Gemeente Zwolle
oudkomers Datum uitgave: 22-05-2002
Onderwerp :Zorg en welzijn
Het college van B. en W. stemt in met het meerjarenplan inburgering
oudkomers. Het meerjarenplan loopt tot 1 januari 2004. Het doel van het
meerjarenplan is het vergroten van deelname en afronding van
programma´s voor de beheersing van de Nederlandse taal door werklozen
en opvoeders uit de groep oudkomers, die in een achterstandssituatie
verkeren. Het programma richten zich op twee specifieke doelgroepen
oudkomers: opvoeders en werklozen. In de raad van 4 februari 2002 is
ingestemd met de uitvoering van het project Stap-In dat zich specifiek
richt op de opvoeders binnen de doelgroep. Ten aanzien van de werklozen
binnen de doelgroep is besloten aan te sluiten bij de bestaande en in
ontwikkeling zijnde duale-trajecten. Deze trajecten zijn in eerste
instantie ontwikkeld voor nieuwkomers, maar zijn na kleine aanpassingen
uitstekend geschikt gebleken voor oudkomers. Duale trajecten zijn
combinaties van NT2 (Nederlandse taal) gecombineerd met vaktaal,
(gesubsidieerd) werk, stage of anderszins. Ongeveer 125 werkloze
oudkomers krijgen een traject aangeboden.
Op 7 december 2001 hebben de G 54-gemeenten van het ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijkszaken bericht ontvangen dat zij in
aanmerking komen voor een extra bijdrage in het kader van de Regeling
aanvullende bijdrage inburgering oudkomers. Zwolle komt in aanmerking
voor een aanvullende bijdrage voor de jaren 2001, 2002 en 2003, tot een
totaalbedrag van ¤594.000,-- bovenop de reeds ontvangen bijdrage voor
de jaren 2000, 2001, 2002 en 2003, tot een totaalbedrag van ¤
713.000,--.
Doelgroep
Een oudkomer is iemand die buiten de EU geboren is, minimaal 18 jaar
oud is, niet onder de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) valt en in het
bezit is van een geldige verblijfsvergunning of in het bezit is van een
Nederlands paspoort (definitie ministerie BZK). Tot de doelgroep
werkloos horen zowel de niet uitkeringsgerechtigde oudkomer als de
werkloze oudkomer die geheel of gedeeltelijk een ABW, WW of WAO
uitkering ontvangt. Een opvoeder binnen de doelgroep heeft tenminste
één kind ter verzorging tot 18 jaar oud.
Projecten
Inmiddels is al een aantal projecten gestart, zoals de duale trajecten
Isala-Anders (verzorging), Win-Werk Scania (techniek) en het
TPG-project (postsorteercentrum). Het Bureau Inburgering van de
gemeente doet de werving van kandidaten. Het project Stap-In is gestart
voor opvoeders. Stap-In heeft een methodiek waarbij wordt aangesloten
bij de waarden en normen van de doelgroep om zo de vragen over
opvoeding en ontwikkeling van kinderen zichtbaar te maken. Vervolgens
wordt de voorlichting over het aanbod van programma´s en voorzieningen
als het ware vertaald naar de verschillende behoeften. Ouders worden op
deze manier in staat gesteld te bepalen of en zo ja, welke activiteit
antwoord geeft op vragen, die zij stellen.
Pilot in Stadshagen
In Zwolle wordt onderkend dat met name de inburgering van allochtone
vrouwen een probleem vormt. Vaak nemen zij niet, of niet voldoende,
deel aan de inburgeringtrajecten De opvoeding van kinderen en/of de
culturele achtergrond staat deelname vaak in de weg. In de Vinexwijk
Stadshagen, een wijk in aanbouw met een groot aantal etnische
minderheden, bestaan inmiddels 3 basisscholen. Het aantal kinderen uit
de "inbugeringslanden" in de leeftijdscategorie van 4 tot 12 jaar dat
naar deze scholen gaat is ongeveer 80. Samen met de buitenschoolse
opvang, Stap-In, ROC' s en de gemeente Zwolle wordt onderzocht of een
pilot op een van deze scholen gestart kan worden met als doel
allochtone vrouwen deel te laten nemen aan inburgeringtrajecten Naast
de pilot in deze jonge wijk vindt in de bestaande aandachtswijken een
herijking van beleid plaats om de ouderparticipatie van allochtone
ouders te vergroten aan de bestaande projecten, zoals boekenpret.
Afhankelijk van de geboekte resultaten kan uitbreiding naar andere
wijken plaatsvinden.
Schakelklas
Doel van dit project is het ontwikkelen van een schakeljaar voortgezet
onderwijs - hoger onderwijs voor hoger opgeleide oud- en nieuwkomers.
Dit jaar moet de taalachterstand verkleinen en een "gewenfase" zijn aan
het Nederlandse onderwijssysteem voor oud- en nieuwkomers om de stap
naar het hoger onderwijs te vereenvoudigen. Inmiddels is een start
gemaakt met de werving van studenten door de deelnemende ROC' s en
hogeschool Windesheim. In september 2002 nemen de eerste studenten
(maximaal 10) deel aan dit schakeljaar.
E-learning
E-learning is leren met behulp van Internettechnologie. De eenheid
Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft via een speciale regeling ruim
250 computers aan haar cliënten verstrekt. In mei 2002 worden er
nogmaals 125 verstrekt. Aan de eigenaren van deze computers wordt de
mogelijkheid geboden om een tweedaagse kennismakingscursus met de
computer te volgen. Als vervolg hierop zou men de oudkomers onder de
bezitters van een computer opleidingstrajecten kunnen aanbieden, zoals
bijvoorbeeld het Europees Digitaal Rijbewijs, al dan niet gecombineerd
met een werkervaringstraject. Opvoeders komen via E-learning in contact
met de "digitale samenleving".
Belonen en sancties
De regeling laat ruimte om oudkomers die een traject starten en
doorlopen een "beloning" in het vooruitzicht te stellen. Deels kan
hierbij aangesloten worden bij het incentive beleid van de gemeente
(eenheid Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Indien er trajecten zijn
waarin het incentive beleid van de gemeente niet voorziet, wordt een
incentive vanuit de oudkomersregeling verstrekt. De vorm van de
incentive is afhankelijk van de aard van het duale traject. Ten aanzien
van het opleggen van sancties kan ook worden aangesloten bij het
bestaande beleid van de gemeente. Het kan voorkomen, dat het reguliere
sanctiebeleid niet in alle gevallen voorziet. In dat geval wordt vooraf
in de overeenkomst met de deelnemer aan een traject hierover één en
ander vastgelegd.
Bron: Communicatie
Datum van 22-05-2002 tot 28-05-2002