Raad voor de Transportveiligheid
RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID
Duidelijker regels nodig voor veilige binnenvaart
PERSBERICHT
(Embargo tot 23 mei 2002, 14 uur)
Mr Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de
Transportveiligheid:
Duidelijker regels nodig voor veilige binnenvaart
Op het gebied van de veiligheid in de binnenvaart is de regelgeving
van de overheid soms toereikend, maar soms onduidelijk, soms minimaal
of zelfs afwezig. Deze conclusie trekt de voorzitter van de Raad voor
de Transportveiligheid, mr. Pieter van Vollenhoven, uit onderzoeken
die de Raad heeft verricht naar de oorzaken en achtergronden van
reeksen ongevallen met binnenschepen. Daarbij ging het met name om
schepen die op open water in problemen kwamen door binnenlopend water
en om schepen waarvan het hefbare stuurhuis moeilijkheden
veroorzaakte.
Mr. Van Vollenhoven, die donderdagmiddag in Dordrecht sprak tijdens de
jaarvergadering van de Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer,
wees er overigens op dat de schippers en eigenaars van binnenschepen
zelf een eerste verantwoordelijkheid dragen voor de veiligheid van hun
schepen. Hij waarschuwde dat een ongeval waarbij een tankschip tot
zinken komt potentieel zeer ernstige gevolgen kan hebben; allereerst
voor het milieu. 'Een dergelijk schip is, qua omvang van de lading, te
vergelijken met 350 tankauto's', aldus mr. Van Vollenhoven.
De voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid stelde vast dat
op korte termijn meer duidelijkheid dient te worden gecreëerd op het
gebied van de regels en afspraken voor de veiligheid in de binnenvaart
en over de verdeling van de verantwoordelijkheid voor die veiligheid
tussen overheid en schippers/eigenaren. 'Zonder duidelijke afspraken
kun je niet stellen - zoals de binnenvaart doet - dat binnenvaart de
meest veilige manier van transport is', aldus mr. Van Vollenhoven.