MANPOWER NEDERLAND
Wereldwijd toename loyaliteit werknemers, Nederland voorop.
Wereldwijd Onderzoek Manpower Inc. wijst op toenemende loyaliteit
onder werknemers. Nederland loopt voorop
Voorzitter & CEO Jeffrey A. Joerres maakt onderzoeksresultaten bekend
tijdens het 9e Human Resources World Congress in Mexico-Stad
Amsterdam (27 mei 2002)- Manpower heeft vandaag de resultaten bekend
gemaakt van een wereldwijd onderzoek naar de loyaliteit onder
werknemers. Hieruit blijkt dat loyaliteit niet verdwenen is, maar
juist toeneemt. Nederlandse werknemers voelen zich het meest verbonden
met hun werkgever. Het onderzoek toont ook aan dat er geen
standaardoplossingen zijn voor het vergroten van loyaliteit. Daarvoor
zijn er te grote regionale en demografische verschillen
geconstateerd.
11)'In alle acht onderzochte landen geeft het merendeel van de
HR-managers aan dat de loyaliteit van werknemers de afgelopen drie
jaar is toegenomen. Deze tendens zet de komende drie jaar door', aldus
Jeffrey Joerres, Voorzitter & CEO van Manpower Inc. Het onderzoek werd
gehouden onder 2600 HR-managers in 8 landen. Daarnaast werden er 1400
werknemers geïnterviewd in de Verenigde Staten en Engeland. 'Ons
wereldwijde bestand van 400.000 klanten geeft een goed beeld van de
heersende personeelsvraagstukken. Een van de speerpunten in het
HR-beleid, is het vinden van oplossingen voor het terugdringen van
personeelsverloop en het behoud van personeel'. Het onderzoek toont
aan dat er van een standaardaanpak geen sprake kan zijn. Daarvoor zijn
de verschillen in regionaal, maar ook demografisch opzicht te
groot.
Nederland
- Nederlandse werknemers scoren, samen met de werknemers in Mexico en
de Verenigde Staten het hoogst op de loyaliteitsmeter.
- Nederlandse ondernemers zijn pessimistischer als het gaat om de
vraag of zij loyaliteit van hun werknemers verdienen.
- Nederlandse HR-managers geloven in de indirecte relatie tussen
loyaliteit en bedrijfsresultaat. Betrokken werknemers hebben een
positief effect op de relatie met klanten en dit heeft weer een
gunstig effect op het bedrijfsresultaat. Internationaal is men
hierover minder stellig. Andersom geloven wij minder sterk in de
directe relatie tussen loyaliteit en bedrijfsresultaat.
Internationaal
- Is men langer in dienst, neemt de mate waarin werknemers zich
verbonden voelen met hun werkgever, af.
- Wereldwijd zijn vrouwen loyaler aan hun werkgever dan mannen.
- Veel meer dan in de andere onderzochte landen, zijn Amerikanen
gevoelig voor de wijze waarop de bedrijfsnormen en waarden worden
uitgedragen. De mate waarin dit gebeurt, is van invloed op de
loyaliteitscijfers. Nederlanders zijn hier veel minder gevoelig
voor.
- Kleine bedrijven die kampen met loyaliteitsproblemen vertonen een
hoger verloop in personeel, dan grote bedrijven die met identieke
loyaliteitsproblemen worstelen.
- De publieke sector heeft de laagste cijfers als het gaat om
personeelsverloop. Als belangrijkste bindende factor wordt - werken in
teamverband - geduid.
Op basis van de resultaten uit het onderzoek onder 1400 werknemers in
de VS en UK, worden werknemers ingedeeld in vier categorieën:
- De mutual Loyalist (53%): deze groep is loyaal jegens werkgever en
vindt dat werkgever dit ook verdient. Het psychologisch contract werkt
2 kanten op; het bedrijf investeert in personeel als blijk van
waardering en beloning voor loyaliteit.
- De blind loyalist (19%)voelt zich verbonden met de werkgever, maar
vindt dat deze laatste dit niet verdient. We praten hier over
misplaatste loyaliteit. Deze houding wordt relatief vaker aangetroffen
in de VS en onder vrouwen.
- De berekenende (6%) voelt geen vorm van verbintenis met zijn
werkgever, maar vindt wel dat het bedrijf dit verdient. Tot deze groep
horen relatief veel mensen zonder managementverantwoordelijkheden en
mensen die weinig feeling hebben met de waarden en normen van het
bedrijf.
- Saboteurs (21%) zijn niet loyaal jegens hun werkgever, en vinden dat
het bedrijf dit ook niet verdient. Een groot aantal werknemers in deze
categorie levert bewuste kritiek. Onder saboteur bevinden zich
relatief veel mannen en mensen die gemiddeld tussen de 3-5 jaar werken
bij dezelfde werkgever.
- Nederland kent relatief veel mutual en blind loyalist en zit onder
de internationale norm daar waar het om de laatste twee segmenten
gaat. Dit onderschrijft de constatering dat wij in Nederland goed
scoren op loyaliteit en betrokkenheid.
'Wat ook opvalt is een verdergaande polarisatie van meest en minst
loyale personeelsleden. Beide groepen verwachtten de komende drie jaar
een verharding in standpunten', aldus Joerres.
Manpower Inc. liet in maart en april van dit jaar het onderzoek
uitvoeren door dochtermaatschappij The Empower Group. De resultaten
werden bekend gemaakt tijdens het 9de Human Resource World Congress in
Mexico City. Een bijeenkomst waar meer dan 3000 HR-professionals bij
elkaar kwamen.
---