Ingezonden persbericht


Historisch Nederlandse 'Connie' trekt wielen uit Amerikaans woestijnzand: Lockheed Constellation maakt eerste vlucht!

Schiphol, 9 mei 2002 - Het leek alsof de klok een halve eeuw werd teruggezet, toen de historische viermotorige Constellation vanmiddag, rond 18.00 uur Nederlandse tijd, haar landingsgestel lostrok van de startbaan van de luchthaven Marana, nabij Tucson, in de Amerikaanse staat Arizona. Haar vier motoren brulden boven de woestijn en markeerden een bijzondere vlucht: voor het eerst na een jarenlange restauratie richtte het markante vliegtuig haar neus omhoog in de richting van de Atlantische Oceaan, alsof ze niet kon wachten om aan de oversteek naar Nederland te beginnen. (Voor foto's www.aviodome.nl )

Daarmee is er een eind gekomen aan een periode van vijftien jaar waarin de Lockheed Constellation maar één vlucht had gemaakt, acht jaar geleden. In 1993 hadden Nederlandse enthousiastelingen het vliegtuig in Canada gekocht. In 1994 werd het vliegtuig naar Arizona gevlogen om het daar, in het goede klimaat, gereed te maken voor de vlucht naar Nederland. Jaren verstreken waarin getracht werd fondsen te werven. Toen dit niet lukte dreigde het vliegtuig te worden doorverkocht aan een sloper en daarmee zou een bijzonder vliegtuig voor het nageslacht verloren gaan. In 2000 bood de Stichting Constellation Nederland het vliegtuig aan het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome aan. Vanaf dat moment heeft de Aviodome de verantwoordelijkheid voor het vliegtuig overgenomen.

Veertien ploegen enthousiaste vrijwilligers en medewerkers van de Aviodome (in totaal 85 man sterk), zijn het afgelopen jaar bezig geweest om het karakteristieke passagiersvliegtuig, met zijn drie staarten en zijn ronde rug, gereed te maken voor een oversteek, op eigen kracht, over de Atlantische Oceaan. Het wordt een enorme stap terug in de tijd, want het waren vliegtuigen als deze Lockheed Constellation en de Douglas DC-4 Skymaster die onmiddellijk na de Tweede Wereldoorlog begonnen met geregelde Transatlantische vluchten, niet alleen bij de KLM maar ook bij tientallen Europese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Waartoe die pioniersvluchten leidden, weten we inmiddels: honderdduizenden Nederlanders vliegen nu naar New York of Florida alsof ze dat al eeuwen gewend zijn...!

De restauratie van de Constellation verliep niet altijd van een leien dakje. De vlucht naar Europa zou al vorig jaar september zijn gemaakt, wanneer niet een van de motoren, nummer vier, plotseling de geest had gegeven. Aankoop van een 'nieuwe' Wright Cyclone 18-cilindermotor, met een vermogen van maar liefst 2500 pk, was toen noodzakelijk. Maar nu lijkt alles in orde voor de vlucht naar Nederland. Als alles goed gaat zal de 'Connie' op zondag 26 mei feestelijk worden ontvangen op de luchthaven Lelystad. Deze datum is onder voorbehoud, zie voor de laatste ontwikkelingen www.aviodome.nl.

Om de Constellation naar Nederland te halen was en is de steun van particulieren en bedrijven voor 'Connie's Comeback' onmisbaar. Van de ¤ 425.000 die nodig is om de Constellation naar Nederland te brengen en hier te houden is door enthousiaste donateurs, bedrijven en fondsen tot nu toe zo 'n
¤ 325.000 bijeen gebracht. Als we de Constellation in ons land willen houden moet ook de laatste
24 % nog op tafel komen. De Aviodome doet daarom een beroep op iedereen die de Constellation een warm hart toedraagt om de aktie Connie's Comeback te steunen. Dat kan door middel van het overmaken van een bijdrage op bankrekening 38.30.03.830 t.n.v. Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol, o.v.v. uw naam en adres en de vermelding "Connie's Comeback". Er kan ook een machtigingskaart worden aangevraagd bij de Aviodome of de machtingskaart kan worden ingevuld bij de aankomst van de 'Connie' op de luchthaven Lelystad (die voorlopig is gepland op zondag 26 mei as.) Donateurs die ¤ 50 of meer overmaken ontvangen een bijzonder sponsorpakket met Constellation-souvenirs.

In de Aviodome op Schiphol is momenteel een expositie te zien over de geschiedenis van de Constellation. De expositie laat zien welke rol het markante passagiersvliegtuig heeft gespeeld in de Nederlandse en internationale luchtvaarthistorie. Ook bij deze expositie kan vanzelfsprekend een machtigingskaart voor de actie 'Connie's Comeback' worden ingevuld. Voor meer informatie kan men contact opnemen met het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol, tel. 020 406 8000. Meer informatie is ook te vinden op internetsite www.aviodome.nl.

Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol; Jodie Staphorst/Peter v.d. Noort, tel. 020-4067245,
06-22197042.

Foto bijschrift:

De historische Lockheed Constellation van het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol heeft op Hemelvaartsdag voor het eerst gevlogen. Als alles naar wens verloopt, wordt het viermotorige passagiersvliegtuig uit de veertiger jaren op zondag 26 mei feestelijk welkom geheten op de Luchthaven Lelystad.
(foto Aviodome-Peter Crook)

(Bijlage bij het persbericht: 'Lockheed Constellation maakt eerste vlucht!')

De geschiedenis van de Lockheed Constellation

De ontwikkeling van de Constellation begon in 1939, toen twee Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, TWA en Pan Am, en de Nederlandse KLM een groot viermotorig vliegtuig zochten dat lange afstanden kon afleggen. De Amerikaanse Lockheed-fabriek wilde zo'n vliegtuig wel bouwen en begon daar vol goede moed aan. De L-49 (later L-049) "Constellation" was indrukwekkend origineel. Met zijn ronde rug en drie verticale staartvlakken was het passagiersvliegtuig een bijzondere verschijning. Misschien dankt de Constellation aan haar ronde vormen haar vrouwelijke koosnaam: "Connie".

Toen het eerste exemplaar in januari 1943 gereed was, waren de Verenigde Staten inmiddels betrokken geraakt bij de Tweede Wereldoorlog. De eerste 22 Lockheed Constellations kregen daarom een taak als militair transportvliegtuig bij de Amerikaanse luchtmacht, waar ze werden aangeduid als C-69.

Passagiers
Op 3 december 1945 vlogen er voor het eerst commerciële passagiers met een Lockheed Constellation, bij de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij TWA. De luchtvaartmaatschappijen TWA en Pan Am werden de grootste gebruikers ter wereld van de Constellation, maar vanaf mei 1946 was ook de KLM een van de grotere 'operators'. Na het eerst type, de L-049 Constellation, kreeg de KLM in oktober 1947 de beschikking over de L-749, die meer passagiers kon vervoeren en verder kon vliegen. Er werd intensief en langdurig met de Constellation gevlogen. Maar 'Connie' had haar vrouwelijke kuren. In juni 1953 volgde de nog grotere L-1049 Super Constellation, die dankzij de vier nieuwe en krachtige Wright R-3350 Turbo Compound motoren aanzienlijk groter was en die meer dan tweemaal zoveel passagiers kon meenemen dan de oudere versies: maximaal 109. Omdat ze nogal eens problemen had met haar motoren, kreeg het viermotorige passagiersvliegtuig al spoedig de reputatie het "beste driemotorige vliegtuig ter wereld" te zijn...! De KLM bleef tot de zomer van 1962 met de Super Connie's vliegen, waarna de vliegtuigen werden vervangen door de Douglas DC-8: het eerste straalverkeersvliegtuig van de KLM. In totaal heeft de KLM 26 Constellations en 22 grotere Super Constellations gehad.

Emigranten
De "Connie" speelde in ons land een hoofdrol in de jaren veertig en vijftig bij de emigratiegolven van Nederlanders naar Canada, Australië, Zuid-Afrika en Nieuw Zeeland. Daarnaast waren de Constellations samen met de DC-4 Skymasters (die in tegenstelling tot de 'Connie's' geen drukcabines hadden) verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het intercontinentale en transatlantische luchtverkeer, niet alleen vanuit Nederland maar over de gehele wereld. Toch bestaan er niet veel Constellations meer. In totaal werden er van de Constellation en de verlengde Super Constellation 856 exemplaren gebouwd. Daarvan zijn nog maar enkele toestellen over, waarvan de meeste als wrak. Het aantal Connie's dat in musea bewaard is gebleven, is op de vingers van een hand te tellen. Om dit bijzondere vliegtuig voor het nageslacht te bewaren is de Aviodome de actie "Connie's Comeback" gestart in de overtuiging dat er in ons land voldoende belangstelling bestaat om zo'n belangrijk passagiersvliegtuig te bewaren. Daarom doet het museum een beroep op iedereen die de luchtvaart een warm hart toedraagt. Hoezeer Nederland met haar rijke en trotse luchtvaartgeschiedenis is begaan, hebben acties rond de redding van de Fokker-erfenis in 1997 en de aankoop van de DC-2 "Uiver" in 1999 bewezen. Daarbij is het, wat deze generatie vliegtuigen betreft, vijf voor twaalf! Het is de laatste kans om zo'n klassiek en bijzonder vliegtuig in ons land voor het nageslacht te bewaren...!!!.

Helpen
Iedereen die de Aviodome wil helpen om dit bijzondere vliegtuig toe te voegen aan onze Nationale Collectie Luchtvaarterfgoed, kan een machtigingskaart aanvragen bij de Aviodome (tel. 020 406 8000) of een bedrag overmaken op bankrekening 38.30.03.830 t.n.v. St. Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol, o.v.v. uw naam en adres en de vermelding "Connie's Comeback". Donateurs die ¤ 50 of meer overmaken ontvangen een bijzonder sponsorpakket met Constellation-souvenirs. Zie ook: www.aviodome.nl

Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol, Peter F. A. van de Noort, 9 mei 2002