Gemeente Helden
Gemeentelijke communicatie Helden scoort goed, maar kan altijd beter!
De gemeente Helden is er voor haar burgers.
De gemeente Helden is planmatig bezig met het verbeteren van de
kwaliteit van haar gemeentelijke communicatie. De organisatie werkt
hard aan de kwaliteitsverbetering, zodat de burger van de gemeente nog
beter geholpen kan worden. Begin april 2002 heeft daarom een onderzoek
plaatsgevonden onder veel inwoners over de communicatie van de
gemeente. Een onderdeel van het onderzoek was een uitgebreide
schriftelijke enquête, die zich richtte op de informatievoorziening
van de gemeente Helden, media- en informatiebehoefte, contact met de
gemeente en over klachten, meldingen en inspraak. De respons van de
vragenlijsten was goed. De resultaten zijn een weerspiegeling van de
totale bevolking van Helden in de leeftijdscategorie van 18 tot 80
jaar. De resultaten zijn kortgeleden in de gemeentelijke organisatie
bekend gemaakt. Via deze weg laten we u de belangrijkste resultaten
zien.
Mediagebruik en -waardering
De gemeentepagina in Midden-Limburg en de gemeentegids zijn de twee
bekendste communicatiemiddelen. Opvallend is dat weinig mensen tussen
de 18 en 25 jaar het weekblad Midden-Limburg zorgvuldig lezen. De
leeftijdscategorie van 18 tot en met 35 jaar maakt het meest gebruik
van de website. Bij vrijwel alle middelen geldt dat het gebruik van de
middelen toeneemt naarmate de leeftijd stijgt. Vanaf de 55 jaar neemt
het middelengebruik echter weer iets af.
* Gemeentelijke website 'www.helden.nl'
Ruim 60% van de inwoners van de gemeente Helden heeft toegang tot
internet, thuis en/of op het werk. Van de leeftijdscategorie 18
tot en met 25 jaar heeft het grootste percentage toegang tot
internet (80%), boven de 55 jaar minder dan de helft en boven de
65 jaar bijna niemand meer. Circa 30% van de inwoners heeft de
site www.helden.nl wel eens of regelmatig bezocht. Bijna 35% heeft
de site, ondanks de beschikking over internet, (nog) niet bezocht.
De belangrijkste redenen voor het niet bezoeken van de site is het
gebrek aan interesse en de onbekendheid met de site. Andere
belangrijke redenen zijn het niet genoeg bekend zijn met internet
of de pc, geen aanleiding hebben en het vinden van informatie via
andere kanalen.
* Weekblad Midden-Limburg
Het weekblad is de belangrijkste informatiebron voor
gemeentenieuws: 99,8% van de inwoners van de gemeente Helden kent
het weekblad Midden-Limburg. Hiervan leest 98% de gemeentepagina.
Het blad wordt veel en zorgvuldig gelezen. Vooral de officiële
mededelingen en praktische informatie worden vaak gelezen. Het
weekblad wordt het minst gebruikt voor agendas van commissie- en
raadsvergaderingen. Het meest tevreden zijn inwoners met het
taalgebruik van de gemeentepagina, het minst tevreden met de
aantrekkelijkheid en overzichtelijkheid.
* Gemeentegids
Van de inwoners van de gemeente Helden kent 93,1% de gemeentegids.
De meeste inwoners gebruiken de gemeentegids af en toe. Zelden
wordt het gebruikt door 25% van de burgers. Bijna niemand gebruikt
de gids echt vaak, slechts 2,2%. Meer dan de helft van de inwoners
van de gemeente Helden gebruikt de gemeentegids voor het opzoeken
van gegevens van (hulpverlenings)instanties en informatie over
gemeentelijke voorzieningen en diensten. De meeste burgers missen
geen onderwerpen in de gemeentegids. Wat echter wel gemist wordt,
is een plattegrond van de gemeente.
Media- en informatiebehoefte
Circa 12% van de burgers is zeer geïnteresseerd in de gemeente, haar
werkzaamheden, haar beleid en beslissingen. Bijna 60% is tamelijk
geïnteresseerd. Slechts 2% is helemaal niet in de gemeente
geïnteresseerd. Meer dan de helft van de burgers is van mening naar
behoefte geïnformeerd te worden. Bijna 40% vindt dat de
informatieverstrekking beter kan. Slechts 7% is ontevreden. Wat 40%
van de inwoners niet goed vindt aan de informatievoorziening is dat
het verkrijgen van informatie te veel afhankelijk is van eigen
initiatief. Het ontvangen van te veel of de verkeerde informatie wordt
amper gezien als een gebrek in de gemeentelijke informatievoorziening.
Van de burgers weet 75% waar hij/zij de gemeentelijke informatie, die
hij/zij nodig heeft, kan vinden. Voor circa 60% van de burger is het
door de informatieverschaffing van de gemeente duidelijk waar zij mee
bezig is. Bijna 33% van de inwoners vindt het niet duidelijk waar de
gemeente mee bezig is.
Contact met de gemeente
* Algemeen
De meerderheid van de inwoners neemt minder dan eenmaal per jaar
contact op met de gemeente. Indien de mensen contact op willen
nemen met de gemeente, blijken de meesten voor praktische
informatie te kijken in Midden-Limburg en/of het telefoonboek.
Jongeren maken meer gebruik van internet. Midden-Limburg wordt
vooral vanaf de 36 jaar gebruikt. Het daadwerkelijk contact
opnemen met de gemeente, doen veel mensen telefonisch. Hoe lager
de leeftijd, hoe vaker mensen contact opnemen via e-mail. Boven de
55 jaar blijken de mensen meer waarde te hechten aan persoonlijk
contact.
Over het algemeen zijn de burgers tevreden over de manier waarop
ze geholpen worden. Het grootste percentage onvoldoende scoort
(27%) de snelheid van de afhandeling. Handelingen die het hoogst
gewaardeerd werden, zijn de beleefdheid en het taalgebruik. Meer
dan 75% van de mensen is tevreden over de mogelijkheden om contact
op te nemen met de gemeente. Bijna 20% is enigszins of niet
tevreden. De belangrijkste reden voor het niet tevreden zijn van
het contact, is dat men niet goed op de hoogte wordt gehouden.
Vrijwel iedereen is bekend met de ochtendopenstelling van het
gemeentehuis. 50% Van de mensen ook met de
maandagavondopenstelling. Slechts 20% is bekend met de
woensdagmiddagopenstelling. Voor 80% van de mensen bieden de
openingstijden voldoende mogelijkheden om hun zaken af te
handelen. 12% is het hier niet mee eens. (Degenen die niet bekend
zijn met de tijden hebben hun mening niet hoeven geven.)
* Klachten en meldingen
Meer dan de helft van de mensen geeft aan geen klachten te hebben
over de gemeente, haar werkzaamheden en haar beleid en
beslissingen. Ruim 40% wel. Als men een klacht of melding in wil
dienen, weet tweederde van de mensen waar ze terecht kan. Van de
ruim 40% van de mensen die wel eens klachten heeft over de
gemeente, heeft 7% geen klacht ingediend. De belangrijkste reden
voor het niet klagen is dat de aanleiding niet groot genoeg was.
* Inspraak
Circa 25% van de mensen heeft wel eens een inspraak-,
voorlichtings- of informatieavond bezocht. De belangrijkste reden
voor het niet-bezoeken van een bijeenkomst is het feit dat men er
geen aanleiding voor ziet. Meer dan 75% van de mensen die een
bijeenkomst bezocht heeft, ervaart dit als positief. Ze werden
goed geïnformeerd en er werd duidelijkheid verschaft. Bovendien
was er voldoende gelegenheid om vragen te stellen en opmerkingen
te geven. Van de bezoekers heeft 17% een negatieve ervaring met
bijeenkomsten gehad. De ervaringen kwamen neer op het feit dat de
er geen duidelijkheid werd verschaft, de beslissingen toch al
genomen waren, alles zonniger werd voorgesteld en het gevoel werd
gegeven dat er weinig sprake van democratie was.
Bijna 75% van de burgers vindt dat er genoeg inspraakmogelijkheden
zijn voor de inwoners van de gemeente Helden. Ruim 50% vindt dat
er voldoende rekening wordt gehouden met de belangen van de
inwoners.
Uitvoering
Het onderzoek is succesvol uitgevoerd in naam van de gemeente door
twee afstudeerstagiaires van de Fontys Hogeschool Communicatie te
Eindhoven. Mede namens de gemeente willen zij iedereen bedanken
die, een bijdrage heeft geleverd aan het welslagen van het
onderzoek. Veel inwoners hebben de kans gegrepen om hun mening
kenbaar te maken. Met deze resultaten gaat de gemeente verder aan
de slag!
Helden, 23 mei 2002
-