rit in de Corolla T Sport) en de
overweldigende motorprestaties met name wanneer de motor tot 7.800 tpm
wordt opgestuwd.
De winnende VVTL-i motor is gebaseerd op de in vele Toyota-modellen
gemonteerde VVT-i motor, voorzien van de variabele en intelligente
kleptiming. De krachtbron vergroot de lichthoogte van de in- en
uitlaatkleppen wanneer het motortoerental boven de 6.000 tpm komt. Dit
wordt bereikt door een nokwisselmechanisme, die de motor een hoog
vermogen geeft en een enorme trekkracht over een zeer breed
toerengebied.
De juryleden prezen Toyota omdat deze opvallende high tech motor ook
in afgeleide vorm in s werelds best verkochte auto wordt gemonteerd -
de Toyota Corolla. Kortom: een goed voorbeeld van democratisering van
technologie.
Deze 1.8 VVTL-i motor is een voorbeeld van Toyotas toewijding om hoge
prestatie motoren te produceren die indien nodig ook zuinig kunnen
zijn, dankzij de toepassing van een state of the art
kleppenmanagementsysteem, aldus Johannes Thammer (Vice President
Product & Sales Planning bij TMME) die de uitreiking bijwoonde.