Nieuw-Vlaamse Alliantie

MONTZENROUTE GEEN ALTERNATIEF VOOR IJZEREN RIJN (27/05/02)

De Montzenroute is helemaal niet te steil. Dat zegt NMBS-directeur van het district Zuidoost Loumaye in een bericht in het Limburgs Dagblad van 25 mei 2002. Het Nederlands-Limburgse provinciebestuur ziet hierin een bijkomend argument om zich tegen de IJzeren Rijn te keren.

Frieda Brepoels, N-VA (Nieuw-Vlaamse Alliantie) volksvertegenwoordiger, vindt dat men aan Waalse kant nu wel heel ver gaat om de IJzeren Rijn tegen te houden. De uitspraak van districtsdirecteur Loumaye is immers zonder meer fout!

De zogenaamde Montzenlijn die de Antwerpse haven met Aachen verbindt via Aarschot, Hasselt, de Voerstreek en Montzen heeft enkele steile hellingen. Daardoor kan een elektrische locomotief op dit traject goederentreinen met een gewicht van meer dan 1 100 ton niet aan. Op de IJzeren Rijn, die een veel vlakker tracé volgt, zijn goederentreinen met een lading tot 1 800 ton mogelijk. Op de Montzenlijn stelt het grootste probleem zich tussen Montzen en Aachen waar men zelfs een extra locomotief moet inspannen. Bovendien heeft de IJzeren Rijn het voordeel dat ze 50 km. korter is dan de Montzenroute.

Voor Frieda Brepoels kan het niet dat Waalse NMBS-toplui deze feiten zomaar onder tafel vegen. Ze zal minister Durant daarover in het parlement ondervragen. Leugens en verdraaiingen zijn onaanvaardbaar in een dergelijk belangrijk debat voor Limburg.

De hele discussie die sommigen in Nederlands-Limburg hiermee nog maar eens willen opstarten, is overigens naast de kwestie. Al op 20 september 2001 heeft minister Netelenbos in een brief aan de voorzitter van de Vaste Commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van de Tweede Kamer der Staten-generaal verklaard dat de Montzenroute geen alternatief kan zijn voor de IJzeren Rijn, gezien de aard van de Belgische vraag voor hergebruik van de IJzeren Rijn.

Frieda Brepoels begrijpt de zenuwachtigheid van Wallonië en Nederlands-Limburg in dit dossier niet. Het goederenvervoer neemt steeds toe en het aandeel van het spoor daarin is zeer beperkt. Als men een politiek wil voeren, waarbij een deel van de ladingen naar het spoor overgeheveld worden, dan zullen zowel de Montzenlijn als de IJzeren Rijn noodzakelijk zijn. De eerste voor transport tussen de Antwerpse haven en Limburg enerzijds en Zuid-Duitsland en Zuidoost-Europa anderzijds. De IJzeren Rijn is bedoeld voor trafieken naar Noord-Duitsland en het noordelijke en centrale deel van Oost-Europa.

Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA)
Frieda Brepoels, fractievoorzitter Kamer

Meer informatie:
Contactpersoon: Frieda Brepoels
Telefoon: 02/ 219 49 30
Fax: 02/ 217 35 10
E-post: frieda.brepoels@n-va.be