RABOBANK NEDERLAND
Ledencampagne Rabobank succesvol
Nieuw ledenmagazine mikt op meer betrokkenheid van leden
De Rabobank is de snelst groeiende vereniging van Nederland. Sinds de
start van de ledenwervingscampagne begin 2001 werden bij de lokale
Rabobanken 400.000 nieuwe leden ingeschreven. Het totale aantal leden
is daardoor inmiddels gestegen naar 925.000. De verwachting is dan ook
dat de eerder geformuleerde doelstelling om eind 2003 uit te komen op
1,2 miljoen leden zeker wordt gehaald. Lag bij de start van de
ledencampagne de nadruk vooral op het werven van meer leden, inmiddels
is het accent verschoven naar het genereren van meer betrokkenheid van
de leden bij hun lokale Rabobank.
Om deze accentverschuiving beter vorm te geven ontvangen de 950.000
leden vanaf deze maand het nieuwe, speciaal voor hen geschreven
ledenmagazine 'U Extra'. Dit magazine verschijnt vier keer per jaar en
zal specifiek ingaan op zaken die de leden bezighouden en op wat de
Rabobank en haar leden voor elkaar betekenen. Speciale aandacht gaat
uit naar de wijze waarop de leden invloed kunnen uitoefenen en over de
betekenis van 'communities, waarin groepen klanten met hun lokale
Rabobanken samenkomen rond relevante thema's. Bovendien worden de
leden via 'U Extra' 'gewaardeerd'. Daartoe worden bancaire en
niet-bancaire aanbiedingen opgenomen waarvan alleen de leden gebruik
kunnen maken.
Actieve ledenwerving is nodig om de lokale coöperatieve functie goed
te kunnen vervullen. Meer betrokkenheid van de leden bij de lokale
financiële coöperaties zorgt ervoor dat de Rabobank concreter
invulling kan geven aan het uitgangspunt dat zij zich primair laat
leiden door de behoeften van haar klanten. Met dit uitgangspunt
onderscheidt de Rabobank Groep zich in de Nederlandse financiële
sector.
'Meer leden, meer ledenbetrokkenheid en een grotere ledenparticipatie
moeten leiden tot hogere klanttevredenheid, grotere klantenloyaliteit
en uiteindelijk tot meer omzet', aldus John van Nuenen, lid van de
hoofddirectie van Rabobank Nederland en verantwoordelijk voor het
ledenbeleid.
'U Extra' naast vernieuwde 'U'
'U Extra' verschijnt naast het tijdschrift 'U', dat begin 2001 in het
kader van de ledenwerving gelanceerd is en dat bedoeld is voor alle
klanten die de Rabobank als huisbankier beschouwen. 'U' is inmiddels
geheel vernieuwd en is behalve als instrument in het kader van de
ledenwerving vooral bedoeld om klanten informatie over financiële
zaken te verstrekken. In dat kader bevat 'U' voortaan de Rabobank
Infogids, met praktische financiële informatie en tips. 'U' heeft
onlangs twee prijzen gewonnen. Van de Smin (Sponsored Magazines in
Nederland) ontving het eind 2001 de prijs voor de beste lancering van
een nieuw tijdschrift. In april 2002 ontving het van de DMSA een
Esprix voor de persoonlijke wijze waarop Rabobank haar klanten
benadert bij een oplage van ruim 2,4 miljoen.
Over de Rabobank Groep
De Rabobank Groep is een brede financiële dienstverlener. Door de
coöperatieve grondslag is de Rabobank Groep er primair voor de klant.
Alle onderdelen van de Groep werken nauw samen om de klanten tegen de
best mogelijke prijskwaliteitsverhouding een breed pakket aan te
bieden van financiële diensten en producten zoals betalen, sparen,
lenen, verzekeren en beleggen. De Groep bestaat uit 369 zelfstandige
lokale coöperatieve Rabobanken met gezamenlijk ruim 900.000 leden en
uit bekende dochterondernemingen als Robeco, Interpolis, Schretlen en
Co, Effectenbank Stroeve, Rabobank International, De Lage Landen, Rabo
Vastgoed en Gilde Investment. Internationaal is de groep met 143
vestigingen vertegenwoordigd in 34 landen. De Rabobank heeft de
hoogste waarderingen voor kredietwaardigheid van de grote
ratinginstituten. De Rabobank Groep heeft op de Nederlandse thuismarkt
9 miljoen particuliere en zakelijke klanten en is marktleider op
vrijwel alle gebieden van financiële dienstverlening.