BedrijfsautoRAI

23-5-2002

Nieuwe Mercedes-Benz voertuigen voor bouwsegment

Mercedes-Benz levert sinds kort een aantal nieuwe bouwvoertuigen, zoals kant-en-klaar opgebouwde kippers, inclusief een 6x6 die naast een kipperopbouw ook van aan laadkraan met knijpbak is voorzien. Verder zijn er enkele nieuwe configuraties in het programma opgenomen.

Nieuw is onder meer een vierassig Mercedes-Benz Actros 8x4 chassis, waarvan de beide voorassen op een onderlinge afstand van 200 cm zijn geplaatst. Dit chassis is vooral bestemd voor gemengde inzet op de weg en in niet te zwaar terrein. Voor het off road kipper-vervoer is er een 8x8/4 chassis waarvan de beide voorassen op een onderlinge afstand van 170 cm zijn geplaatst. Het voordeel van beide nieuwe configuraties is dat het totaalgewicht beter te verdelen is over de vier assen, zonder dat een van de assen wordt overbelast. Het totale GVW van de chassis in deze configuratie bedraagt 37.000 kg.

Voor het Actros 8x4 chassis, eventueel compleet opgebouwd met een Ruizeveld kipper, biedt Mercedes-Benz ruime mogelijkheden in het gemengde kippervervoer waarbij ritten over de weg worden afgewisseld met ritten in niet al te zwaar terrein.

De 8x8/4 Actros is bestemd voor het echte off-road werk en is compleet met een Hyva kipperopbouw te leveren. Het verplaatsen van de tweede vooras van beide chassis gebeurt in serie, in een speciale fabriek van Mercedes-Benz in het Franse Molsheim. Daarbij wordt gebruik gemaakt van originele Mercedes-Benz componenten en systemen waarvan de productaansprakelijkheid, typegoedkeuring, garantie en onderhoud allemaal binnen de verantwoordelijkheid van Mercedes-Benz vallen. Bovendien heeft de dealer alle speciale gereedschappen en vervangingsdelen in huis die noodzakelijk zijn voor goed en snel onderhoud. Mercedes-Benz gaat de bouwsector verder aan met een 6x6 chassis, dat af dealer met een Hyva opbouw en HMF 12,7 tonmeter autolaadkraan met knijpbak kan worden geleverd.

De Mercedes-Benz Actros bouwvoertuigen worden aangedreven door een V6 dieselmotor van 290 kW (394 pk), 315 kW (428 PK) of 335 kW (456 pk) bij 1800 tpm. Het maximale koppel bedraagt 1850, 2000 of 2200 Nm bij 1080 tpm. Uit het V8 motorenprogramma is voor de drie typen een vermogen van 350 kW (476 pk) en een hoogste koppel van 2300 Nm bij 1080 Nm beschikbaar. De Actros 6x6 is daarnaast verder te leveren met twee varianten van de V6 motor, met vermogens van 230 kW (313 pk) en 260 kW (354 pk) en koppels van respectievelijk 1530 en 1730 Nm.

Mercedes-Benz is de eerste fabrikant die voor haar bouwvoertuigen een volledig automatisch schakelsysteem aanbiedt, standaard geleverd met Telligent Automatic. Voor de chauffeur betekent het dat hij alleen nog het gas- en rempedaal hoeft te bedienen. De bediening van de koppeling en de versnellingsbak gebeurt volautomatisch door het elektronisch geregelde schakelsysteem. Mercedes-Benz levert dit automatische schakelsysteem al enige tijd als optie in haar bouwvoertuigen. Er is inmiddels de nodige praktische ervaring mee opgedaan door een aantal bouwvervoerders, die er zeer over te spreken zijn.

De Mercedes-Benz Actros bouwvoertuigen met Telligent Automatic versnellingsbak zijn overigens uitvoerig te beproeven tijdens de Technische Kontaktdagen.

Compleet aanbod voor bouwvervoer- en aannemerij Mercedes-Benz heeft een volledig programma bedrijfsauto's voor de bouwsector en de aannemerij; van de Vito met een laadvermogen van circa 1000 kg tot de Mercedes-Benz Actros vierassige zwaartransport trekkers met een aangepaste aandrijflijn voor treingewichten tot ruim 100 ton. Al deze voertuigen voldoen aan de strenge kwaliteits- en veiligheidseisen die Mercedes-Benz stelt aan haar bedrijfswagens.

Zestons Sprinter en andere bijzondere voertuigen Uiteraard zijn zowel de Vito als de Sprinter leverbaar in een aannemersuitvoering met dubbele cabine die qua comfort en inrichting zijn af te stemmen op de individuele wensen van elke klant. De laadvloer is in de Sprinter met dubbele cabine tot onder de tweede bank doorgetrokken, zodat ook lange voorwerpen in de laadruimte meegenomen kunnen worden.

Ook in de categorie chassis/cabines en gesloten bestellers met een hoger GVW dan 3,5 ton heeft Mercedes-Benz een breed aanbod; van de Vario met een GVW van 4800 tot 7490 kg als gesloten besteller en als chassis/cabine tot het nieuwe zestons Mercedes-Benz Sprinter chassis.

Populair in het bouwsegment is ook de Atego, leverbaar in een aantal uitvoeringen die specifiek voor dit segment geschikt zijn, zoals een 4x4 chassis in een aantal gewichtsklassen, en 6x4 configuraties van de Atego chassis voor de hogere gewichtsklassen. Optioneel is een dubbele cabine te leveren.

Het assortiment Mercedes-Benz bouwvoertuigen wordt naar boven afgerond met verschillende varianten van de Actros, met als topmodel een vierassig trekkerchassis voor het zware transport, voorzien van een 420 kW (571 pk) sterke motor, een versnellingsbak met WSK en aangedreven assen met naafreductie.

Met dit complete programma heeft Mercedes-Benz voor elke transporttaak in het bouwvervoer en de aannemerij een voertuig op maat te bieden.

Een van de sterke punten van Mercedes-Benz is dat ze voor haar bedrijfswagens een onderhoudsprogramma biedt dat volledig is afge-stemd op de inzet van de voertuigen. Het Telligent Onderhoudssysteem berekent aan de hand van de belasting en de inzet van een bedrijfswagen het moment waarop de motorolie ververst moet worden en of er ander onderhoud noodzakelijk is. Is dat laatste het geval, dan wordt dit aangegeven op een display in het dashboard.

Telligent Onderhoudssysteem
Voor bouwvoertuigen speelt het Telligent Onderhoudssysteem een belangrijke rol omdat het de zekerheid biedt dat een truck exact het onderhoud krijgt dat hij gezien de aard van de inzetomstandigheden nodig heeft, zonder te vervallen in kostenverhogend overbodig onderhoud. Het Telligent Onderhoudssysteem biedt de juiste balans tussen betrouwbaarheid, beschikbaarheid en kilometerkosten - vervoerders weten dat de auto het onderhoud krijgt dat noodzakelijk is om dag en nacht inzetbaar te zijn en de kans op ongeplande stilstand te minimaliseren.

Garantie op maat
Naast onderhoud op maat biedt Mercedes-Benz de eigenaren van haar trucks ook een garantie op maat. Het betekent concreet dat de garantietermijn langer is naarmate een voertuig minder zwaar wordt belast. Per 1 juli 2002 worden de garantievoorwaarden voor alle truck uitgebreid, ook de bouwvoertuigen. Onder de nieuwe voorwaarden wordt een garantie van één jaar gegeven op het volledige voertuig en vervolgens twee jaar aansluitende garantie op de aandrijf-lijn.

Deze nieuwe voorwaarden gelden voor de Actros, Axor, Atego en Econic. Bij de Actros wegvoertuigen en alle Axor voertuigen geldt de garantie voor maximaal 450.000 kilometer, bij de overige trucks - dus ook de bouwvoertuigen - tot maximaal 250.000 kilometer. Op die manier wordt een flink deel van de economische levensduur van een Mercedes-Benz bedrijfsauto afgedekt door een garantieregeling die de vervoerder een langjarige zekerheid en volkomen helderheid biedt.