- PERSBERICHT -

Den Haag, 28 mei 2002

SMS marketing verhoogt merkbeleving

TheRazor, research- en consultancy bureau voor mobiele toepassingen, maakt vandaag de resultaten van haar onderzoek naar SMS toepassingen in Nederland bekend. De resultaten van het onderzoek zijn opgenomen in het rapport 'Introduction to SMS Marketing - Turning Text into Value'. Centrale conclusie, op basis van het onderzoek, is dat SMS vooral toegevoegde waarde heeft wanneer een verhoogde merkbeleving bereikt dient te worden bij consumenten. Bedrijven kunnen SMS het beste inzetten wanneer interactie en daarmee loyaliteit met klanten moet worden verhoogd of versterkt. "Voor massacommunicatie is SMS echter ongeschikt"; aldus Paul Settels, directeur van TheRazor. "SMS is te duur voor grootschalige advertentiecampagnes, bedrijven moeten bij inzet van SMS het meer zoeken in interactiviteit met specifieke groepen gebruikers".

Het onderzoeksrapport
In het rapport "Introduction to SMS Marketing - Turning Text into Value" zijn de mogelijkheden en voor- en nadelen van het toepassen van SMS in de marketing mix uiteengezet. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt uitgelegd hoe SMS succesvol kan worden toegepast voor marketingdoeleinden. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de respons op SMS campagnes gemiddeld drie keer hoger is in vergelijking met Direct Marketing campagnes. Het bereiken van een grote groep gebruikers via SMS is wel kostbaar. Een klantcontact via SMS kost zo'n EUR 0,085. Een persoon bereiken via radio of print is aanzienlijk goedkoper met EUR 0,02 respectievelijk EUR 0,01. Marketingprofessionals dienen zich bij inzet van een SMS campagne te laten leiden door de kwaliteit van het klantcontact bij de besteding van marketingbudgetten.

Bewustwording van SMS marketing
In het afgelopen jaar zijn met name de mediabedrijven als Endemol, Radio538 en TMF maar ook Nokia zich hiervan bewust geworden. Zij hebben mobiele marketingdiensten weten te integreren in hun marketingacties. TheRazor meent dat organisaties, die tot doel hebben meer merkbeleving te realiseren onder haar gebruikers, SMS moeten opnemen in de marketingplannen.

Een verdere beschrijving van het rapport 'Introduction to SMS marketing - Turning Text into Value' is te vinden op: www.therazor.nl


- EINDE BERICHT -

Over TheRazor
TheRazor is een onafhankelijk research- en consultancy bureau gespecialiseerd in mobiele toepassingen. TheRazor onderzoekt en adviseert over alle gebieden die essentieel zijn voor de juiste inzet van mobiele media voor zowel efficiency, marketing als omzetverhogende doelstellingen. TheRazor blijft zichzelf onderscheiden door continue onderzoek en het assisteren van klanten bij de inzet van innovatieve mobiele datatoepassingen. Meer informatie over dienstverlening van TheRazor is beschikbaar op: www.therazor.nl.

Achtergrondinformatie (