STICHTING ALCOHOLPREVENTIE


Heineken overtreedt afspraken alcoholreclame

De Reclame Code Commissie heeft bierproducent Heineken veroordeeld op grond van een klacht van de Stichting Alcoholpreventie (STAP). Het betreft een klacht over twee printreclames in de serie Biertje?. De posters waren tijdens het afgelopen wintersportseizoen o.a. te zien op NS-stations. Volgens STAP suggereerde de reclamecampagne van Heineken ten onrechte dat het drinken van bier probleemloos kan samengaan met skiën. Heineken gaf aan alleen het drinken van bier na het skiën (après-ski) te hebben willen promoten.

Bier drinken in een risicovolle situatie
Een van de gewraakte posters toont een skileraar bij de piste met twee vrouwelijke leerlingen die een glas Heineken in de hand hebben. De leraar roept Biertje?. De andere poster toont de leraar met o.a. een man met een snowboard en een andere wintersporter met een pilsje in zijn hand.
Aangezien de afgebeelde personen met skies in wintersporttenue zijn gekleed en op klaarlichte dag zijn afgebeeld oordeelde de Reclame Code Commissie dat in deze Heineken reclame bier wordt aanbevolen in een risicovolle situatie. De commissie achtte de reclame dan ook in strijd met de artikelen 10 en 27 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende drank.

Voor informatie:
Bunnik, 23 mei 2002
Stichting Alcoholpreventie
Tel 030-6565041
www.alcoholpreventie.nl
Voor informatie:
Ir. W.E. van Dalen, directeur STAP
Mobiel: tel 0653295544

23 mei 02 11:23