Royal Boskalis Westminster N.V.

PERSBERICHT No. 4 / 27 mei 2002

Dit is een gezamenlijk persbericht van Merwede Shipyard en Koninklijke Boskalis Westminster nv

Hardinxveld-Giessendam/Papendrecht, 27 mei 2002

Sleephopperzuiger de `Waterway': bekroond als Schip van het Jaar

Op zaterdag 25 mei is de 'Waterway', sleephopperzuiger van Westminster Dredging Ltd, dochtermaatschappij van Koninklijke Boskalis Westminster nv, bekroond als Schip van het Jaar. De 'Waterway' is gebouwd door Merwede Shipyard in Hardinxveld-Giessendam. De titel Schip van het Jaar wordt toegekend aan de bouwer en opdrachtgever van het in technisch opzicht meest innovatieve schip dat in het afgelopen jaar is opgeleverd. De prijs werd uitgereikt namens de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied (KNVTS)door de minister van Verkeer en Waterstaat, mw. T. Netelenbos aan de heer A.J. Houweling, algemeen directeur Merwede Shipyard en de heer ing. K.G. van Nes, lid van de Raad van Bestuur van Koninklijke Boskalis Westminster nv.

Innovatief ontwerp
De jury kende de titel 'Schip van het Jaar' toe aan de 'Waterway' vanwege onder meer het feit dat er sprake is van "een voorbeeld van innovatief ontwerpen in goed samenspel tussen opdrachtgever, werf en onderzoeksinitiatie. Het streven naar energiebesparing heeft verregaande gevolgen gehad voor het scheepsontwerp. De in verband hiermee vereiste bijzondere oplossingen voor wat betreft de ruimtelijke indeling heben geleid tot de keuze voor directe aandrijving van bagger- en jetpompen. De keuze voor het convergerend twin gondola concept als achterstevenvorm voor dit type schip is innovatief."

Geschikt voor ondiepe wateren
De 'Waterway' is speciaal ontworpen om met een geringe diepgang en een groot laadvermogen, in ondiepe wateren vooroever- en strandsuppletie alsmede bagger- en onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Veelal gaat het dan om het baggeren van slib, zand, grind en zachte klei. Het baggeren van zwaar gepakte grondsoorten is mogelijk doordat het schip met een zware jet installatie is uitgerust. Daarnaast is de 'Waterway' voorbereid voor ontzilting van zeezand. De 'Waterway' onderscheidt zich onder andere doordat het toerental van de zandpomp via een speciale twee-traps tandwielkast in beide toerengebieden regelbaar is. Dit maakt een goede regeling van mengselsnelheid en vermogen mogelijk. Boskalis zet de 'Waterway' primair in voor baggerprojecten op korte en middellange vaarafstanden.
Binnenkort gaat de 'Waterway' aan het werk in Nigeria, ten behoeve van het bouwrijp maken van een terrein van 72 hectare voor de bouw van een 'gas to liquids' plant in Escravos.

Boskalis plaatste in juni 1999 bij Merwede Shipyard de opdracht voor de bouw van de 'Waterway'. Het schip is begin 2001 in de vaart genomen. Inmiddels is ook de 'Coastway', zusterschip van 'Waterway', in de vaart genomen.

Specificaties `Waterway'
Lengte over alles 97,70 m
Breedte 23,00 m
Holte 7,00 m
Baggerdiepgang 6,58 m
Draagvermogen 6.700 ton
Hoppercapaciteit 4.900 m3
Snelheid 13,2 knopen
Totaal geïnstalleerd vermogen 6.365 kW
Voortstuwingsvermogen 2 x 2.000 kW
Boegschroefvermogen 500 kW
Baggerpompvermogen 1.500 kW
Walpersvermogen 2.760 kW
Jetpompvermogen 2 x 750 kW
Diameter zuigbuis 900 mm
Baggerdiepte (op 5 meter diepgang) 28 m
Sleephopperzuiger
Een sleephopperzuiger is een zelfvarend baggerschip dat al varende haar ruim (hopper of beun) laadt door middel van één of twee zuigbuizen. Deze zuigbuizen zijn uitgerust met sleepkoppen die over de waterbodem worden gesleept. De lading kan onder meer worden gelost via bodemkleppen of via een leegzuigleiding. De ruim 300 eenheden tellende baggervloot van Boskalis omvat momenteel 30 sleephopperzuigers.

Merwede Shipyard
Merwede Shipyard is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van maatwerkschepen met een hoog technologisch gehalte. Vanaf de oprichting van het bedrijf in 1902 bouwt de werf baggerschepen en heeft zich daarmee in deze marktsector een vooraanstaande internationale marktpositie verworven.
Naast de baggermarkt richt de Merwede zich op de offshoremarkt, de markt voor passagiers- en cruiseschepen en de markt voor Specials waaronder zware lading schepen, bitumen- en chemicaliëntankers, specialistische RoRo's, opleidingsschepen en hospitaalschepen. Elk scheepsontwerp wordt door de werf zelf ontwikkeld, in nauwe samenwerking met de opdrachtgever. Dit waarborgt een goede beheersbaarheid van het complexe ontwerptraject en de aansluiting met het productieproces.
De werf beschikt over een overdekte bouwhelling voor schepen tot een lengte van 180 meter, bij een maximale breedte van 28 meter. Merwede Shipyard is een volledige dochteronderneming van IHC Caland N.V., de aan de AEX-Effectenbeurs genoteerde houdstermaatschappij van een internationale groep van industriële bedrijven werkzaam in de offshore-, bagger- en scheepvaartsector.

Koninklijke Boskalis Westminster nv
Koninklijke Boskalis Westminster nv is een internationaal opererend concern met een leidende positie op de wereldmarkt van baggerdiensten. De kernactiviteiten van Boskalis zijn aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, creatie van land in water en bescherming van kusten en oevers. Met tien belangrijke thuismarktposities in Europa en daarbuiten richt de onderneming zich op alle in het baggeren voorkomende diensten. Boskalis heeft de beschikking over een veelzijdige vloot van meer dan 300 units en is actief in circa 50 landen, verspreid over 5 continenten. Boskalis heeft ruim 3.000 medewerkers in dienst.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Merwede Shipyard Koninklijke Boskalis Westminster nv Mattijs Faber, marketing manager
tel. 0184-677309
e-mail: jmfaber@merwede.com
Website: www.merwede.com

of

Ingeborg de Bus, communicatie manager
tel. 078-6969569
e-mail: i.a.m.debus@boskalis.nl

Voor fotomateriaal van de 'Waterway' of de prijsuitreiking kunt u contact opnemen met Ingeborg de Bus van Boskalis.