AutoRai
23-5-2002
De Opel Meriva: innovatief, veelzijdig en compact
Ingenieus veelzijdig, een ruim interieur en een aantrekkelijk ontwerp
gecombineerd met compacte buitenafmetingen maak kennis met de nieuwe
Opel Meriva, die zijn debuut zal maken op de autotentoonstelling van
Parijs eind september van dit jaar.
De productie staat gepland voor begin 2003 in de Opel fabriek in
Zaragoza, Spanje.
De nieuwkomer is ontworpen om het succes van de Zafira te herhalen in
het segment net onder dat van de best verkopende Opel. Beide monocabs
bieden optimale aanpassingsmogelijkheden van de passagiers- en
laadruimte zonder dat er stoelen weggehaald hoeven te worden. Terwijl
de grotere Zafira met zijn Flex7 systeem plaats heeft voor zeven
passagiers in drie rijen, biedt de Opel Meriva ruimte aan vijf
personen, verdeeld over twee zitrijen. Dankzij het nieuwe zitsysteem
van de Meriva kunnen de achterstoelen bovendien elk afzonderlijk
aangepast worden om de ruimte en het comfort voor de passagiers te
maximaliseren.
De Meriva zal aanvankelijk aangeboden worden met diesel- en
benzinemotoren variërend van 1.6 tot 1.8 liter (55 kW/75 pk tot 92
kW/125 pk). Het meest onderscheidende kenmerk van de Meriva is het
revolutionaire nieuwe zitsysteem achterin. Als vijfzitter biedt de
kleine broer van Zafira drie zitplaatsen achterin. Omgezet naar twee
zitplaatsen achterin, wordt de Meriva (net als zijn voorloper, de
Concept M, die in maart op de autotentoonstelling van Genève werd
gepresenteerd) een uitzonderlijk ruime vierzitter waarin alle
passagiers evenveel ruimte genieten als in een middenklasse sedan.
Met een aantal eenvoudige handelingen kan een ieder die meer laadruimte wenst de twee achterstoelen ofwel elk afzonderlijk naar voren duwen ofwel de twee stoelen volledig neerklappen. De middelste stoel wordt eenvoudig weggeborgen bij deze configuratie.
Dit slimme ruimteconcept speelt in op het gegeven dat compacte autos
doorgaans het meest worden gebruikt door slechts een of twee personen
en zelden door meer dan vier. De basis voor de flexibiliteit van de
Opel Meriva wordt gevormd door een wielbasis die, met 2630 millimeter,
bijna even lang is als die van de Zafira (2694 mm). Het verschil in
totale lengte is groter: met 4042 mm is de Meriva 27,5 cm korter dan
zijn grote broer.
Met de Meriva zetten we een belangrijke stap in de richting van ons
doel om het aandeel van innovatieve automobielconcepten binnen ons
modellenprogramma naar 40% te vergroten, zegt Opels Voorzitter en
Algemeen Directeur, Carl-Peter Forster. Net zoals de Zafira zal de
Meriva een compleet nieuw marktsegment voor Opel definiëren en daarmee
de frisheid en creatieve kracht van ons merk onderstrepen.
Tegelijkertijd dicht dit nieuwe model het gat tussen de Agila en de
Zafira, beide leider in hun respectievelijke marktsegmenten in
Nederland in 2001.
Hans H. Demant, Executive Director, Engineering: De Meriva voegt een
nieuw accent toe aan de ontwerptaal van Opel. Hij bouwt voort op de
eersteklas interieurafwerking die in de nieuwe Vectra te zien valt en
laat daarnaast zien dat onze ingenieurs wereldwijd een leidende rol
spelen wanneer het gaat om optimaal gebruik maken van interieurruimte.
Het Meriva concept is ontwikkeld door Opels International Technical
Development Center (ITDC) in Rüsselsheim en GMs Braziliaanse Design en
Engineering Center in Sao Paulo. De samenwerking heeft geleid tot twee
modellen die zich richten op de eisen van hun respectievelijke
markten. De autos verschillen qua aandrijving, zitpositie,
binnenbekleding en uitrusting. De Chevrolet Meriva, zoals het model in
Brazilië gaat heten, wordt geproduceerd in de Braziliaanse Sao Jose
dos Campos fabriek en zal in augustus 2002 op de markt komen. De
Europese Meriva zal begin volgend jaar zijn opwachting maken bij de
dealers. Prijzen zijn nog niet bekend.