Voedingscentrum
Beeldmerken Groenten en Fruit steeds populairder
24 mei
Steeds meer merkfabrikanten, groentewinkels en bedrijven uit de
groente- en fruitverwerkende industrie vragen het Beeldmerk Groenten
of het Beeldmerk Fruit aan bij het Voedingscentrum. Deze beeldmerken
zijn ontwikkeld om consumenten op het moment van aankoop te herinneren
aan de richtlijn elke dag 2 ons groenten en 2 keer fruit. Dat is hard
nodig: onderzoeksresultaten laten zien dat nog steeds veel mensen
minder groenten en fruit eten dan dagelijks wordt aanbevolen voor een
goede gezondheid.
Hero Fruitontbijt was vorig jaar het eerste product dat het beeldmerk
toepaste. Later volgden ook enkele groentespecialisten en bedrijven
uit de groente- en fruitverwerkende industrie. Momenteel heeft
Chiquita het voornemen om het beeldmerk op de verpakking van de
Chiquita Jr. bananen af te beelden en heeft een merkfabrikant het
beeldmerk aangevraagd voor een lijn diepvriesgroenten. Dit voorjaar
zal het beeldmerk verschijnen op de pakken Appelsientje en
Appelsientje met vruchtvlees.
Het Voedingscentrum wil dit jaar het gebruik van de beeldmerken verder
stimuleren. Hiertoe heeft het Voedingscentrum in samenwerking met het
voorlichtingsbureau Groenten en Fruit een flyer ontwikkeld voor
merkfabrikanten, groente- en fruitverkooppunten en bedrijven uit de
groente- en fruitverwerkende industrie. Voor hen biedt het aanvragen
van het beeldmerk duidelijke voordelen, zoals een mogelijke
omzetstijging.
Het Beeldmerk Groenten en Fruit is vorig jaar door het Voedingscentrum
geĂŻntroduceerd in het kader van de campagne Goede voeding wat let je?
Vanwege het succes van dit project krijgen de Beeldmerken Groenten en
Fruit ook een plaats binnen de vervolgcampagne die dit jaar van start
gaat. Bedrijven die interesse hebben in het aanvragen van de
beeldmerken kunnen contact opnemen met het Voedingscentrum, (070) 306
88 88. Zij kunnen daar de richtlijnen voor de toepassing van de
beeldmerken Groenten en Fruit aanvragen, met daarin de exacte criteria
waaraan een product of uiting moet voldoen om het beeldmerk te mogen
dragen.
Noot voor de redactie/