Ten Hagen & Stam
Datum 24-mei-2002
Titel Zakelijke dienstverlening koploper IT-beheer
Onderwerp- gebied ICT Breed
Product / Event Onderzoeksrapport
Zakelijke dienstverlening koploper IT-beheer
Den Haag, 24 mei 2002
De zakelijke dienstverlening is het meest up-to-date als het gaat om
de implementatie van de laatste ontwikkelingen op het gebied van
IT-beheer. De industrie loopt enigszins achter en de overheid vormt de
middenmoot. Dit zijn enkele conclusies van het onderzoek dat
Onderzoeksbureau Ithaka deze week afrondt voor opdrachtgever
uitgeverij ten Hagen & Stam.
Overheid laat IT-budget onbesteed
Met name grote zakelijke dienstverleners (meer dan 500 werknemers)
hebben hun IT zaken goed voor elkaar. IT is de drijvende kracht voor
deze bedrijven en bepalend voor het functioneren. Ook kan deze sector
beschikken over het grootste IT-budget. Opmerkelijk genoeg is bij de
overheid relatief veel budget, maar zit er weinig vaart in de
ontwikkelingen. Het vermoeden dat bureaucratie hier een belangrijke
oorzaak is, wordt door het onderzoek bevestigd. De industrie blijkt
geen grote vernieuwer op IT-gebied. Wil men hier weten hoe de stand
van automatisering is, dan hoeft men simpelweg te kijken naar het
aantal computers op de werkplekken. Dit blijkt een directe graadmeter
voor zowel kennis als ondersteuning op IT-gebied te zijn.
Eenduidige definitie
Uitgeverij ten Hagen & Stam initieerde het grootschalige onderzoek om
het vakgebied IT-beheer eenduidig te kunnen definiëren. Al snel bleek
dat beheer in algemene zin van het woord steeds minder voorkomt en als
term niet eenduidig is. Het vakgebied blijkt verschillende onderdelen
te omvatten die duidelijk afgebakend zijn en meer een eigen
specialisatie worden.
Doe-het-zelf mentaliteit
Toetsing van de totale onderzoeksgroep, zonder onderscheid te maken in
branches, levert een duidelijk verband tussen organisatiegrootte en de
mate waarin beheer georganiseerd is. Dit gaat van een breed
takenpakket en een doe-het-zelf mentaliteit in de kleinste
organisaties (het is niet de bedoeling, maar als er iets met de
telefooncentrale is kijk je er ook even naar), tot strak geregelde
afdelingen met duidelijke structuur in processen en Service Level
Agreements als controle op de uitvoering.
Rapport beschikbaar
Ten Hagen & Stam, uitgever van o.a. Automatisering Gids, stelt het
rapport tegen betaling beschikbaar aan geïnteresseerden. Wie
belangstelling heeft voor de onderzoeksresultaten of de -methode, kan
contact opnemen met Esther Devilée: e.devilee@wkths.nl.