FNV BONDGENOTEN
FNV Bondgenoten toert door Nederland met broodjes onthaasting en
kopjes aanbesteding
Van maandag 27 tot en met vrijdag 31 mei reist FNV Bondgenoten door
Nederland met de onthaastingsbus. Iedere dag bezoekt de vakbond twee
openbaar vervoerknooppunten en nodigt daar het bus-, taxi- en
spoorwegpersoneel, reizigers en provinciale en lokale politici uit om
zitting te nemen aan tafel voor een gratis ontbijt of lunch. Met de
toer vraagt de bond aandacht voor de problemen die ontstaan voor
werknemers en reizigers als gevolg van de openbare aanbestedingen in
het openbaar vervoer.
FNV Bondgenoten wil de reizigers die aan de ontbijt- en lunchtafel
aanschuiven, vragen een enquête in te vullen over hun ervaringen met
de kwaliteit van het openbaar vervoer. De reizigers worden daarin
gevraagd aan te geven hoe zij de betrouwbaarheid, de veiligheid, de
dienstverlening en de bereikbaarheid van of met de bus, taxi of trein
ervaren.
De wereld van het personenvervoer verandert snel. Door de introductie
van marktwerking (aanbestedingen van vervoerspakketten in de steden en
de regio's waarop de vervoersbedrijven kunnen offreren) hoopt de
overheid door concurrentie, minder geld kwijt te zijn en
tegelijkertijd meer kwaliteit in het personenvervoer te creëren.
Tot op dit moment ziet FNV Bondgenoten echter vooral problemen
ontstaan, die zowel de werknemers als de reizigers treffen. Bij de
spoorwegen zijn het grote vertragingen, gebrek aan en gebrekkig
materieel en onvoldoende personeel. Bij het streekvervoer zijn
reorganisaties aan de orde van de dag, verdwijnen vaste lijnen en
worden grote buslijnen door kleinschalige busjes. In de taxisector
zijn veel problemen met het wvg-vervoer, scholierenvervoer, er is een
gebrek aan personeel en er zijn steeds meer chauffeurs met te weinig
opleiding of kennis van zaken. Volgens de bond wordt er enkel
bezuinigd en van een kwaliteitsverbeteringen in het vervoer is tot
dusver geen enkele sprake.
Volgens FNV Bondgenoten spelen de lokale en provinciale overheden een
cruciale rol bij het leveren van goed openbaar vervoer. Maar het wordt
steeds duidelijker dat die regionale overheden weinig ervaring hebben
met de invulling van het personenver. Ze hebben wel de
verantwoordelijkheid om dit in hun gebied te verzorgen. Tot nu toe
blijkt de prijs doorslaggevend. Als de vervoerders op prijs moeten
concurreren dan zullen ze bezuinigen op materieel en arbeidskosten.
Deze bezuinigen zorgen voor een slechtere dienstverlening aan de
reiziger, slechtere arbeidsvoorwaarden en hogere werkdruk.