Ingezonden persbericht
Historisch Nederlandse 'Connie' trekt wielen uit Amerikaans woestijnzand:
Lockheed Constellation maakt eerste vlucht!
Schiphol, 9 mei 2002 - Het leek alsof de klok een halve eeuw werd
teruggezet, toen de historische viermotorige Constellation vanmiddag, rond
18.00 uur Nederlandse tijd, haar landingsgestel lostrok van de startbaan van
de luchthaven Marana, nabij Tucson, in de Amerikaanse staat Arizona. Haar
vier motoren brulden boven de woestijn en markeerden een bijzondere vlucht:
voor het eerst na een jarenlange restauratie richtte het markante vliegtuig
haar neus omhoog in de richting van de Atlantische Oceaan, alsof ze niet kon
wachten om aan de oversteek naar Nederland te beginnen.
(Voor foto's www.aviodome.nl )
Daarmee is er een eind gekomen aan een periode van vijftien jaar waarin de
Lockheed Constellation maar één vlucht had gemaakt, acht jaar geleden. In
1993 hadden Nederlandse enthousiastelingen het vliegtuig in Canada gekocht.
In 1994 werd het vliegtuig naar Arizona gevlogen om het daar, in het goede
klimaat, gereed te maken voor de vlucht naar Nederland. Jaren verstreken
waarin getracht werd fondsen te werven. Toen dit niet lukte dreigde het
vliegtuig te worden doorverkocht aan een sloper en daarmee zou een bijzonder
vliegtuig voor het nageslacht verloren gaan. In 2000 bood de Stichting
Constellation Nederland het vliegtuig aan het Nationaal Luchtvaartmuseum
Aviodome aan. Vanaf dat moment heeft de Aviodome de verantwoordelijkheid
voor het vliegtuig overgenomen.
Veertien ploegen enthousiaste vrijwilligers en medewerkers van de Aviodome
(in totaal 85 man sterk), zijn het afgelopen jaar bezig geweest om het
karakteristieke passagiersvliegtuig, met zijn drie staarten en zijn ronde
rug, gereed te maken voor een oversteek, op eigen kracht, over de
Atlantische Oceaan. Het wordt een enorme stap terug in de tijd, want het
waren vliegtuigen als deze Lockheed Constellation en de Douglas DC-4
Skymaster die onmiddellijk na de Tweede Wereldoorlog begonnen met geregelde
Transatlantische vluchten, niet alleen bij de KLM maar ook bij tientallen
Europese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Waartoe die
pioniersvluchten leidden, weten we inmiddels: honderdduizenden Nederlanders
vliegen nu naar New York of Florida alsof ze dat al eeuwen gewend zijn...!
De restauratie van de Constellation verliep niet altijd van een leien dakje. De vlucht naar Europa zou al vorig jaar september zijn gemaakt, wanneer niet een van de motoren, nummer vier, plotseling de geest had gegeven. Aankoop van een 'nieuwe' Wright Cyclone 18-cilindermotor, met een vermogen van maar liefst 2500 pk, was toen noodzakelijk. Maar nu lijkt alles in orde voor de vlucht naar Nederland. Als alles goed gaat zal de 'Connie' op zondag 26 mei feestelijk worden ontvangen op de luchthaven Lelystad. Deze datum is onder voorbehoud, zie voor de laatste ontwikkelingen www.aviodome.nl.
Om de Constellation naar Nederland te halen was en is de steun van
particulieren en bedrijven voor 'Connie's Comeback' onmisbaar. Van de ¤
425.000 die nodig is om de Constellation naar Nederland te brengen en hier
te houden is door enthousiaste donateurs, bedrijven en fondsen tot nu toe zo
'n
¤ 325.000 bijeen gebracht. Als we de Constellation in ons land willen houden
moet ook de laatste
24 % nog op tafel komen. De Aviodome doet daarom een beroep op iedereen die
de Constellation een warm hart toedraagt om de aktie Connie's Comeback te
steunen. Dat kan door middel van het overmaken van een bijdrage op
bankrekening 38.30.03.830 t.n.v. Nationaal Luchtvaartmuseum
Aviodome-Schiphol, o.v.v. uw naam en adres en de vermelding "Connie's
Comeback". Er kan ook een machtigingskaart worden aangevraagd bij de
Aviodome of de machtingskaart kan worden ingevuld bij de aankomst van de
'Connie' op de luchthaven Lelystad (die voorlopig is gepland op zondag 26
mei as.) Donateurs die ¤ 50 of meer overmaken ontvangen een bijzonder
sponsorpakket met Constellation-souvenirs.
In de Aviodome op Schiphol is momenteel een expositie te zien over de
geschiedenis van de Constellation. De expositie laat zien welke rol het
markante passagiersvliegtuig heeft gespeeld in de Nederlandse en
internationale luchtvaarthistorie. Ook bij deze expositie kan
vanzelfsprekend een machtigingskaart voor de actie 'Connie's Comeback'
worden ingevuld. Voor meer informatie kan men contact opnemen met het
Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol, tel. 020 406 8000. Meer
informatie is ook te vinden op internetsite www.aviodome.nl.
Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol; Jodie Staphorst/Peter v.d.
Noort, tel. 020-4067245,
06-22197042.
Foto bijschrift:
De historische Lockheed Constellation van het Nationaal Luchtvaartmuseum
Aviodome-Schiphol heeft op Hemelvaartsdag voor het eerst gevlogen. Als alles
naar wens verloopt, wordt het viermotorige passagiersvliegtuig uit de
veertiger jaren op zondag 26 mei feestelijk welkom geheten op de Luchthaven
Lelystad.
(foto Aviodome-Peter Crook)
(Bijlage bij het persbericht: 'Lockheed Constellation maakt eerste vlucht!')
De geschiedenis van de Lockheed Constellation
De ontwikkeling van de Constellation begon in 1939, toen twee Amerikaanse
luchtvaartmaatschappijen, TWA en Pan Am, en de Nederlandse KLM een groot
viermotorig vliegtuig zochten dat lange afstanden kon afleggen. De
Amerikaanse Lockheed-fabriek wilde zo'n vliegtuig wel bouwen en begon daar
vol goede moed aan. De L-49 (later L-049) "Constellation" was indrukwekkend
origineel. Met zijn ronde rug en drie verticale staartvlakken was het
passagiersvliegtuig een bijzondere verschijning. Misschien dankt de
Constellation aan haar ronde vormen haar vrouwelijke koosnaam: "Connie".
Toen het eerste exemplaar in januari 1943 gereed was, waren de Verenigde
Staten inmiddels betrokken geraakt bij de Tweede Wereldoorlog. De eerste 22
Lockheed Constellations kregen daarom een taak als militair
transportvliegtuig bij de Amerikaanse luchtmacht, waar ze werden aangeduid
als C-69.
Passagiers
Op 3 december 1945 vlogen er voor het eerst commerciële passagiers met een
Lockheed Constellation, bij de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij TWA. De
luchtvaartmaatschappijen TWA en Pan Am werden de grootste gebruikers ter
wereld van de Constellation, maar vanaf mei 1946 was ook de KLM een van de
grotere 'operators'. Na het eerst type, de L-049 Constellation, kreeg de KLM
in oktober 1947 de beschikking over de L-749, die meer passagiers kon
vervoeren en verder kon vliegen. Er werd intensief en langdurig met de
Constellation gevlogen. Maar 'Connie' had haar vrouwelijke kuren. In juni
1953 volgde de nog grotere L-1049 Super Constellation, die dankzij de vier
nieuwe en krachtige Wright R-3350 Turbo Compound motoren aanzienlijk groter
was en die meer dan tweemaal zoveel passagiers kon meenemen dan de oudere
versies: maximaal 109. Omdat ze nogal eens problemen had met haar motoren,
kreeg het viermotorige passagiersvliegtuig al spoedig de reputatie het
"beste driemotorige vliegtuig ter wereld" te zijn...! De KLM bleef tot de
zomer van 1962 met de Super Connie's vliegen, waarna de vliegtuigen werden
vervangen door de Douglas DC-8: het eerste straalverkeersvliegtuig van de
KLM. In totaal heeft de KLM 26 Constellations en 22 grotere Super
Constellations gehad.
Emigranten
De "Connie" speelde in ons land een hoofdrol in de jaren veertig en vijftig
bij de emigratiegolven van Nederlanders naar Canada, Australië, Zuid-Afrika
en Nieuw Zeeland. Daarnaast waren de Constellations samen met de DC-4
Skymasters (die in tegenstelling tot de 'Connie's' geen drukcabines hadden)
verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het intercontinentale en
transatlantische luchtverkeer, niet alleen vanuit Nederland maar over de
gehele wereld. Toch bestaan er niet veel Constellations meer. In totaal
werden er van de Constellation en de verlengde Super Constellation 856
exemplaren gebouwd. Daarvan zijn nog maar enkele toestellen over, waarvan de
meeste als wrak. Het aantal Connie's dat in musea bewaard is gebleven, is op
de vingers van een hand te tellen. Om dit bijzondere vliegtuig voor het
nageslacht te bewaren is de Aviodome de actie "Connie's Comeback" gestart in
de overtuiging dat er in ons land voldoende belangstelling bestaat om zo'n
belangrijk passagiersvliegtuig te bewaren. Daarom doet het museum een beroep
op iedereen die de luchtvaart een warm hart toedraagt. Hoezeer Nederland met
haar rijke en trotse luchtvaartgeschiedenis is begaan, hebben acties rond de
redding van de Fokker-erfenis in 1997 en de aankoop van de DC-2 "Uiver" in
1999 bewezen. Daarbij is het, wat deze generatie vliegtuigen betreft, vijf
voor twaalf! Het is de laatste kans om zo'n klassiek en bijzonder vliegtuig
in ons land voor het nageslacht te bewaren...!!!.
Helpen
Iedereen die de Aviodome wil helpen om dit bijzondere vliegtuig toe te
voegen aan onze Nationale Collectie Luchtvaarterfgoed, kan een
machtigingskaart aanvragen bij de Aviodome (tel. 020 406 8000) of een bedrag
overmaken op bankrekening 38.30.03.830 t.n.v. St. Nationaal Luchtvaartmuseum
Aviodome-Schiphol, o.v.v. uw naam en adres en de vermelding "Connie's
Comeback". Donateurs die ¤ 50 of meer overmaken ontvangen een bijzonder
sponsorpakket met Constellation-souvenirs. Zie ook: www.aviodome.nl
Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol, Peter F. A. van de Noort, 9
mei 2002