CDA
Van der Hoeven: voor salarisverhoging leraren beter inzicht in werk-
en taakbelasting nodig
"Om de vraag te kunnen beantwoorden of er verdere verbeteringen nodig
zijn in de salarispositie voor leraren, moet ook gekeken worden naar
de werk- en taakbelasting van onderwijzers." Dat zegt Tweede Kamerlid
Maria van der Hoeven in reactie op een onderzoek van de Universiteit
van Amsterdam naar de arbeidsvoorwaarden van leraren in Nederland in
vergelijking tot die van onderwijzers in de omringende landen.
Van der Hoeven: "Arbeidstijdenregistratie is traditioneel een lastig punt, waar veel verzet onder leraren tegen bestaat. Toch moet er inzicht komen in het aantal uren dat onderwijzers aan hun vak besteden, zowel op school als thuis, voordat er over een salarisverhoging dan wel competentiebeloning kan worden besloten. Bovendien is er op korte termijn geen extra geld beschikbaar voor salarisverbeteringen. Dat betekent dat het onderwijs anders georganiseerd moet worden en dat het onderwijs daartoe meer vrijheid moet krijgen." Van der Hoeven vindt dat bij onderwijsvernieuwing het onderwijsleerproces centraal dient te staan, en niet het management.