Nieuw-Vlaamse Alliantie
N-VA amendeert gelijkekansendecreet ten voordele van onderwijs in
Brussel (27/05/02)
Het meest fundamentele verschil met het onderwijs in Brussel en in de
rest van Vlaanderen is de aanwezigheid van een zeer groot percentage
Franstalige leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.
Dit percentage stijgt reeds een aantal jaren.
Dat dit het moment is om actie te ondernemen ivm het Brussels
onderwijs staat buiten kijf. De N-VA wil het gelijke kansendecreet dan
ook ingrijpend amenderen ten voordele van het Nederlandstalig
onderwijs in Brussel.
De visie van de N-VA is klaar en duidelijk. Er moet op de eerste
plaats extra aandacht gaan naar de taalverwerving en -beheersing
(taalvaardigheid).
Onderstaande aandachtspunten worden als amendementen ingediend op het
gelijke kansendecreet:
Er moet een duidelijke engagementsverklaring zijn vanwege de ouders
en de leerlingen waarvan de thuistaal, overeenkomstig de door de
Vlaamse regering bepaalde objectieve maatstaven, niet het Nederlands
is, om zich volledig in te zetten deze taal te leren en te hanteren.
Deze engagementsverklaring moet een afdwingbaar karakter hebben. Dit
kan zowel door de leerlingen en de ouders te straffen als te belonen.
Voor de situatie in Brussel is het werkelijk betreurenswaardig dat
de gelijke kansenindicator 5° "de thuistaal is overeenkomstig de door
de Vlaamse regering bepaalde objectieve maatstaven, niet het
Nederlands" enkel gewogen wordt in combinatie met andere gelijke
kansenindicatoren. Gezien het zeer hoog percentage leerlingen uit
(welstellende) Franstalige gezinnen is de kans groot dat deze
leerlingen niet gewogen zullen worden voor de toekenning van de
middelen. Stellen dat (Art. VI.4 4°) "Het aantal punten van scholen in
het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad vermenigvuldigd wordt met een
door de Vlaamse regering vastgelegde coëfficiënt, die ten minste
gelijk is aan 1 en ten hoogste gelijk is aan 1.5", brengt geen zoden
aan de dijk aangezien de leerlingen waarvan de thuistaal het Frans is
maar die aan geen enkel andere gelijke kansenindicator beantwoorden,
van begin af aan al niet meegeteld worden.
De N-VA vindt dat er extra gelden moeten worden vrijgemaakt voor
nascholingsinitiatieven inzake taal en taalbeleid in de school en in
de klas. Dit zou voor alle Nederlandstalige scholen in Brussel een
fundamentele professionalisering en ondersteuning kunnen betekenen.
Een beloningsysteem voor de scholen die dit wensen te volgen moet
worden overwogen.
Gezien het acute tekort aan leerkrachten in Brussel wil de N-VA
duidelijke stimuli voor leerkrachten die in Brussel willen komen
lesgeven. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van premies. Daarnaast
bepleiten we het extra aanmoedigen van de studenten in de
lerarenopleiding om minstens een deel van hun stage in het Brusselse
te lopen.
De N-VA staat zeer kritisch tegenover zowel het bi-cultureel of
tweetalig onderwijs als de OETC-projecten (Onderwijs in Eigen Taal en
Cultuur). Voor ons is het duidelijk dat het lesgeven in twee talen de
integratie manifest vertraagt of zelfs tegenhoudt. Een degelijk
taalbeleid in elke school zal veel meer bijdragen tot de vorming van
een hechte samenleving.
De inburgering van nieuwkomers moet worden verplicht. Dit betekent
echter ook dat er voldoende aanbod moet zijn. Als we weten dat er zich
vorig jaar ongeveer 12 000 nieuwkomers in Brussel hebben aangemeld en
dat er slechts om en bij de 100 inburgeringstrajecten lopen, dan weet
je waar het schoentje knelt.
De N-VA pleit voor een manifeste uitbreiding van het
onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers. Een 'taalbadjaar', een
voorbereidingsjaar voor anderstaligen, moet,
schoolgemeenschapgebonden, worden ingevoerd zowel in Brussel als in
heel Vlaanderen. Kaderend in het gelijke kansenbeleid, wordt aldus het
zelfversterkend effect van de taalachterstand, van bij de start
aangepakt.
Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Kris Van Dijck, Vlaams parlementslid
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be