STICHTING ALCOHOLPREVENTIE
Heineken overtreedt afspraken alcoholreclame
De Reclame Code Commissie heeft bierproducent Heineken veroordeeld op
grond van een klacht van de Stichting Alcoholpreventie (STAP). Het
betreft een klacht over twee printreclames in de serie Biertje?. De
posters waren tijdens het afgelopen wintersportseizoen o.a. te zien op
NS-stations. Volgens STAP suggereerde de reclamecampagne van Heineken
ten onrechte dat het drinken van bier probleemloos kan samengaan met
skiën. Heineken gaf aan alleen het drinken van bier na het skiën
(après-ski) te hebben willen promoten.
Bier drinken in een risicovolle situatie
Een van de gewraakte posters toont een skileraar bij de piste met
twee vrouwelijke leerlingen die een glas Heineken in de hand hebben.
De leraar roept Biertje?. De andere poster toont de leraar met o.a.
een man met een snowboard en een andere wintersporter met een pilsje
in zijn hand.
Aangezien de afgebeelde personen met skies in wintersporttenue zijn
gekleed en op klaarlichte dag zijn afgebeeld oordeelde de Reclame Code
Commissie dat in deze Heineken reclame bier wordt aanbevolen in een
risicovolle situatie. De commissie achtte de reclame dan ook in strijd
met de artikelen 10 en 27 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende
drank.
Voor informatie:
Bunnik, 23 mei 2002
Stichting Alcoholpreventie
Tel 030-6565041
www.alcoholpreventie.nl
Voor informatie:
Ir. W.E. van Dalen, directeur STAP
Mobiel: tel 0653295544
23 mei 02 11:23