NMBS
24.05.2002
ZOMER 2002
Voorstelling toeristisch treinaanbod NMBS
Traditioneel zijn de zomermaanden erg drukke maanden in de trein. Al
jaren is de trein bij dagtoeristen een erg populair vervoersmiddel.
Daarom moet de NMBS haar treinaanbod uiteraard aanpassen aan deze
bijzonder drukke periode. Zo kunnen de reizigers zorgeloos sporen naar
de kust of andere toeristische bestemmingen.
Het toeristische seizoen zomer 2001
De zomer van 2001 was voor de NMBS de succesvolste in jaren: in juli
en augustus spoorden meer dan 1,5 miljoen mensen naar de kust. De
laatste jaren steeg het aantal reizigers steeds, wellicht mede dankzij
het ruime aanbod van treinen naar de kust en de steeds comfortabelere
treinen.
In juli 2001 namen bijna 715.000 mensen de trein naar zee, in augustus
waren het er net iets meer - ruim 800.000. 14 en 15 augustus waren de
topdagen, met respectievelijk 40.300 en 45.000 kusttoeristen.
Bovendien werd op 10 juni het nieuwe station Zeebrugge-Strand in
gebruik genomen. In juli 2000 spoorden 525.000 toeristen naar de kust,
in augustus 2000 waren het er bijna 825.000.
De NMBS deed bijzondere inspanningen om iedereen vlot en zo
comfortabel mogelijk aan zee te krijgen. Niet alleen reden vele
treinen naar zee van de gewone dienstregeling met verhoogde
capaciteit, ook de rijperiode van de toeristentreinen werd verlengd
ten opzichte van 2000. Bovenop dat alles reden er op de mooiste dagen
nog een aantal extra treinen.
Oostende mocht bijna 590.00 reizigers verwelkomen (alleen al in
augustus waren dat er 300.000), maar is niet alleen een toeristisch
station. Het hele jaar door is dit het belangrijkste station aan de
kust. Ook Blankenberge bleef ook in 2001 met 490.000 badgasten een
populaire kustbestemming. De andere kuststations kregen verleden jaar
meer reizigers over de vloer dan in 2000. Knokke ontving verleden
zomer 180.000 dagjesmensen, wat bijna 30% meer is dan het jaar
daarvoor.
Tijdens de weekends van juli en augugstus, uiteraard de drukste dagen,
was Oostende de populairste kuststad. 170.000 toeristen spoorden naar
de Koninging der Badsteden. Ook Blankenberge deed haar reputatie van
trekpleister alle eer aan, met 165.000 reizigers. In het station van
Knokke kwamen tijdens deze weekends ruim 55.000 toeristen aan.
Een andere geliefkoosde bestemming in de zomer zijn de Ardennen. In
Houyet kwamen in juli en augustus 2001 meer dan 40.000 wandelaars of
kajakkers met de trein toe.
Ook de treinen naar Bierges - Six Flags (bij Waver) deden het goed.
Ongeveer 65.000 bezoekers van het pretpark kwamen in juli en augustus
2001 per trein.
Eind 2001 startte in samenwerking met de stad Oostende een speciale
seniorenactie om tijdens het toeristische laagseizoen de 65+'ers naar
deze kuststad te lokken. Tot en met 24 maart kreeg iedereen die met de
trein naar de badplaats kwam en even langsliep bij de toeristische
dienst, gratis een nieuwe ticket aangeboden door de stad om nog eens
naar Oostende te sporen. Bijna 11.000 senioren maakten op ruim 3
maanden van deze mogelijkheid gebruik.
Nieuwigheden voor de zomer van 2002
Verleden jaar werd een aanzienlijke inspanning geleverd om het aanbod
(vooral naar de kust) uit te breiden in de zomermaanden. Ook dit jaar
wordt alles in het werk gesteld om de toeristen zo vlot mogelijk naar
hun bestemming te laten sporen.
Om te beginnen zijn er uiteraard de treinen van de gewone
IC-treindienst. Het gaat om de treinen op volgende verbindingen:
* IC G Antwerpen - Oostende
* IC E Hasselt / Tongeren - Blankenberge / Knokke (IC E Genk / Luik
- Blankenberge / Knokke in het weekend)
* IC A Eupen / Keulen - Oostende
* IC C (Rijsel) Kortrijk - Oostende
* IR I Brussel-Nationaal - De Panne (IR i Schaarbeek - De Panne in
het weekend)
* L-trein Brugge - Zeebrugge-Strand
* L-trein Kortrijk - Blankenberge (enkel tijdens de week)
De treinen op een aantal verbindingen van de basisdienst naar de kust
zullen uiteraard met een grotere capaciteit rijden, en hun rit wordt
verlengd tot een kuststation:
tijdens de week:
* IC K Genk - Blankenberge, van 3 juli tot 27 september
* IC J Luxemburg - Oostende / De Panne, van 8 juli tot 16 augustus
tijdens het weekend, van 29 juni tot 1 september:
* IC J Aarlen - Oostende / De Panne
* IC M Dinant - Blankenberge
Uiteraard worden de toeristentreinen ook dit jaar weer ingezet. Dit
betekent dat op weekdagen en tijdens het weekend bijkomende treinen `s
morgens naar de kust zullen rijden. Tijdens de week zullen dagelijks
72 treinen rijden tussen verschillende vertrekpunten (bestemmingen) in
het binnenland en Blankenberge, Knokke, Oostende en De Panne. In de
weekends en op feestdagen zullen dat er dagelijks zelfs 88 zijn.
Ook naar het pretpark Six Flags, en Houyet en Jemelle (een nieuwe
bestemming voor de `ICT'-treinen) in de Ardennen rijden speciale
toeristentreinen. Eind juni wordt overigens het vernieuwde station van
Houyet in gebruik genomen, wat de reizigers een beter comfort bij
vertrek of aankomst moet bieden. Het spreekt voor zich dat er voor de
terugkeer ook toeristentreinen worden ingezet.
Deze treinen rijden van zaterdag 29 juni tot en met zondag 1
september. Die periode is dus verlengd ten opzichte van verleden jaar
(toen reden een aantal van de zgn. ICT-treinen slechts van 9 juli tot
17 augustus). Het succes van `Brugge 2002' is daar niet vreemd aan.
Tijdens de eerste drie maanden van `Brugge 2002' - februari, maart,
april - namen opvallend meer dagjes-mensen de trein naar Brugge. De
NMBS zag haar losse verkoop naar Brugge met een kwart stijgen, van
ruim 170.000 tot bijna 215.000. Hier bovenop komen nog eens de
verschillende Pass-formules (Go Pass, Multi Pass, ...) die zo'n 15%
uitmaken van de globale verkoop. Helaas kan niet nagegaan worden voor
welke bestemming deze Passen worden gebruikt, omdat de reiziger dit
volledig zelf in de hand heeft. Concreet is er een stijging van 54%
van het aantal groepsbiljetten (van 8.700 naar bijna 13.500), van 25%
van het aantal gewone tickets (van 78.500 naar ruim 97.800), van 25%
van het aantal weekendbiljetten (van 30.700 naar 37.300). Ook
gecombineerde formules treinreis + toegang (B-Dagtrips en
B-Evenementen) meer dan verdubbelden in vergelijking met dezelfde
periode verleden jaar (+60%, van 1.100 naar 1.800), terwijl ook de
verkoop van allerlei biljetten met reductie (senioren,...) er op
vooruit ging met 24% (van 49.200 naar ruim 61.000).
Bovendien volgt de NMBS de evolutie van het weer op de voet. Wanneer de weersvoorspellingen het beste laten vermoeden en er dus een grote drukte aan de kust mag worden verwacht, wil zij daar op inspelen, door het opstellen van de `Mooi Weer Bulletin'. Aan de hand van dit document wordt enkele dagen op voorhand beslist om op de drukste verbindingen nog extra treinen te laten rijden, die niet in de dienstregeling voorkomen. Uiteraard moet, behalve met het weer, ook rekening worden gehouden met de te verwachten bezettingen van de IC- en ICT-treinen, de beschikbaarheid van personeel en materieel, en de zgn. exploitatievoorwaarden (is er tussen het andere treinverkeer voldoende tijd en ruimte om nog extra treinen in te zetten).
Wanneer dit alles nog niet zou volstaan, op de mooiste en drukste
dagen in de zomer, kan de Centrale Verkeersleiding van de NMBS ook nog
beslissen om nog extra treinen in te leggen. Zo kan, op voorwaarde dat
er voldoende middelen vrijgemaakt kunnen worden (treinbestuurdes,
treinbegeleiders, maar ook materieel), nog worden ingespeeld op grote
drukte.
Vorig jaar reden als gevolg van de `Mooi Weer Bulletin' en de
beslissingen van de Centrale Verkeersleiding in Real Time in juli en
augustus 214 extra treinen.
In juli en augustus zullen de treinen dagelijks stoppen in het station
Zeebrugge-Strand, dat verleden jaar openging en door de klanten erg
werd geapprecieerd. Dit betekent wel dat het station Zeebrugge-Dorp
gedurende deze twee maanden niet bediend zal worden. Deze aanpassing
komt er natuurlijk niet toevallig. In juli en augustus van 2001 werd
onder bijna 3.400 klanten een enquête uitgevoerd die uitwees dat een
meerderheid van de klanten ook een bediening van het station
Zeebrugge-Strand verkoos op weekdagen.
Voor de ICT-treinen Neerpelt - Blankenberge en Aat - Blankenberge
worden de nieuwe motorrijtuigen MW41 ingezet.
Voor alle details (dienstregelingen, ...) over de toeristentreinen, is
een aparte brochure over het zomer aanbod van de NMBS uitgegeven.
"Toeristentreinen 2002" is te verkrijgen in alle stations. Alle
informatie staat natuurlijk ook op de website van de NMBS
(www.nmbs.be).
Voordelig reizen
Het biljet "Een dag aan zee" is een heen- en terugbiljet (voor een
reis in eerste of tweede klas in juni, juli en augustus en tijdens de
schoolvakantie in de andere maanden van het jaar). Het is geldig
tussen de vertrekplaats en een van de kuststations (De Panne,
Koksijde, Oostende, Blankenberge, Veurne, Zeebrugge, Heist, Duinbergen
of Knokke) op de datum vermeld op het biljet. Deze formule biedt
interessante kortingen voor 1 tot 6 reizigers, en bestaat ook in de
vorm van een weekendbiljet. "Een dag in de Ardennen" is een
gelijkaardige formule.
Voor de pass-formules gelden tijdens de maanden juli en augustus, van
24 december tot 02 januari en alle weekends geen gebruiksbeperking. Op
de andere dagen kan het vertrek pas na 9 uur. Hiervoor gelden
forfaitaire prijzen, die vooral op de langere afstanden bijzonder
voordelig zijn.
Alles staat keurig uitgelegd in de `Gids voor de reiziger: biljetten,
passen en kaarten', of op de NMBS-website.
In samenwerking met een groot aantal exploitanten van toeristische
attracties biedt de NMBS voordelige B-Dagtrips aan, met kortingen de
treinreis en de toegang. Omdat wie een B-Dagtrip koopt ook goedkoper
met plaatselijke bussen, trams of metro's kan rijden, is een B-Dagtrip
natuurlijk een bijzonder aantrekkelijke formule, een `all-in'-tarief.
De B-Dagtrips worden beschreven in de brochure B-Dagtrips en in de
folder met de tijdelijke B-Dagtrips, of op www.nmbs.be. Vanaf dit
seizoen kunnen ook groepen, aan nog voordeliger prijzen, met een
B-Dagtrip er op uit trekken, op voorwaarde dat ze minstens 15 dagen
vooraf reserveren.
Er is ook de formule "trein + huurfiets" die een treinreis en de huur
van een fiets combineert. Dit kan in 35 stations over het hele land.
Deze formule is bovendien voordeliger dan de combinatie van het reizen
met een gewoon biljet of een Pass en het meenemen van de eigen fiets
op de trein. Onder meer in Blankenberge kunnen 34 fiesten gehuurd
worden, in Knokke 60, in Oostende zijn er 45 fietsen beschikbaar, in
Veurne 22 en het station van Brugge heeft er 100 ter beschikking.
© 2002 NMBS