Gemeente Deventer
Officiële opening stationsgebied
De stationsomgeving had twaalf jaar lang veel weg van een bouwput. Al
in 1989 maakte de gemeente in de omgeving van het Churchillplein een
gebied klaar voor kantoorbouw. Nu, in het voorjaar van 2002, trekken
de werklui zich langzaam terug van het station. Station Deventer is
straks weer enkel en alleen van en voor de reizigers. Op vrijdag 31
mei is de feestelijke opening.
De eerste fase van de kantoortoren De Leeuwenbrug is eind 1991
opgeleverd. Dit was een ontwerp van de Deventer architect Peter
Ghijsen. Maar bij de kantoortoren bleef het niet. De gemeente wilde
het gebied samen met enkele projectontwikkelaars ingrijpend wijzigen.
Naast de kantoren moesten er een Cultureel Centrum, een muziekschool,
een hotel en parkeervoorzieningen komen. Bovendien zou de hele
openbare ruimte een complete herinrichting ondergaan.
Masterplan
Voor het Middengebied, grofweg tussen de Keizerstraat, spoorlijn,
Handelskade en Pikeursbaan, heeft Bureau OD205 uit Delft een
Masterplan opgesteld. In 1991 lieten in diverse inspraakreacties de
bewoners van zich horen. Het oorspronkelijke Masterplan is daarop
ingrijpend gewijzigd. Zo ontstond uiteindelijk de 'Watervariant'. De
gemeenteraad heeft in 1992 dit plan vastgesteld. Vervolgens is ieder
jaar een deel van het gebied heringericht: parkeerplaatsen aan de
Verzetslaan, het busstation, de bouw van het Cultureel Centrum (met
muziekschool en appartementen), de wegen rondom het Cultureel Centrum
en de nieuwe Leeuwenbrug voor het station. Sluitstuk van het werk
vormt de herinrichting van het Stationsplein inclusief de fraaie
ondergrondse fietsenstalling van Railinfrabeheer en de doorgegraven
gracht voor de kantoren. Hiermee is weer een deel van de oude
stadsgracht hersteld en daarmee is ook de essentie van de
'Watervariant' tot uiting gekomen.
Bijzonder plein
De voetgangersroute van het station naar de Keizerstraat over het
water is de blikvanger van het nieuwe plein. De route wordt
ondersteund door visuele elementen. De natuursteen op de
voetgangersbrug komt bijvoorbeeld terug in het zitmuurtje op het
plein. En 's avonds loopt een lichtlijn van de brug naar het station
en van het station naar de stad. Praktisch is vooral dat voetgangers
en automobilisten elkaar nu ongelijkvloers kruisen. Auto's die naar de
parkeergarage rijden, gaan onder de brug door. Voetgangers worden niet
langer gehinderd door auto's die de garage inrijden. Dat de
fietsenstalling uit het gebouw is gehaald en in een ondergrondse
stalling is gebracht, draagt bij aan een overzichtelijker plein. Het
zitmuurtje vormt de scheiding tussen de twee gebieden, de
voetgangerszone en een gedeelte waar fietsers en taxi's rijden. Al met
al is het verkeersbeeld rustiger en overzichtelijker. Bovendien is het
plein optimaal verlicht en daardoor sociaal veilig.
Laatste fase
De herinrichting van het Stationsplein was de laatste fase van
jarenlange overlast voor omwonenden, reizigers, kantoorpersoneel en
verkeer dat door dit gebied reed. Wethouder Ina Adema verricht op 31
mei om 11.30 uur de officiële opening; zij arriveert voor die
gelegenheid in een toepasselijk voertuig. Daarna kan iedereen van dit
alternatieve vervoer gratis gebruik maken.