AutoRai
24-5-2002
Porsche Cayenne zet nieuwe sportieve maatstaven
Porsche stelt over enkele maanden met de Cayenne de derde modellijn
van het sportwagenmerk uit Stuttgart voor.
De Cayenne S uitgerust met een nieuw ontwikkelde, 250 kW (340 pk)
sterke V8-motor accelereert in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/h. Zijn
topsnelheid bedraagt 242 km/h. De zowel technisch als
uitrustingtechnisch hoogwaardiger uitgevoerde Cayenne Turbo heeft
eveneens een achtcilindermotor, maar ontwikkelt met behulp van twee
turbocompressoren en interkoeling maar liefst 331 kW (450 pk) uit de
cilinderinhoud van 4,5 liter. Voor de sprint van 0 naar 100 km/h heeft
hij slechts 5,6 seconden nodig en de topsnelheid bedraagt 266 km/h.
Sportwagenfabrikant Porsche heeft er vooral op gelet dat deze
uitstekende prestaties zijn gecombineerd met een sportief-wendbare
handelbaarheid, een toonaangevende rijdynamiek en uiteraard met hoge
veiligheidsreserves. In Porsches onderzoek- en ontwikkelingscentrum in
Weissach zijn dat namelijk de beslissende criteria bij de ontwikkeling
van een sportwagen. Met de nieuwe Cayenne vertaalt Porsche deze
filosofie naar het SUV-segment (Sport Utility Vehicle), terwijl
daarbij tevens rekening wordt gehouden met de specifieke eisen op het
gebied van terreinvaardigheid. De ideale combinatie van optimale
on-road- en uitstekende off-road-eigenschappen is gerealiseerd door de
ontwikkeling van verschillende technische highlights; innovaties die
in de Cayenne hun wereldpremière beleven.
Porsche Traction Management een nieuwe generatie van
vierwielaandrijving
Tot deze highlights behoren onder meer de standaard permanente
vierwielaandrijving Porsche Traction Management(PTM). In de
basisafstemming stuurt deze 62 procent van de aandrijfkracht naar de
achterwielen en 38 procent naar de voorwielen. Via een
elektromotorisch bediende en elektronisch geregelde lamellenkoppeling
kan de aandrijfverdeling al naar gelang de omstandigheden worden
gevarieerd. Zo kan, indien noodzakelijk, al het motorvermogen (100%)
naar de voor- of achterwielen worden gestuurd.
Het Porsche Traction Management kan worden gezien als een volledig
nieuwe generatie van vierwielaandrijving. Een systeem dat een
beslissende rol speelt bij de totale rijdynamiek van de Cayenne. Want
de referentieveldgeregelde langssper en een als optie verkrijgbaar
sperdifferentieel voor de achteras reageren niet alleen op
tractieverlies aan de voor- of achteras. Sensoren meten bijvoorbeeld
ook de snelheid van de auto, de dwarsversnelling, de stuurhoek en de
gaspedaalstand, zodat PTM steeds de optimale spergraad voor beide
assen kan berekenen en zo het actueel benodigde aandrijfkoppel
intelligent over voor- en achteras kan verdelen.
De vooruitziende blik van de PTM-elektronica zorgt bijvoorbeeld voor
een betere rijstabiliteit en voor een veilige rijbaanwisseling bij
zowel hoge snelheid onder normale omstandigheden als bij gematigd
tempo op gladde ondergrond.
De resultaten van deze innovatie zijn onder andere: - Uitstekende
koersstabiliteit en tractie onder alle rijomstandigheden,
onafhankelijk van actuele toestand (ruw, glad, nat, etc.) van het
wegdek.
- Betere bestuurbaarheid van de auto door voorkoming van onderstuur
via het openen van de langssper.
- Betere controleerbaarheid in het rijdynamische grensbereik door de
regeling van de langssper.
- Verbeterde koersvastheid en stabiliteit door overeenkomstige
aansturing van de langssper.
Het eveneens standaard geïntegreerde Porsche Stability Management
(PSM) staat constant in verbinding met PTM, maar grijpt pas in het
grensbereik van de wegligging in. PSM, dat belangrijke systemen als
ABS, ASR en het automatische remdifferentieel ABD aanstuurt, is
bijvoorbeeld direct paraat bij kritisch over- of onderstuur. Het PTM
krijgt dan de opdracht om de sperren te openen, zodat de auto
vervolgens door het gericht afremmen van individuele wielen snel kan
worden gestabiliseerd.
Sportief wendbaar op de weg robuust in het terrein
Het onderstel vormt de basis voor optimale rijdynamiek bij maximale
actieve veiligheid, rijcomfort en terreinvaardigheid. De voor de
Porsche Cayenne geheel nieuw ontwikkelde voorwielophanging is
uitgevoerd als een brede vooras met dubbele dwarsarmen aan een apart
subframe. De grote afstand van de dwarsarmen tot elkaar houdt de
krachten in de wielophanging gering. Het gevolg is een precieze
wielgeleiding voor een uitstekende wendbaarheid bij uiterst geringe
storingsinvloeden. Daarnaast reduceert de elastische ophanging van het
subframe met grote rubber lagers eventuele onderstelgeluiden in het
interieur tot een minimum.
Het subframe van hoogwaardig staal verbetert door zijn constructie de
stijfheid van de auto en zorgt daarmee onder andere voor meer comfort
en veiligheid. Met de vorm van het subframe, de boogvormige
dwarstraverse en de oplopende langsdragers wordt een grote
bodemvrijheid van maximaal 273 millimeter en een goede
terreinvaardigheid gerealiseerd. Het stuurhuis met variabele
overbrenging en het differentieel liggen goed beschermd op het
subframe. Dat garandeert een robuuste betrouwbaarheid bij
terreinrijden.
Ook de achteras is een nieuwe ontwikkeling van Porsche. Om te kunnen
voldoen aan de hoge rijdynamische eisen wordt een gecompliceerd
multi-link-concept toegepast. Dit is optimaal berekend op zowel de
tractiekrachten als de mogelijke belastingen van de Cayenne. Voor meer
comfort en meer rust is de achteras eveneens via een subframe met
grote, hydraulisch gedempte rubber lagers aan de carrosserie
bevestigd. Ook hier is het subframe voor een zo laag mogelijk gewicht
en nog grotere stijfheid uitgevoerd in zeer sterk staal. In verband
met de vereiste robuustheid voor terreinrijden zijn de onderste
dwarsarmen en de spoorstangen uitgevoerd in plaatstaal. De beschermde,
bovenste reactie-armen zijn uitgevoerd als lichte, uit aluminium
gesmede componenten.
De configuratie van de askinematiek reduceert ongewenste
inveerbewegingen bij accelereren en remmen. Zo veert de carrosserie
nagenoeg parallel aan de weg in. De configuratie van de achteras met
ingenieuze toespoorregeling zorgt voor een stabiel rijgedrag, met name
in bochten en bij variaties in het aandrijfkoppel (gasgeven/gas
loslaten). Een bijzonder kenmerk van het asconcept is de grote veerweg
voor optimale terreinprestaties. Bij het standaard luchtgeveerde
onderstel van de Cayenne Turbo bedragen de in- en uitveerwegen aan de
vooras respectievelijk 102 en 118 millimeter en aan de achteras 124 en
125 millimeter. Het onderstel met stalen schroefveren van de Cayenne S
heeft in-en uitveerwegen aan de vooras van respectievelijk 104 en 116
millimeter en aan de achteras van 135 en 98 millimeter. De Cayenne S
kan als optie eveneens met luchtvering worden uitgerust.
Luchtvering met niveauregeling en hoogteverstelling De luchtvering garandeert een grotere bodemvrijheid in het terrein, terwijl de niveauregeling een constante rijhoogte mogelijk maakt die onafhankelijk is van de belading. Daarnaast zorgt het luchtgeveerde onderstel door het automatisch verlagen van de auto bij toenemende snelheid voor extra rijplezier en nog meer actieve veiligheid.
De luchtvering biedt met zes verschillende hoogteniveaus een
verstelbereik van 116 millimeter: - In de stand Normaal bedraagt de
bodemvrijheid 217 millimeter (DIN leeg).
- In de stand Inladen, de allerlaagste positie, zakt de Cayenne 60 mm
onder het normale niveau en bedraagt de bodemvrijheid dus 157
millimeter. Dit niveau is alleen bij stilstaande auto mogelijk en
maakt een gemakkelijker in-/uitladen van bagage mogelijk. Bij het
wegrijden neemt de Cayenne automatisch weer het normale niveau aan.
- In de stand Laag ligt de Cayenne 27 millimeter onder het normale
niveau en is hij vergelijkbaar met een auto met verlaagd
sportonderstel. Dit betekent dat het onderstel straffer en de
luchtweerstand geringer is. Dat maakt de Cayenne bij hogere snelheden
nog stabieler en dynamischer. Boven de snelheid van 125 km/h komt de
Cayenne, ongeacht eerder gekozen, hogere niveaus, automatisch in de
stand Laag.
- De stand Extra laag wordt automatisch gekozen zodra de Cayenne
harder rijdt dan 210 km/h. In verhouding tot het niveau Laag zakt de
auto dan nogmaals met 11 millimeter.
- Het Terrein-niveau met grotere bodemvrijheid is ontwikkeld voor
onverharde wegen of licht terrein. Het onderstel staat dan 26
millimeter hoger dan het normale niveau. Deze stand kan echter maar
tot 80 km/h worden gekozen.
- Het Zwaar terrein-niveau is bedoeld voor extreme
terreinomstandigheden. Hierbij staat de Cayenne nogmaals 30 millimeter
hoger, tot een bodemvrijheid van 273 millimeter. Dit niveau kan alleen
worden gebruikt tot een snelheid van 30 km/h.
Actieve demperregeling
Porsche biedt de luchtvering aan in combinatie met het eveneens nieuw
ontwikkelde, variabele dempingssysteem Porsche Active Suspension
Management (PASM). Deze elektronische demperregeling past continu de
dempingskracht aan. Dat gebeurt afhankelijk van de toestand van het
wegdek en de rijstijl. Een ingreep van PASM gebeurt bijvoorbeeld bij
een zeer dynamische rijstijl met sterke acceleratie- en remacties, of
in bijzonder geaccidenteerd terrein om de daarbij optredende kantel-
en dompbewegingen van de auto te minimaliseren. Vijf
acceleratiesensoren meten de carrosseriebewegingen. Is de beweging
groter dan een rijsituatie-afhankelijke referentiewaarde, dan grijpt
de regeling in en stabiliseert hij via de individuele schokdempers de
toestand van de auto.
PASM biedt de Cayenne-bestuurder bovendien de mogelijkheid om tijdens
het rijden een persoonlijke demperinstelling te kiezen. Daarbij is er
keuze uit de programmas Comfort, Normaal en Sport. PASM blijft op de
achtergrond altijd actief en vergelijkt de rijstijl met het gekozen
programma. Indien bijvoorbeeld het comfortabele dempingsprogramma is
gekozen, maar is de rijstijl echter sportief-dynamisch, dan schakelt
het systeem automatisch over op een sportiever niveau en wordt de
demping straffer.
Een meester in het terrein
De superieure prestaties op de weg gaan bij de Cayenne niet ten koste
van de off-road-capaciteiten. Al in de basisuitvoering is hij een
meester in het terrein. Met zijn intelligente vierwielaandrijving
vergen ritten over licht terrein geen verandering in de
tractiesystemen. Voor zwaarder terrein grijpt het Porsche Traction
System terug op de standaard in de tussenbak geïntegreerde
terreinoverbrenging (lage gearing). Deze reductiebak heeft een
overbrengingsverhouding van 2,7:1 en maakt daarmee extreme
terreinmanoeuvres mogelijk. Door het inschakelen van de zogenoemde
Low-Range-functie via een wipschakelaar op de middenconsole worden
automatisch diverse regelsystemen op het terreingebruik voorbereid.
Het PTM schakelt over op de terreinoverbrenging en kiest bij de
regeling van de sperren voor een speciaal terrein-referentieveld. Het
PSM reageert met een op extra tractie afgestemd terrein-ABS en
terrein-ABD, en de luchtvering in de Cayenne Turbo verhoogt zich
automatisch tot het Terrein-niveau. Porsche is de eerste autofabrikant
die deze systeemcombinatie via een centrale Off-road-schakelaar
aanbiedt en daarmee het risico van bedieningsfouten bij terreinrijden
vermindert.
De standaard off-road-eigenschappen van de Cayenne laten echter nog
een extra verbetering toe. Indien het terrein dermate hoge eisen aan
het onderstel gaat stellen dat individuele wielen bodemcontact
verliezen, dan garandeert een starre koppeling in de
vierwielaandrijving het probleemloos verder rijden.
De 100 procent-langsblokkering wordt door het nogmaals indrukken van
de off-road-schakelaar geactiveerd. De Cayenne Turbo komt met zijn
standaard luchtvering bij het klimmen nog beter voor de dag. In de
Zwaar terrein-stand, met een bodemvrijheid van 273 millimeter,
bedraagt de aanloophoek vóór maximaal 32 graden en de afloophoek
achter 27 graden. Daarmee is de auto zelfs relatief steile
terreinovergangen de baas.
Ook extreme heuveltoppen in het terrein vormen geen onoverkomelijke
hindernis: een overloophoek van 155 graden (tussen de assen)
verhindert een te vroeg contact van de onderzijde van de auto met de
ondergrond. Ook voor het rijden door water zijn beide Cayenne-modellen
met een standaard doorwaaddiepte van een halve meter zeer geschikt. In
de Zwaar terrein-stand is dat zelfs 556 millimeter. Daarvoor zorgen
een speciaal afdichtconcept, alsmede een hooggeplaatste luchtinlaat,
een hooggeplaatste transmissie-ontluchting, en de volledig afgesloten
dorpels. Veilige tractie tot in het zwaarste terrein
Voor extreme terreinrijders biedt Porsche naar wens nog een andere
technische noviteit: het Advanced-Offroad-Technik-pakket. Naast een
speciale dorpelbescherming en een stalen bodembescherming onder de
radiateur omvat deze speciale uitvoering onder meer een regelbaar en
100 procent sperbaar sperdifferentieel aan de achteras.
De 100 procent-sperwerking wordt geactiveerd door de centrale
off-road-schakelaar dan voor de derde keer in te drukken. De geregelde
achteras-dwarssper zorgt voor nog meer tractie van de wielen bij
wegrijden op de meest uiteenlopende ondergronden en bij het rijden van
bochten.
Een ander enorm voordeel van dit speciale terreintechniekpakket zijn
de via een schakelaar op de middenconsole hydraulisch ontkoppelbare
stabilisatoren aan de voor- en achteras. Deze ontkoppeling vergroot de
veerweg van beide assen met 70 millimeter, wat de terreinvaardigheid
en de tractie verder verbeteren bij het passeren van rotsen,
boomstammen of grote bodemoneffenheden.
Om het sportieve rijgedrag van de Cayenne bij het rijden op de weg te
garanderen is het ontkoppelen van de stabilisatoren alleen mogelijk in
de Low Range-stand. Keert de Cayenne met ontkoppelde stabilisatoren
vanuit het terrein terug naar de weg, dan garandeert een extra
veiligheidssysteem de noodzakelijke rijstabiliteit: zodra de snelheid
boven de 50 km/h komt worden de stabilisatoren automatisch weer
vastgekoppeld.