Wolters Kluwer NV
Wolters Kluwer nv
23 mei 2002
Wolters Kluwer neemt Moorhouse Black over
Acquisitie versterkt positie van Wolters Kluwer als aanbieder van educatieve diensten
Wolters Kluwer heeft Moorhouse Black Ltd., een toonaangevend aanbieder van online cursussen aan onderwijsinstellingen in het Verenigd Koninkrijk, overgenomen. De acquisitie is volledig in lijn met de strategie van Wolters Kluwer om haar sterke positie als uitgever van schoolboeken te verbreden met het aanbieden van educatieve diensten. Het in Southampton gevestigde bedrijf, met daarnaast een kantoor in Bangor (Noord Wales), behaalde in 2001 een jaaromzet van EUR2,7 miljoen. Moorhouse Black heeft ruim 30 medewerkers in dienst. De financiële voorwaarden van de transactie worden niet bekendgemaakt.
Moorhouse Black maakt gebruik van videoconferenties om leerlingen onderricht te geven in vijftien verschillende vakken gericht op eindexamens in het voortgezet onderwijs. Het succes van de onderneming is gestoeld op het toenemende tekort aan leerkrachten. De technologie die op het ogenblik wordt omgezet (gemigreerd) naar het Internet, kan echter ook voor andere toepassingen worden gebruikt. De examenresultaten van studenten die gebruikmaken van de technologie van Moorhouse Black, zijn even goed als of zelfs beter dan die van de traditionele studenten. Moorhouse Black speelt een voortrekkersrol bij de ontwikkeling van innovatieve educatieve diensten die de leerprestaties verhogen.
Tot de door Moorhouse Black aangeboden vakken behoren Latijn, psychologie, recht en accountancy. Onlangs zijn ook cursussen wiskunde, natuurkunde en scheikunde geïntroduceerd. Het huidige cursusaanbod zorgde reeds voor een indrukwekkende omzetgroei. Door de uitbreiding van het aanbod met populaire vakken ligt een versnelde verdere groei in de lijn der verwachting.
Moorhouse Black wordt ondergebracht in Nelson Thornes, de educatieve uitgeverij van Wolters Kluwer in Cheltenham (Verenigd Koninkrijk). De gebundelde kracht van Nelson Thornes (educatieve content, ervaring en marktingangen) en Moorhouse Black (innovatieve aanpak als het gaat om distributie van producten en diensten) heeft klanten veel te bieden. Nelson Thornes zal de merknaam Moorhouse Black handhaven en de verdere productontwikkeling ondersteunen.
'De acquisitie van Moorhouse Black is een logisch gevolg van de strategie van Wolters Kluwer Education. Deze strategie is erop gericht uit te groeien tot een toonaangevend aanbieder van educatieve diensten binnen de regio's waar wij actief zijn', zegt Hugh Yarrington, lid van de Raad van Bestuur van Wolters Kluwer en verantwoordelijk voor Education. 'Wij hebben het volste vertrouwen dat het bedrijf in het Verenigd Koninkrijk aanzienlijke groei kan realiseren. Bovendien hanteert Moorhouse Black een goed bedrijfsmodel. Wij zijn daarom van plan het concept ook in andere landen toe te passen. Niet alleen in de traditionele educatieve markten, maar ook bij bedrijfsopleidingen.'