Gemeente Deventer

Officiële opening stationsgebied

De stationsomgeving had twaalf jaar lang veel weg van een bouwput. Al in 1989 maakte de gemeente in de omgeving van het Churchillplein een gebied klaar voor kantoorbouw. Nu, in het voorjaar van 2002, trekken de werklui zich langzaam terug van het station. Station Deventer is straks weer enkel en alleen van en voor de reizigers. Op vrijdag 31 mei is de feestelijke opening.

De eerste fase van de kantoortoren De Leeuwenbrug is eind 1991 opgeleverd. Dit was een ontwerp van de Deventer architect Peter Ghijsen. Maar bij de kantoortoren bleef het niet. De gemeente wilde het gebied samen met enkele projectontwikkelaars ingrijpend wijzigen. Naast de kantoren moesten er een Cultureel Centrum, een muziekschool, een hotel en parkeervoorzieningen komen. Bovendien zou de hele openbare ruimte een complete herinrichting ondergaan.

Masterplan

Voor het Middengebied, grofweg tussen de Keizerstraat, spoorlijn, Handelskade en Pikeursbaan, heeft Bureau OD205 uit Delft een Masterplan opgesteld. In 1991 lieten in diverse inspraakreacties de bewoners van zich horen. Het oorspronkelijke Masterplan is daarop ingrijpend gewijzigd. Zo ontstond uiteindelijk de 'Watervariant'. De gemeenteraad heeft in 1992 dit plan vastgesteld. Vervolgens is ieder jaar een deel van het gebied heringericht: parkeerplaatsen aan de Verzetslaan, het busstation, de bouw van het Cultureel Centrum (met muziekschool en appartementen), de wegen rondom het Cultureel Centrum en de nieuwe Leeuwenbrug voor het station. Sluitstuk van het werk vormt de herinrichting van het Stationsplein inclusief de fraaie ondergrondse fietsenstalling van Railinfrabeheer en de doorgegraven gracht voor de kantoren. Hiermee is weer een deel van de oude stadsgracht hersteld en daarmee is ook de essentie van de 'Watervariant' tot uiting gekomen.

Bijzonder plein

De voetgangersroute van het station naar de Keizerstraat over het water is de blikvanger van het nieuwe plein. De route wordt ondersteund door visuele elementen. De natuursteen op de voetgangersbrug komt bijvoorbeeld terug in het zitmuurtje op het plein. En 's avonds loopt een lichtlijn van de brug naar het station en van het station naar de stad. Praktisch is vooral dat voetgangers en automobilisten elkaar nu ongelijkvloers kruisen. Auto's die naar de parkeergarage rijden, gaan onder de brug door. Voetgangers worden niet langer gehinderd door auto's die de garage inrijden. Dat de fietsenstalling uit het gebouw is gehaald en in een ondergrondse stalling is gebracht, draagt bij aan een overzichtelijker plein. Het zitmuurtje vormt de scheiding tussen de twee gebieden, de voetgangerszone en een gedeelte waar fietsers en taxi's rijden. Al met al is het verkeersbeeld rustiger en overzichtelijker. Bovendien is het plein optimaal verlicht en daardoor sociaal veilig.

Laatste fase

De herinrichting van het Stationsplein was de laatste fase van jarenlange overlast voor omwonenden, reizigers, kantoorpersoneel en verkeer dat door dit gebied reed. Wethouder Ina Adema verricht op 31 mei om 11.30 uur de officiële opening; zij arriveert voor die gelegenheid in een toepasselijk voertuig. Daarna kan iedereen van dit alternatieve vervoer gratis gebruik maken.