AutoRai

24-5-2002

Nieuw topmodel voor de Golf: R32 met 240 pk

Tijdens de internationale Autosalon van Madrid (24 mei t/m 2 juni) viert de sterkste standaard-Golf aller tijden zijn officiële wereldpremière. De 177 kW/240 pk sterke Golf R32 demonstreert het dynamische potentieel van deze succesvolle middenklasser.

Het constructieve hart van de optisch duidelijk gemodificeerde Golf R32 wordt gevormd door een compacte V6-motor met een cilinderinhoud van 3,2 liter. Met name het front demonstreert met zijn grote luchtinlaten de kracht van de motor. Maar ook achterzijde en dorpels zijn aangepast. De compacte zescilindermotor is afkomstig uit Volkswagens nieuwe topmodel Phaeton en onderscheidt zich onder meer door traploos verstelbare in- en uitlaatnokkenassen, cilinderselectieve anti-pingelregeling en een variabel inlaatspruitstuk. Het resultaat is een maximum vermogen van 177 kW/240 pk bij 6.250 tpm. Het maximum koppel van 320 Nm is al bij 2.800 tpm beschikbaar. Uiteraard hoort bij zon sportief model een al even krachtig uitlaatgeluid. Het dubbele uitlaatsysteem drukt met zijn twee eindpijpen, één links en één rechts, een markant stempel op de achterzijde van deze super-Golf. Ook de prestaties zijn in overeenstemming met de verwachtingen: topsnelheid 245 km/h, acceleratie 0-100 km/h in 6,4 seconden.

Het motorvermogen wordt via een kort afgestemde zesversnellingsbak en standaard 4Motion vierwielaandrijving op de weg gebracht. Ten opzichte van de normale Golf-modellen heeft de R32 een met 30 millimeter verlaagd sportonderstel. Samen met de 18-inch lichtmetalen velgen met 225/40 ZR 18-banden bepaalt dat eveneens de uitstraling van dit sportief-markante topmodel. Geventileerde schijfremmen rondom met opvallende, blauwe remklauwen zorgen voor een vertraging die eveneens van sportwagenniveau is.

In het interieur wijzen de zwarte verwarmbare sportstoelen en applicaties uit geborsteld aluminium pedalen, instrumentenpaneel, versnellingspook op de speciale status van dit sportieve topmodel. De comfortabele kuipstoelen bieden een goede zijdelingse steun en verschaffen samen met het lederen sportstuur het interieur van deze Golf een bijzonder raffinement. De standaarduitrusting van de alleen als driedeurs verkrijgbare Golf R32 omvat onder meer hoofdairbags, automatische airconditioning Climatronic en Xenon-verlichting.

De Golf R32 wordt voor een consumentenprijs van 40.450 euro in de tweede helft van 2002 op de Nederlandse markt geintroduceerd.