Gemeente Hoogezand-Sappemeer

persberichten

(terug)

Hoogezand, 21 mei 2002 Persbericht 2002/54

Beleidsverslag 2001 Sociale Zaken

De gemeente Hoogezand-Sappemeer voert een actief sociaal beleid dat zijn vruchten inmiddels afwerpt, zo blijkt uit het beleidsverslag van het afgelopen jaar. Tijdens de commissiever-gadering van 5 juni zal het beleidsverslag uitgebreid aan de orde komen. In dit persbericht geven we alvast de belangrijkste conclusies.

Veranderingen
Nieuwe wetgeving Suwi, Structuur uitvoering werk en inkomen, en de afspraken die de minister met de gemeenten heeft gemaakt, de Agenda voor de Toekomst, brachten enorme veranderingen met zich mee voor de afdeling Sociale Zaken. De gemeente verandert van uitvoerder naar regisseur. Het aan het werk helpen van bijstandsgerechtigden, de reintegratie, moet zoveel mogelijk door de private markt worden uitgevoerd en dit betekent uitbesteden aan semi-publieke en private organisaties.
Deze maatregelen zijn gericht op een daling van het aantal bijstandsgerechtigden. Dit leidde er onder andere toe dat de uitkeringsintake niet meer plaatsvindt bij Sociale Zaken, maar bij het CWI.
Ondanks veranderingen zijn de kerntaken van sociale zaken, te weten het tijdig en juist verstrekken van de uitkering (inclusief terugvordering/verhaal), zonder kwaliteitsverlies in de dienstverlening vervuld. Dit geldt eveneens voor de inspanningen die de afdeling sociale zaken telkens moet leveren voor de (eerste lijn)controle.

Minder uitkeringsgerechtigden
Het aantal cliënten met een bijstandsuitkering voor levensonderhoud daalde in 2001 van 941 naar 852, een daling van bijna 10%. Een groot deel van het huidig cliëntenbestand is niet meer via een kort reïntegratietraject aan het werk te helpen. Daarom is in 2001 een bijzondere aanpak ontwikkeld, de zogenaamde sociale activering, waarbij meerdere lokale organisaties gezamenlijk werktrajecten aanbieden aan tot dusver onbemiddelbare cliënten. Voor cliënten met meer mogelijkheden geldt een gedifferentieerde aanpak:

· Cliënten, die binnen een jaar kunnen uitstromen naar regulier werk, worden via inkooprelaties met marktpartijen (zoals MF, ManPower en KLIQ) toegeleid naar een reguliere baan;

· Cliënten, die een langer traject naar werk hebben te gaan, worden toegeleid naar individuele trajectbegeleiding, werkleertrajecten, WIW- en ID-banen.

Rechtmatigheid
Van rijkswege is de afgelopen jaren de controle op de rechtmatige verstrekking van uitkeringen vergroot. Klanten moeten veel meer informatie (inclusief bewijsstukken) aanleveren dan enkele jaren geleden. De Wet Boeten en Maatregelen zet financiële sancties op het niet (tijdig en volledig) verstrekken van informatie. Het rijk controleert gedetailleerd via de single audit op de correcte toepassing van wet en regelgeving. De afdeling sociale zaken deed het in 2001 op bijna alle aspecten goed tot zeer goed. Alleen het aspect tijdigheid van heronderzoeken scoorde onvoldoende. Er zijn 572 heronderzoeken doelmatigheid uitgevoerd en 71 onderzoeken scholing/individueel traject. In totaal werden 367 trajecten uitgezet bij KLIQ/Arbvo, REA, Baanvak en commerciële intermediairs, zoals MF en Manpower.

Minimabeleid
Hoewel de gemeente Hoogezand-Sappemeer een goed minimabeleid heeft, is er een hoog niet-gebruik van voorzieningen door de minima, met name door mensen die geen uitkering van sociale zaken ontvangen. Hoewel dit ook landelijk een probleem is en er dus geen wonderen verwacht mogen worden van een beleid gericht op terugdringing van het niet gebruik, zijn in 2001 initiatieven genomen om door communicatie meer bekendheid te geven aan het stimuleringsfonds. Dit fonds werd ook uitgebreid.

Speerpunten
Het zogeheten niet-gebruik van voorzieningen blijft een punt van aandacht. Mensen met een laag inkomen moeten de weg naar allerlei vergoedingsregelingen makkelijk(er) weten te vinden. Cliëntenparticipatie zal een belangrijk speerpunt vormen. Het zogeheten Platform Sociaal Beleid speelt daar een belangrijke rol in. Het platform denkt mee, praat mee en adviseert Sociale zaken bij de beleidsontwikkeling en de uitvoering. Behalve allerlei maatschappelijke organisaties, zoals de vakbonden, zijn ook cliënten van de sociale dienst vertegenwoordigd in het platform. Sociale Zaken vindt het belangrijk dat dit aantal wordt verhoogd. Op korte termijn volgt hier een voorstel over.

(top)