Ingezonden persbericht

Sigma Systems zet Europese expansie voort met opening van vestiging in Duitsland

Dr Robert Wiesheu aangetrokken om onderneming te leiden in Europa's grootste kabelmarkt

28 mei 2002 - Sigma Systems, de toonaangevende aanbieder van service management oplossingen, heeft vandaag de officiële start aangekondigd van haar operationele activiteiten in Centraal Europa. Dit gebeurde met de opening van een vestiging in Frankfurt en de benoeming van Dr Robert Wiesheu tot Regional Director Central Europe. Hiermee wordt de expansie van de onderneming in Europa voortgezet. Eerder dit jaar werden er al vestigingen geopend in Londen, Amsterdam en Parijs.

Duitsland is met zijn 20 miljoen kabelabonnees en meer dan 80% van de particuliere woningen aangesloten op de kabel, Europa's grootste kabelmarkt. De complexe eigendomstructuur van het netwerk, verdeeld over Level 3 en Level 4 kabelexploitanten, gekoppeld aan de grote aantallen abonnees, vereisen dat kabel system operators de informatietransacties die plaatsvinden tussen de network layer en ongelijksoortige business support en back office systemen zoals fakturering en CRM, zullen moeten automatiseren. De SigmaTM Service Management Portfolio biedt operators de flexibiliteit om het rendement van bestaande IT-investeringen te optimaliseren, en geeft ze tegelijkertijd de gelegenheid om de time-to-market van nieuwe diensten te versnellen.

"Service management is geen topprioriteit geweest voor kabelexploitanten, die tot nu toe bijna uitsluitend analoge televisiediensten hebben doorgegeven," aldus Danny Dicks, Senior Analyst bij Analysys, een internationale consulting en research onderneming op het gebied van telecommunicatie en de nieuwe media. "Echter, nu dat kabelexploitanten gefocust zijn op nieuwe inkomstenstromen uit broadband-diensten, zoals high-speed data, telefonie, VoIP en iTV, zullen ze hun operationele activiteiten en business support systemen kritisch moeten bekijken; geïntegreerde service management oplossingen van gespecialiseerde leveranciers kunnen daarbij zorgen voor substantieel lagere operationele kosten, waarmee de nieuwe diensten van exploitanten voor concurrerende tarieven kunnen worden aangeboden."

Voordat hij bij Sigma Systems in dienst kwam, werkte Dr Wiesheu onder meer als Business Development Director EMEA voor Digiquant, dat infrastructuur software levert voor de ondersteuning van de levering van diensten over geavanceerde netwerken. Daarnaast heeft hij een aantal senior international sales en marketing posities bekleed bij ICL-Fujitsu en LHS (nu Sema-Schlumberger). Dr Wiesheu behaalde zijn M.Sc aan de Universiteit van Erlangen en zijn PhD aan de Technische Universiteit van München.

Dr Wiesheu zal ook leiding gaan geven aan Sigma's sales en business development activiteiten in Oostenrijk en in sleutellanden in Centraal- en Oost-Europa, waaronder Polen, Hongarije en de Republiek Tsjechië. In deze landen worden interactieve diensten zoals telefonie en high-speed data al aangeboden door kabel systeemoperators.

"De mogelijkheden op de Duitse kabelmarkt zijn al interessant, en nu dat Deutsche Telekom bezig is met de verkoop van haar kabelactiva, zal de onvermijdelijke stroom van fusies en acquisities in deze belangrijke markt de vraag naar service management oplossingen alleen maar verder opstuwen," aldus Richard Hubble, European Managing Director, Sigma Systems. "Centraal- en Oost-Europa - en met name Duitsland - zijn van groot strategisch belang voor Sigma. Het verheugt mij daarom zeer dat we Dr Wiesheu nu in ons team hebben. Hij zal onze operationele activiteiten in deze belangrijke regio op een slagvaardige manier gaan aansturen."

"Ik ben ontzettend blij om in deze spannende tijden deel te gaan uitmaken van Sigma Systems," aldus Dr Robert Wiesheu. "De Duitse en andere Centraal- en Oost-Europese kabelmarkten zijn onderhevig aan grote veranderingen. De ongeëvenaarde customer base van Sigma Systems in Noord-Amerika, met zes 'tier 1' kabelexploitanten als klant, brengt ons in een zeer sterke positie om de broadbandaanbieders in de regio van advies te dienen en ze optimaal te ondersteunen bij het introduceren en uitrollen van nieuwe diensten. Door het verbeteren van de nauwkeurigheid van de doorgave en het verlichten van de druk op call centre en technisch support personeel, zal het service management effectiever worden. Daardoor kunnen de inkomsten per abonnee worden verhoogd, de operationele kosten aanzienlijk worden verlaagd en zal de tevredenheid van de abonnee toenemen."


-ENDS-

Over Sigma Systems
Sigma Systems is wereldleider op het gebied van service management-oplossingen voor kabelexploitanten. Met Sigma's OSS (Operations Support System) producten kunnen service providers hun service management automatiseren, betrouwbare en schaalbare diensten aanbieden, marges verbeteren, bestaande klanten beter vasthouden en nieuwe klanten aantrekken. Het Sigma® Service Management Portfolio, is een snel inzetbare suite van oplossingen voor provisioning en diagnostics van diensten voor kabelbreedband, inclusief high-speed internet, digitale video, interactieve TV en telefonie via de kabel.

Wereldwijd wordt de software van Sigma gebruikt door vooraanstaande MSO's en ISP's als @Home Benelux (België en Nederland), @NetHome (Japan), Cogeco (Canada), Essent Kabelcom (Nederland), Rogers (Canada) en Shaw (Canada). De grootste kabelbedrijven in de VS maken reeds gebruik van de producten van Sigma, waaronder AT&T Broadband, Comcast en Cox. De klanten van Sigma bedienen wereldwijd in totaal 35 miljoen abonnees. Sigma participeert actief in CableLabs, het technologieconsortium voor kabelexploitanten in Noord- en Zuid-Amerika.

Het bedrijf is opgericht in 1990, en heeft haar hoofdkantoor in Toronto. Sigma beschikt over verkoopkantoren in Atlanta, Boston en Denver, en Europese kantoren in Amsterdam, Frankfurt, Lissabon, Londen, Madrid, Parijs en Rome. Strategische investeerders in Sigma zijn onder andere: Cisco Systems, Kleiner Perkins Caufield and Byers, Morgan Stanley Dean Witter en Redwood Ventures. Bezoek voor verdere informatie de website: www.sigma-systems.com.