GCI HOLLAND PR
Gebruik van lettertypen in zakelijke communicatie
Persinformatie
'Schizofreen' gebruik van lettertypen door Nederlandse bedrijven
Lexmark studie toont aan dat boodschappen in zakelijke communicatie
elkaar
kunnen tegenspreken
Naarden, 27 mei 2002 - Uit recent onderzoek over lettertypegebruik in
verschillende bedrijfssectoren in Europa blijkt dat Nederlandse
bedrijven hun succes beperken door hun tegenstrijdig gebruik van fonts
in hun schriftelijke communicatie over hun producten en diensten. Het
onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van printerfabrikant
Lexmark
International concludeert dat de fontkeuze voor schriftelijke
communicatie van Nederlandse bedrijven vaak een combinatie is van
ingehouden, smaakvol, luidruchtig en ongepast. Dit leidt weer tot
verwarring bij de ontvangers van de boodschappen.
Het blijkt dat de meeste landen geneigd zijn zich te conformeren aan
nationale stereotypen. Italiaanse bedrijven verpakken hun boodschappen
in mooie, elegante bewoordingen. De Duitsers brengen hun boodschappen
over op een directe manier en gebruiken hiervoor fonts met een
zakelijke uitstraling en de Fransen geven de voorkeur aan vloeiende
fonts die zich
laten omschrijven als 'chic en elegant'. Britse bedrijven tonen op hun
beurt hun reputatie van koele afstandelijkheid met kleurloze en
onprettig aandoende fonts.
De psycholoog Dr. Aric Sigman werd in de arm genomen om de gebruikte
fonts te bestuderen en te analyseren hoe een lezer in zijn beoordeling
van een organisatie wordt beïnvloed door de fonts die deze organisatie
kiest voor het opstellen van haar officiële correspondentie. Voor het
onderzoek is de communicatie bestudeerd van bedrijven in
Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Duitsland en Frankrijk. Een van
de conclusies is dat bedrijven in Nederland bij het overbrengen van
hun boodschap aan de lezer serieus moeten kijken naar hun fontkeuze.
Lettertypen in Europa
Gelet op het gebruik van lettertypen in Europa in het algemeen moet
toch worden vastgesteld dat de meeste organisaties geen gebruik maken
van de oneindige variatie die beschikbaar is. De algemene indruk die
Dr. Sigman heeft gekregen is dat bedrijven die 'op zeker willen
spelen' Verdana-achtige sans serif fonts en variaties hierop gebruiken
omdat deze overkomen als duidelijk en professioneel met een vleugje
menselijkheid dat sympathiek maakt. Arial fonts moeten worden vermeden
omdat zij afstandelijk kunnen overkomen ondanks een moderne algemene
kwaliteit. Om optimaal gebruik te maken van het medium moeten
bedrijven hun
fantasie meer de vrije loop laten en hun fonts met flair kiezen. Het
heeft er veel van weg, dat organisaties bij de keuze voor een
lettertype wel denken aan hun imago, maar niet aan de lezer die de
tekst voor ogen krijgt. Het gekozen lettertype moet op de lezers
worden afgestemd. In veel gevallen is geen rekening gehouden met de
stelling van Marshall McLuhan: 'Het medium is de boodschap.'
Dr. Sigman besluit: 'Bedrijven moeten serieuzer nadenken over fonts.
Een incompatibel font kan niet alleen de gegeven indruk van de
boodschap negatief beïnvloeden, het kan zelfs een averechtse
uitwerking hebben. Een omroeporganisatie die een traditioneel font
gebruikt als
Times New Roman kan de indruk wekken minder modern te zijn als zij wil
overkomen. Alles komt neer op de kracht van de brief. In een tijdperk
waarin elektronische communicatie overheerst, bestudeert het publiek
brieven aandachtiger om zich zo een beeld te vormen een bedrijf.'
Hans Horn, directeur Lexmark Nederland, zegt hierover: 'Het lijdt geen
twijfel dat de manier waarop een bedrijf communiceert en zichzelf
presenteert van grote invloed kan zijn op het succes van de
onderneming. Met het rapport willen wij niets voorschrijven, doch
slechts stof tot nadenken bieden. Lexmark houdt zich niet zozeer bezig
met de boodschap van een bedrijf, maar met name met de manier waarop
de boodschap wordt gebracht dankzij de verschillende middelen die
hiervoor gebruikt kunnen worden. Het is duidelijk dat wij in Nederland
ons beter bewust moeten zijn van de vele manieren waarop potentiële
klanten zich een beeld kunnen vormen van een bedrijf. Hierbij is een
correcte presentatie van papieren documenten één van de
belangrijkste.'
Lexmark
Lexmark is een toonaangevend, wereldwijd ontwikkelaar, producent en
leverancier van printoplossingen, waaronder laser- en inkjetprinters,
bijbehorende verbruiksartikelen en services, voor zakelijk en
thuis-gebruik in meer dan 150 landen. Lexmark werd in 1991 opgericht
en rapporteerde over 2001 een omzet van ruim 4,1 miljard dollar.
Lexmark is op het Internet te vinden op www.lexmark.nl.
Engelstalige persberichten zijn te vinden op
www.lexmark.com/corporate.
---
Lexmark en Lexmark met het diamantlogo zijn handelsmerken van Lexmark
International, Inc., geregistreerd in de Verenigde Staten en/of andere
landen. Alle andere handelsmerken zijn eigendom van hun
respectievelijke eigenaren.
Voor de redactie (niet ter publicatie)
Deze studie is een vervolg op de studie 'De psychologie van het
lettertype'.
Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met:
GCI Holland Public Relations Lexmark International B.V. Judith Krukkert Remco Lansbergen Tel.: 020 676 86 66 Tel.: 035 699 4 651 E-mail: jkrukkert@gci.nl E-mail: rlansber@lexmark.nl
Bijlage:
- samenvatting lettertypen per sector
Op- of aan te vragen bij GCI Holland:
- pdf bestand met voorbeelden lettertypen per sector
- exemplaar van de studie van Dr. Aric Sigman
- Interview met Remco Lansbergen, Marketing Manager, van
Lexmark
BIJLAGE
Bij het onderzoek over lettertypegebruik is met name gekeken naar
bepaalde sectoren:
Lokale overheid/publieke sector
Vergeleken met andere landen in Europa gebruikt de lokale overheid in
Nederland bij officiële communicatie over hun diensten de leukste en
positiefste fonts en komt daarmee
postiever en zelfbewuster over dan de rest van Europa. De kleurrijke
combinatie van Arial en Verdana wordt gebruikt voor tekst die op
luidruchtige wijze de aandacht van de lezer
moet trekken. Deze combinatie doet denken aan de toeristische
attracties die Amsterdam te bieden heeft, met veel luidruchtig rood.
Financiële sector
In deze sector wordt in Nederland de voorkeur gegeven aan moderne
fonts als Palatino en Geneva met een goed gebruik van een combinatie
van serif (klassiek) en sans serif (modern). Volgens Dr. Sigman wekken
deze fonts bij de lezer de indruk van deftige, traditionele
tijdloosheid en krijgt deze het gevoel dat hij zijn geld aan deze
bedrijven kan
toevertrouwen.
Detailhandel
In Nederland wordt met name compromissen tussen Arial, Verdana en
Helvetica gesloten. Dr. Sigman heeft de indruk dat
detailhandelsbedrijven over het algemeen meer aandacht schenken aan
fonts omdat imago en presentatie vaker worden erkend als
verkoopmiddel.
Echter, het veelvuldig gebruik in deze sector van opgewekte
pastelkleuren wekt niet alleen een plezierige indruk, maar kan ook
associaties oproepen met 'Sesamstraat en kinderdagverblijven'.
Media en marketing
Dr. Sigman is van mening dat met het gebruik van Verdana de nadruk
wordt gelegd op de inhoud in plaats van het uiterlijk. Dit duidt op de
opvatting dat de boodschap belangrijker is dan het medium. Verdana is
veruit het favoriete font bij Europese mediabedrijven. Echter in
vergelijking gebruiken de Nederlanders een grotere combinatie aan
fonts waarmee zij een 'warme, prettige' sfeer creëren die 'nostalgisch
en anders' is en 'doet denken aan de stijl van oude praatprogramma's
op tv'.
27 mei 02 15:48