Vereniging Nederlandse Gemeenten
Herstel vertrouwen van de burger staat voorop (24/5/02)
Persbericht VNG Herstel vertrouwen van de burger staat voorop
Het versterken van het vertrouwen van de burgers in de overheid moet
voorop staan. In de recente periode is gebleken dat dit vertrouwen
versterking behoeft. De verkiezingen voor gemeenteraden en de Tweede
Kamer hebben dit bevestigd. In een brief, die vandaag aan de
kabinetsformateur is gestuurd, somt de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten (VNG) een groot aantal beleidsterreinen op waar extra geld
en extra beleidsruimte nodig is om de gemeenten in Nederland hun
bijdrage te kunnen laten leveren aan het versterken van het vertrouwen
van de burger.
Zo vereisen veiligheid en handhaving meer investeringen. Gemeenten
hebben in de nieuwe kabinetsperiode 200 miljoen per jaar extra nodig
voor goede rampenbestrijding.
Naast de gevraagde extra investering in veiligheid en handhaving acht
de VNG tenminste 8.000 extra politieagenten nodig en meer
toezichthouders. Op lokaal niveau moet ook meer samenhang worden
bewerkstelligd in het jeugd- en onderwijsbeleid, met name voor de
groep 0-6 jarigen. Dit beleid vraagt om extra investeringen van het
Rijk, zoals ook voorgesteld door de Commissie Dagarrangementen. Voor
accommodaties, het leerlingenvervoer, de jeugdgezondheidszorg en het
peuterspeelzaalwerk hebben de gemeenten extra middelen nodig. De VNG
pleit ook voor extra investeringen ten behoeve van de herstructurering
van het openbaar bibliotheekwerk.
In de zorg maakt vooral de extramuralisering een hernieuwde afstemming
tussen centrum- en regiogemeenten op het gebied van wonen, inkomen,
zorg en veiligheid noodzakelijk. Een heroriëntatie op de verschillende
specifieke uitkeringen is gewenst. Investeringen voor de langere
termijn zijn nodig.
De VNG bepleit die asielzoekers die, onder het regime van de oude
Vreemdelingenwet, al vóór 1 april 1998 een aanvraag tot asiel hadden
ingediend en daarop nog steeds geen definitieve uitspraak hebben
verkregen alsnog een verblijfsvergunning te verlenen. Zij vraagt van
het Rijk daarnaast een veel actiever beleid tot uitzetting van
diegenen die volledig zijn uitgeprocedeerd, maar blijkbaar niet bereid
zijn ons land eigener beweging te verlaten.
Voor de vitalisering van het platteland acht de VNG een samenvoeging
van regelingen en financieringsstromen, naar het voorbeeld van het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV), noodzakelijk. Om tot
een integrale bestuurlijke aanpak te komen moeten wellicht extra
middelen worden vrijgemaakt. De VNG pleit daarnaast voor voortzetting
van het grotestedenbeleid (GSB). Er zijn forse extra investeringen
nodig in zowel de fysieke als de sociale infrastructuur van de steden.
De bestuurlijke aanpak van het grotestedenbeleid zou ook voor de
andere Nederlandse gemeenten mogelijk moeten worden gemaakt.
Drie belangrijke beleidsprojecten voor de (ruimtelijke en
bestuurlijke) indeling van ons land zijn recentelijk gestrand
respectievelijk onafgerond gebleven: het Nationaal Verkeers- en
Vervoersplan (NVVP), de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening (Vijfde Nota)
en het wetsvoorstel Bestuur in Stedelijke regios. De VNG deelt de
kritiek van de Tweede Kamer op de financiële onderbouwing van het
NVVP. De koepel van alle gemeenten vindt dat de gemeenten in het
huidige voorstel voor de afronding van de Vijfde Nota in een te strak
keurslijf worden gedwongen voor wat betreft de rode contouren. Wij
pleiten ervoor gemeenten ook een rol van betekenis te geven met
betrekking tot de groene contouren.
Het wetsvoorstel Bestuur in Stedelijke Regios is naar het oordeel van
de VNG, mede gelet op de voorgeschiedenis, wijs en verstandig. Het is
van belang dat verdere vertraging zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Nu door Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen de uitvoering van
de Startovereenkomst Waterbeheer voor de 21e Eeuw ter hand is genomen,
is extra aandacht nodig voor een zorgvuldige rolverdeling tussen de
deelnemers en de daaruit voortvloeiende financiële rechten en
plichten.
Op het gebied van de gemeentefinanciën bepleit de VNG handhaving van
de huidige normeringsafspraken, behoud van de onroerende zaakbelasting
(OZB) en opname in het Gemeentefonds, zonder nadere voorschriften, van
de gelden die thans voor de Zalmsnip worden uitgetrokken.
Om de ontwikkelingen op het gebied van de informatie- en
communicatietechnologie (ICT) te kunnen blijven volgen en de
communicatie met de burger te verbeteren dient het gemeentelijk
opdrachtgeverschap te worden versterkt. Voorts is van belang dat de
door de Minister voor GSI en de VNG ondertekende intentieverklaring,
waarmee het programma met de werktitel eGem wordt gestart, ook door
het volgende kabinet wordt gehonoreerd.
Den Haag, 24 mei 2002