Gemeente Hoogezand-Sappemeer
persberichten
(terug)
Hoogezand, 21 mei 2002 Persbericht 2002/54
Beleidsverslag 2001 Sociale Zaken
De gemeente Hoogezand-Sappemeer voert een actief sociaal beleid dat
zijn vruchten inmiddels afwerpt, zo blijkt uit het beleidsverslag van
het afgelopen jaar. Tijdens de commissiever-gadering van 5 juni zal
het beleidsverslag uitgebreid aan de orde komen. In dit persbericht
geven we alvast de belangrijkste conclusies.
Veranderingen
Nieuwe wetgeving Suwi, Structuur uitvoering werk en inkomen, en de
afspraken die de minister met de gemeenten heeft gemaakt, de Agenda
voor de Toekomst, brachten enorme veranderingen met zich mee voor de
afdeling Sociale Zaken. De gemeente verandert van uitvoerder naar
regisseur. Het aan het werk helpen van bijstandsgerechtigden, de
reintegratie, moet zoveel mogelijk door de private markt worden
uitgevoerd en dit betekent uitbesteden aan semi-publieke en private
organisaties.
Deze maatregelen zijn gericht op een daling van het aantal
bijstandsgerechtigden. Dit leidde er onder andere toe dat de
uitkeringsintake niet meer plaatsvindt bij Sociale Zaken, maar bij het
CWI.
Ondanks veranderingen zijn de kerntaken van sociale zaken, te weten
het tijdig en juist verstrekken van de uitkering (inclusief
terugvordering/verhaal), zonder kwaliteitsverlies in de
dienstverlening vervuld. Dit geldt eveneens voor de inspanningen die
de afdeling sociale zaken telkens moet leveren voor de (eerste
lijn)controle.
Minder uitkeringsgerechtigden
Het aantal cliënten met een bijstandsuitkering voor levensonderhoud
daalde in 2001 van 941 naar 852, een daling van bijna 10%. Een groot
deel van het huidig cliëntenbestand is niet meer via een kort
reïntegratietraject aan het werk te helpen. Daarom is in 2001 een
bijzondere aanpak ontwikkeld, de zogenaamde sociale activering,
waarbij meerdere lokale organisaties gezamenlijk werktrajecten
aanbieden aan tot dusver onbemiddelbare cliënten.
Voor cliënten met meer mogelijkheden geldt een gedifferentieerde
aanpak:
· Cliënten, die binnen een jaar kunnen uitstromen naar regulier werk,
worden via inkooprelaties met marktpartijen (zoals MF, ManPower en
KLIQ) toegeleid naar een reguliere baan;
· Cliënten, die een langer traject naar werk hebben te gaan, worden
toegeleid naar individuele trajectbegeleiding, werkleertrajecten, WIW-
en ID-banen.
Rechtmatigheid
Van rijkswege is de afgelopen jaren de controle op de rechtmatige
verstrekking van uitkeringen vergroot. Klanten moeten veel meer
informatie (inclusief bewijsstukken) aanleveren dan enkele jaren
geleden. De Wet Boeten en Maatregelen zet financiële sancties op het
niet (tijdig en volledig) verstrekken van informatie. Het rijk
controleert gedetailleerd via de single audit op de correcte
toepassing van wet en regelgeving. De afdeling sociale zaken deed het
in 2001 op bijna alle aspecten goed tot zeer goed. Alleen het aspect
tijdigheid van heronderzoeken scoorde onvoldoende.
Er zijn 572 heronderzoeken doelmatigheid uitgevoerd en 71 onderzoeken
scholing/individueel traject. In totaal werden 367 trajecten uitgezet
bij KLIQ/Arbvo, REA, Baanvak en commerciële intermediairs, zoals MF en
Manpower.
Minimabeleid
Hoewel de gemeente Hoogezand-Sappemeer een goed minimabeleid heeft, is
er een hoog niet-gebruik van voorzieningen door de minima, met name
door mensen die geen uitkering van sociale zaken ontvangen. Hoewel dit
ook landelijk een probleem is en er dus geen wonderen verwacht mogen
worden van een beleid gericht op terugdringing van het niet gebruik,
zijn in 2001 initiatieven genomen om door communicatie meer bekendheid
te geven aan het stimuleringsfonds. Dit fonds werd ook uitgebreid.
Speerpunten
Het zogeheten niet-gebruik van voorzieningen blijft een punt van
aandacht. Mensen met een laag inkomen moeten de weg naar allerlei
vergoedingsregelingen makkelijk(er) weten te vinden.
Cliëntenparticipatie zal een belangrijk speerpunt vormen. Het
zogeheten Platform Sociaal Beleid speelt daar een belangrijke rol in.
Het platform denkt mee, praat mee en adviseert Sociale zaken bij de
beleidsontwikkeling en de uitvoering. Behalve allerlei
maatschappelijke organisaties, zoals de vakbonden, zijn ook cliënten
van de sociale dienst vertegenwoordigd in het platform. Sociale Zaken
vindt het belangrijk dat dit aantal wordt verhoogd. Op korte termijn
volgt hier een voorstel over.
(top)