Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk FEZ/T&A/02/37432

Onderwerp Datum Strategische samenwerking NV KLIQ 22 mei 2002

Sinds 1 januari 2002 is het voormalig reïntegratiebedrijf van Arbeidsvoorziening, KLIQ, verzelfstandigd en is de NV KLIQ opgericht. NV Kliq is een 100% deelneming van de Staat der Nederlanden. Tijdens de behandeling van het Wetsvoorstel dat de verzelfstandiging van KLIQ heeft bewerkstelligd (2001 ­ 2002, nr. 27549), is reeds aan de Kamer meegedeeld dat KLIQ op zoek zou kunnen gaan naar samenwerkingspartners, waarmee een strategische alliantie zou kunnen worden aangegaan. Dit om de slagkracht van NV Kliq te vergroten en daarmee haar toekomst te versterken.

Mede namens de Minister van Financiën, deel ik u mede dat de NV KLIQ op 22 mei 2002 in beginsel overeenstemming heeft bereikt met de Solvus NV (voorheen Creyf's), een Belgische beursgenoteerde onderneming, over een strategische samenwerking. Hierbij zal Solvus in eerste instantie voor 30% participeren in het kapitaal van twee dochters van Kliq, Kliq Reïntegratie BV en Kliq Employability BV, en zal in de komende jaren zijn aandelenbezit kunnen uitbreiden. Besluitvorming over een tweede tranche van 21 % in deze twee dochters volgt uiterlijk op 30 september 2003. De derde en laatste tranche is voorzien op uiterlijk 31 maart 2006, waarbij de resterende 49 % van de aandelen in Kliq Employability BV en Kliq Reïntegratie BV door Solvus worden overgenomen. De Staat der Nederlanden blijft 100% aandeelhouder in NV Kliq, waarbinnen de voorzieningen voor transformatiekosten en aanpassing organisatie (sociaal plan) worden beheerd.

Hiertoe is op woensdag 22 mei 2002 een intentieovereenkomst door Solvus NV en NV Kliq ondertekend, na de, volgens de statuten van Kliq vereiste, formele goedkeuring vanuit de Staat. Hoewel deze strategische transactie niet een verkoop van de aandelen van de Staat in de NV Kliq betreft en deze brief dus niet kan worden gezien als een schriftelijke mededeling ex. Artikel 29 van de Comptabiliteitswet, acht ik het van belang u over de hoofdlijnen van de transactie te informeren vanwege de materiële gevolgen voor NV Kliq. In bijgevoegd persbericht van beide ondernemingen wordt een nadere toelichting op de samenwerking gegeven.




---

Afwegingen samenwerking
Verschillende afwegingen liggen ten grondslag aan deze samenwerking. Naar aanleiding van vergelijkingen die zijn gemaakt tussen verschillende scenario's voor NV Kliq, is geconcludeerd dat het vooruitzicht van NV Kliq wanneer zij een samen-werkingsverband aangaat, veel beter zou zijn dan wanneer zij stand-alone verder zou gaan. Door zowel NV Kliq als Solvus NV wordt deze transactie van groot strategisch belang geacht om hun activiteiten op het gebied van in-, door- en uitstroom verder te kunnen ontwikkelen. De NV Kliq bevindt zich in een transformatieproces van een overheidsorganisatie naar een op de markt gerichte commerciële organisatie. Naast deze heroriëntatie zijn de markten waarin NV Kliq opereert aan veranderingen onderhevig door de ingezette liberalisering. Daar waar de reïntegratiemarkt tot voor kort voornamelijk publiek was, is inmiddels de trend waarneembaar dat een steeds groter gedeelte van de opdrachten wordt verstrekt door private bedrijven. Door maximaal gebruik te maken van elkaars distributienetwerken kan het nieuwe samenwerkingsverband de markt optimaal bedienen. Ter borging van de samenwerking is gekozen voor een oplopende participatie van Solvus in de bedoelde dochterbedrijven van Kliq.

Publiek belang
In het kader van de beoogde samenwerking is nadrukkelijk door alle betrokken partijen vastgesteld, en ook in de letter of intent vastgelegd, dat de nieuwe combinatie een taak houdt bij de bemiddeling en reïntegratie van moeilijk plaatsbare reintegratiekandidaten. De sturingsmogelijkheden van overheidswege via de vraagkant worden niet gewijzigd. Per 1 januari 2002 zijn budgetten aan de gemeenten beschikbaar gesteld ten behoeve van reïntegratie op de arbeidsmarkt. Het publieke belang van reïntegratie ­ zoals de `Wet Verzelfstandiging reïntegratiediensten van de Arbeidsvoorzieningenorganisatie' beoogt ­ blijft zodoende geborgd.

Financiële consequenties
De participatie in de twee werkmaatschappijen zal, zoals eerder genoemd, in drie tranches geschieden. Hierdoor is nog niet te zeggen wat de totale opbrengst van de transactie zal zijn omdat deze in belangrijke mate afhangt van de opbrengst van de laatste Tranche, welke zal plaatshebben in 2006. De prijs voor deze tranche is gebaseerd op de dan geldende markt-waarde van de ondernemingen (fair market value).

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(W.A. Vermeend)