GCI HOLLAND PR

Gebruik van lettertypen in zakelijke communicatie

Persinformatie
'Schizofreen' gebruik van lettertypen door Nederlandse bedrijven Lexmark studie toont aan dat boodschappen in zakelijke communicatie elkaar
kunnen tegenspreken

Naarden, 27 mei 2002 - Uit recent onderzoek over lettertypegebruik in verschillende bedrijfssectoren in Europa blijkt dat Nederlandse bedrijven hun succes beperken door hun tegenstrijdig gebruik van fonts in hun schriftelijke communicatie over hun producten en diensten. Het onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van printerfabrikant Lexmark
International concludeert dat de fontkeuze voor schriftelijke communicatie van Nederlandse bedrijven vaak een combinatie is van ingehouden, smaakvol, luidruchtig en ongepast. Dit leidt weer tot verwarring bij de ontvangers van de boodschappen.

Het blijkt dat de meeste landen geneigd zijn zich te conformeren aan nationale stereotypen. Italiaanse bedrijven verpakken hun boodschappen in mooie, elegante bewoordingen. De Duitsers brengen hun boodschappen over op een directe manier en gebruiken hiervoor fonts met een zakelijke uitstraling en de Fransen geven de voorkeur aan vloeiende fonts die zich
laten omschrijven als 'chic en elegant'. Britse bedrijven tonen op hun beurt hun reputatie van koele afstandelijkheid met kleurloze en onprettig aandoende fonts.

De psycholoog Dr. Aric Sigman werd in de arm genomen om de gebruikte fonts te bestuderen en te analyseren hoe een lezer in zijn beoordeling van een organisatie wordt beïnvloed door de fonts die deze organisatie kiest voor het opstellen van haar officiële correspondentie. Voor het onderzoek is de communicatie bestudeerd van bedrijven in Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Duitsland en Frankrijk. Een van de conclusies is dat bedrijven in Nederland bij het overbrengen van hun boodschap aan de lezer serieus moeten kijken naar hun fontkeuze.

Lettertypen in Europa
Gelet op het gebruik van lettertypen in Europa in het algemeen moet toch worden vastgesteld dat de meeste organisaties geen gebruik maken van de oneindige variatie die beschikbaar is. De algemene indruk die Dr. Sigman heeft gekregen is dat bedrijven die 'op zeker willen spelen' Verdana-achtige sans serif fonts en variaties hierop gebruiken omdat deze overkomen als duidelijk en professioneel met een vleugje menselijkheid dat sympathiek maakt. Arial fonts moeten worden vermeden omdat zij afstandelijk kunnen overkomen ondanks een moderne algemene kwaliteit. Om optimaal gebruik te maken van het medium moeten bedrijven hun
fantasie meer de vrije loop laten en hun fonts met flair kiezen. Het heeft er veel van weg, dat organisaties bij de keuze voor een lettertype wel denken aan hun imago, maar niet aan de lezer die de tekst voor ogen krijgt. Het gekozen lettertype moet op de lezers worden afgestemd. In veel gevallen is geen rekening gehouden met de stelling van Marshall McLuhan: 'Het medium is de boodschap.'

Dr. Sigman besluit: 'Bedrijven moeten serieuzer nadenken over fonts. Een incompatibel font kan niet alleen de gegeven indruk van de boodschap negatief beïnvloeden, het kan zelfs een averechtse uitwerking hebben. Een omroeporganisatie die een traditioneel font gebruikt als
Times New Roman kan de indruk wekken minder modern te zijn als zij wil overkomen. Alles komt neer op de kracht van de brief. In een tijdperk waarin elektronische communicatie overheerst, bestudeert het publiek brieven aandachtiger om zich zo een beeld te vormen een bedrijf.'

Hans Horn, directeur Lexmark Nederland, zegt hierover: 'Het lijdt geen twijfel dat de manier waarop een bedrijf communiceert en zichzelf presenteert van grote invloed kan zijn op het succes van de onderneming. Met het rapport willen wij niets voorschrijven, doch slechts stof tot nadenken bieden. Lexmark houdt zich niet zozeer bezig met de boodschap van een bedrijf, maar met name met de manier waarop de boodschap wordt gebracht dankzij de verschillende middelen die hiervoor gebruikt kunnen worden. Het is duidelijk dat wij in Nederland ons beter bewust moeten zijn van de vele manieren waarop potentiële klanten zich een beeld kunnen vormen van een bedrijf. Hierbij is een correcte presentatie van papieren documenten één van de belangrijkste.'

Lexmark
Lexmark is een toonaangevend, wereldwijd ontwikkelaar, producent en leverancier van printoplossingen, waaronder laser- en inkjetprinters, bijbehorende verbruiksartikelen en services, voor zakelijk en thuis-gebruik in meer dan 150 landen. Lexmark werd in 1991 opgericht en rapporteerde over 2001 een omzet van ruim 4,1 miljard dollar. Lexmark is op het Internet te vinden op www.lexmark.nl. Engelstalige persberichten zijn te vinden op
www.lexmark.com/corporate.


---

Lexmark en Lexmark met het diamantlogo zijn handelsmerken van Lexmark International, Inc., geregistreerd in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.

Voor de redactie (niet ter publicatie)

Deze studie is een vervolg op de studie 'De psychologie van het lettertype'.

Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met:

GCI Holland Public Relations Lexmark International B.V. Judith Krukkert Remco Lansbergen Tel.: 020 676 86 66 Tel.: 035 699 4 651 E-mail: jkrukkert@gci.nl E-mail: rlansber@lexmark.nl

Bijlage:

- samenvatting lettertypen per sector
Op- of aan te vragen bij GCI Holland:

- pdf bestand met voorbeelden lettertypen per sector
- exemplaar van de studie van Dr. Aric Sigman
- Interview met Remco Lansbergen, Marketing Manager, van Lexmark

BIJLAGE

Bij het onderzoek over lettertypegebruik is met name gekeken naar bepaalde sectoren:

Lokale overheid/publieke sector
Vergeleken met andere landen in Europa gebruikt de lokale overheid in Nederland bij officiële communicatie over hun diensten de leukste en positiefste fonts en komt daarmee
postiever en zelfbewuster over dan de rest van Europa. De kleurrijke combinatie van Arial en Verdana wordt gebruikt voor tekst die op luidruchtige wijze de aandacht van de lezer
moet trekken. Deze combinatie doet denken aan de toeristische attracties die Amsterdam te bieden heeft, met veel luidruchtig rood.

Financiële sector
In deze sector wordt in Nederland de voorkeur gegeven aan moderne fonts als Palatino en Geneva met een goed gebruik van een combinatie van serif (klassiek) en sans serif (modern). Volgens Dr. Sigman wekken deze fonts bij de lezer de indruk van deftige, traditionele tijdloosheid en krijgt deze het gevoel dat hij zijn geld aan deze bedrijven kan
toevertrouwen.

Detailhandel
In Nederland wordt met name compromissen tussen Arial, Verdana en Helvetica gesloten. Dr. Sigman heeft de indruk dat detailhandelsbedrijven over het algemeen meer aandacht schenken aan fonts omdat imago en presentatie vaker worden erkend als verkoopmiddel.
Echter, het veelvuldig gebruik in deze sector van opgewekte pastelkleuren wekt niet alleen een plezierige indruk, maar kan ook associaties oproepen met 'Sesamstraat en kinderdagverblijven'.

Media en marketing
Dr. Sigman is van mening dat met het gebruik van Verdana de nadruk wordt gelegd op de inhoud in plaats van het uiterlijk. Dit duidt op de opvatting dat de boodschap belangrijker is dan het medium. Verdana is veruit het favoriete font bij Europese mediabedrijven. Echter in vergelijking gebruiken de Nederlanders een grotere combinatie aan fonts waarmee zij een 'warme, prettige' sfeer creëren die 'nostalgisch en anders' is en 'doet denken aan de stijl van oude praatprogramma's op tv'.

27 mei 02 15:48