MANPOWER NEDERLAND

Wereldwijd toename loyaliteit werknemers, Nederland voorop.

Wereldwijd Onderzoek Manpower Inc. wijst op toenemende loyaliteit onder werknemers. Nederland loopt voorop

Voorzitter & CEO Jeffrey A. Joerres maakt onderzoeksresultaten bekend tijdens het 9e Human Resources World Congress in Mexico-Stad

Amsterdam (27 mei 2002)- Manpower heeft vandaag de resultaten bekend gemaakt van een wereldwijd onderzoek naar de loyaliteit onder werknemers. Hieruit blijkt dat loyaliteit niet verdwenen is, maar juist toeneemt. Nederlandse werknemers voelen zich het meest verbonden met hun werkgever. Het onderzoek toont ook aan dat er geen standaardoplossingen zijn voor het vergroten van loyaliteit. Daarvoor zijn er te grote regionale en demografische verschillen geconstateerd.

11)'In alle acht onderzochte landen geeft het merendeel van de HR-managers aan dat de loyaliteit van werknemers de afgelopen drie jaar is toegenomen. Deze tendens zet de komende drie jaar door', aldus Jeffrey Joerres, Voorzitter & CEO van Manpower Inc. Het onderzoek werd gehouden onder 2600 HR-managers in 8 landen. Daarnaast werden er 1400 werknemers geïnterviewd in de Verenigde Staten en Engeland. 'Ons wereldwijde bestand van 400.000 klanten geeft een goed beeld van de heersende personeelsvraagstukken. Een van de speerpunten in het HR-beleid, is het vinden van oplossingen voor het terugdringen van personeelsverloop en het behoud van personeel'. Het onderzoek toont aan dat er van een standaardaanpak geen sprake kan zijn. Daarvoor zijn de verschillen in regionaal, maar ook demografisch opzicht te groot.

Nederland

- Nederlandse werknemers scoren, samen met de werknemers in Mexico en de Verenigde Staten het hoogst op de loyaliteitsmeter.
- Nederlandse ondernemers zijn pessimistischer als het gaat om de vraag of zij loyaliteit van hun werknemers verdienen.
- Nederlandse HR-managers geloven in de indirecte relatie tussen loyaliteit en bedrijfsresultaat. Betrokken werknemers hebben een positief effect op de relatie met klanten en dit heeft weer een gunstig effect op het bedrijfsresultaat. Internationaal is men hierover minder stellig. Andersom geloven wij minder sterk in de directe relatie tussen loyaliteit en bedrijfsresultaat.

Internationaal

- Is men langer in dienst, neemt de mate waarin werknemers zich verbonden voelen met hun werkgever, af.

- Wereldwijd zijn vrouwen loyaler aan hun werkgever dan mannen.
- Veel meer dan in de andere onderzochte landen, zijn Amerikanen gevoelig voor de wijze waarop de bedrijfsnormen en waarden worden uitgedragen. De mate waarin dit gebeurt, is van invloed op de loyaliteitscijfers. Nederlanders zijn hier veel minder gevoelig voor.

- Kleine bedrijven die kampen met loyaliteitsproblemen vertonen een hoger verloop in personeel, dan grote bedrijven die met identieke loyaliteitsproblemen worstelen.

- De publieke sector heeft de laagste cijfers als het gaat om personeelsverloop. Als belangrijkste bindende factor wordt - werken in teamverband - geduid.

Op basis van de resultaten uit het onderzoek onder 1400 werknemers in de VS en UK, worden werknemers ingedeeld in vier categorieën:
- De mutual Loyalist (53%): deze groep is loyaal jegens werkgever en vindt dat werkgever dit ook verdient. Het psychologisch contract werkt 2 kanten op; het bedrijf investeert in personeel als blijk van waardering en beloning voor loyaliteit.

- De blind loyalist (19%)voelt zich verbonden met de werkgever, maar vindt dat deze laatste dit niet verdient. We praten hier over misplaatste loyaliteit. Deze houding wordt relatief vaker aangetroffen in de VS en onder vrouwen.

- De berekenende (6%) voelt geen vorm van verbintenis met zijn werkgever, maar vindt wel dat het bedrijf dit verdient. Tot deze groep horen relatief veel mensen zonder managementverantwoordelijkheden en mensen die weinig feeling hebben met de waarden en normen van het bedrijf.

- Saboteurs (21%) zijn niet loyaal jegens hun werkgever, en vinden dat het bedrijf dit ook niet verdient. Een groot aantal werknemers in deze categorie levert bewuste kritiek. Onder saboteur bevinden zich relatief veel mannen en mensen die gemiddeld tussen de 3-5 jaar werken bij dezelfde werkgever.


- Nederland kent relatief veel mutual en blind loyalist en zit onder de internationale norm daar waar het om de laatste twee segmenten gaat. Dit onderschrijft de constatering dat wij in Nederland goed scoren op loyaliteit en betrokkenheid.

'Wat ook opvalt is een verdergaande polarisatie van meest en minst loyale personeelsleden. Beide groepen verwachtten de komende drie jaar een verharding in standpunten', aldus Joerres.

Manpower Inc. liet in maart en april van dit jaar het onderzoek uitvoeren door dochtermaatschappij The Empower Group. De resultaten werden bekend gemaakt tijdens het 9de Human Resource World Congress in Mexico City. Een bijeenkomst waar meer dan 3000 HR-professionals bij elkaar kwamen.


---