Royal Boskalis Westminster N.V.
PERSBERICHT No. 4 / 27 mei 2002
Dit is een gezamenlijk persbericht van Merwede Shipyard en Koninklijke
Boskalis Westminster nv
Hardinxveld-Giessendam/Papendrecht, 27 mei 2002
Sleephopperzuiger de `Waterway': bekroond als Schip van het Jaar
Op zaterdag 25 mei is de 'Waterway', sleephopperzuiger van Westminster
Dredging Ltd, dochtermaatschappij van Koninklijke Boskalis Westminster
nv, bekroond als Schip van het Jaar. De 'Waterway' is gebouwd door
Merwede Shipyard in Hardinxveld-Giessendam. De titel Schip van het
Jaar wordt toegekend aan de bouwer en opdrachtgever van het in
technisch opzicht meest innovatieve schip dat in het afgelopen jaar is
opgeleverd. De prijs werd uitgereikt namens de Koninklijke Nederlandse
Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied (KNVTS)door de minister
van Verkeer en Waterstaat, mw. T. Netelenbos aan de heer A.J.
Houweling, algemeen directeur Merwede Shipyard en de heer ing. K.G.
van Nes, lid van de Raad van Bestuur van Koninklijke Boskalis
Westminster nv.
Innovatief ontwerp
De jury kende de titel 'Schip van het Jaar' toe aan de 'Waterway'
vanwege onder meer het feit dat er sprake is van "een voorbeeld van
innovatief ontwerpen in goed samenspel tussen opdrachtgever, werf en
onderzoeksinitiatie. Het streven naar energiebesparing heeft
verregaande gevolgen gehad voor het scheepsontwerp. De in verband
hiermee vereiste bijzondere oplossingen voor wat betreft de
ruimtelijke indeling heben geleid tot de keuze voor directe
aandrijving van bagger- en jetpompen. De keuze voor het convergerend
twin gondola concept als achterstevenvorm voor dit type schip is
innovatief."
Geschikt voor ondiepe wateren
De 'Waterway' is speciaal ontworpen om met een geringe diepgang en een
groot laadvermogen, in ondiepe wateren vooroever- en strandsuppletie
alsmede bagger- en onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Veelal gaat
het dan om het baggeren van slib, zand, grind en zachte klei. Het
baggeren van zwaar gepakte grondsoorten is mogelijk doordat het schip
met een zware jet installatie is uitgerust. Daarnaast is de 'Waterway'
voorbereid voor ontzilting van zeezand. De 'Waterway' onderscheidt
zich onder andere doordat het toerental van de zandpomp via een
speciale twee-traps tandwielkast in beide toerengebieden regelbaar is.
Dit maakt een goede regeling van mengselsnelheid en vermogen mogelijk.
Boskalis zet de 'Waterway' primair in voor baggerprojecten op korte en
middellange vaarafstanden.
Binnenkort gaat de 'Waterway' aan het werk in Nigeria, ten behoeve van
het bouwrijp maken van een terrein van 72 hectare voor de bouw van een
'gas to liquids' plant in Escravos.
Boskalis plaatste in juni 1999 bij Merwede Shipyard de opdracht voor
de bouw van de 'Waterway'. Het schip is begin 2001 in de vaart
genomen. Inmiddels is ook de 'Coastway', zusterschip van 'Waterway',
in de vaart genomen.
Specificaties `Waterway'
Lengte over alles 97,70 m
Breedte 23,00 m
Holte 7,00 m
Baggerdiepgang 6,58 m
Draagvermogen 6.700 ton
Hoppercapaciteit 4.900 m3
Snelheid 13,2 knopen
Totaal geïnstalleerd vermogen 6.365 kW
Voortstuwingsvermogen 2 x 2.000 kW
Boegschroefvermogen 500 kW
Baggerpompvermogen 1.500 kW
Walpersvermogen 2.760 kW
Jetpompvermogen 2 x 750 kW
Diameter zuigbuis 900 mm
Baggerdiepte (op 5 meter diepgang) 28 m
Sleephopperzuiger
Een sleephopperzuiger is een zelfvarend baggerschip dat al varende
haar ruim (hopper of beun) laadt door middel van één of twee
zuigbuizen. Deze zuigbuizen zijn uitgerust met sleepkoppen die over de
waterbodem worden gesleept. De lading kan onder meer worden gelost via
bodemkleppen of via een leegzuigleiding. De ruim 300 eenheden tellende
baggervloot van Boskalis omvat momenteel 30 sleephopperzuigers.
Merwede Shipyard
Merwede Shipyard is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van
maatwerkschepen met een hoog technologisch gehalte. Vanaf de
oprichting van het bedrijf in 1902 bouwt de werf baggerschepen en
heeft zich daarmee in deze marktsector een vooraanstaande
internationale marktpositie verworven.
Naast de baggermarkt richt de Merwede zich op de offshoremarkt, de
markt voor passagiers- en cruiseschepen en de markt voor Specials
waaronder zware lading schepen, bitumen- en chemicaliëntankers,
specialistische RoRo's, opleidingsschepen en hospitaalschepen.
Elk scheepsontwerp wordt door de werf zelf ontwikkeld, in nauwe
samenwerking met de opdrachtgever. Dit waarborgt een goede
beheersbaarheid van het complexe ontwerptraject en de aansluiting met
het productieproces.
De werf beschikt over een overdekte bouwhelling voor schepen tot een
lengte van 180 meter, bij een maximale breedte van 28 meter.
Merwede Shipyard is een volledige dochteronderneming van IHC Caland
N.V., de aan de AEX-Effectenbeurs genoteerde houdstermaatschappij van
een internationale groep van industriële bedrijven werkzaam in de
offshore-, bagger- en scheepvaartsector.
Koninklijke Boskalis Westminster nv
Koninklijke Boskalis Westminster nv is een internationaal opererend
concern met een leidende positie op de wereldmarkt van baggerdiensten.
De kernactiviteiten van Boskalis zijn aanleg en onderhoud van havens
en vaarwegen, creatie van land in water en bescherming van kusten en
oevers. Met tien belangrijke thuismarktposities in Europa en
daarbuiten richt de onderneming zich op alle in het baggeren
voorkomende diensten. Boskalis heeft de beschikking over een
veelzijdige vloot van meer dan 300 units en is actief in circa 50
landen, verspreid over 5 continenten. Boskalis heeft ruim 3.000
medewerkers in dienst.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Merwede Shipyard Koninklijke Boskalis Westminster nv
Mattijs Faber, marketing manager
tel. 0184-677309
e-mail: jmfaber@merwede.com
Website: www.merwede.com
of
Ingeborg de Bus, communicatie manager
tel. 078-6969569
e-mail: i.a.m.debus@boskalis.nl
Voor fotomateriaal van de 'Waterway' of de prijsuitreiking kunt u
contact opnemen met Ingeborg de Bus van Boskalis.