KENNISNET
Kennisnet en nl.tree tevreden met resultaat NIPO-enquête
Deze week zijn de resultaten van het NIPO-onderzoek beleving van de
dienstverlening omtrent Kennisnet gepubliceerd. Dit objectieve
onderzoek, opgezet in nauwe samenwerking met Stichting ICT op school,
is uitgevoerd in opdracht van de gebruikersgroep Kennisnet voortgezet
onderwijs om de kwaliteit van de dienstverlening te toetsen. Zowel de
stichting Kennisnet als nl.tree zijn tevreden met de resultaten van
het onderzoek. Beide organisaties scoren gemiddeld een voldoende voor
de dienstverlening. Toch is het volgens beide partijen van belang om
de dienstverlening op korte termijn verder te optimaliseren. Hiervoor
zijn verschillende plannen ontwikkeld die op korte termijn moeten
resulteren in een verbetering van de dienstverlening en de
klanttevredenheid.
Optimaliseren dienstverlening
Hoewel de gemiddelde score van het onderzoek voldoende is, wordt een
aantal facetten van de dienstverlening minder positief beoordeeld,
zoals de communicatie naar de instellingen, de afhandeling van
storingen en de beschikbare bandbreedte. Vooral deze kritisch
beoordeelde onderwerpen verdienen aandacht en zullen in de toekomst
sterk verbeterd worden.
Bedrijfsdirecteur van nl.tree Evert Romeyn: Gezien de relatief korte
termijn dat nl.tree haar services aanbiedt in de markt, zijn wij
tevreden met de beoordeling in het NIPO rapport voor onze services.
Tegelijkertijd geeft deze waardering echter aan dat er ruimte is voor
verbetering van onze dienstverlening. En dat is één van de speerpunten
in ons beleid.
Communicatie
Uit het NIPO onderzoek blijkt dat bij veel scholen onduidelijkheid
bestaat over kennisnet. Om de communicatie met scholen te verbeteren
zullen Kennisnet en nl.tree, met alle betrokken partijen, de
informatiestroom van en naar de scholen onder de loep nemen. Streven
is om voor alle scholen duidelijker te maken waar ze met de
verschillende vragen terecht kunnen.
Verhoging van de service van nl.tree
nl.tree werkt momenteel aan de volgende zaken die op korte termijn
zullen leiden tot een verdere verhoging van de service aan haar
klanten:
In opdracht van het OCenW zal een verhoging van de lagere bandbreedtes
voor PO en VO worden gerealiseerd.
De servicedesk wordt uitgebreid met adviseurs. Hierdoor ontstaat een
helpdesk die alle aanvragen kan behandelen.
Verschillende communicatie middelen zullen worden ingezet om scholen
beter te informeren over storingen.
De afhandeling van klachten zal worden versneld.
Om de verbetering van de dienstverlening te meten, voert een onafhankelijk bureau, in opdracht van nl.tree, een continu onderzoek uit naar de behandeling van storingen en klachten bij nl.tree. De ontwikkelingen worden hiermee op de voet gevolgd.
Reactie vanuit Kennisnet
Gezien eerdere geluiden uit de markt zijn de onderzoeksresultaten
positief. Toch zijn met name de punten van kritiek die uit het
onderzoek naar voren komen van belang om de totale dienstverlening
verder te verbeteren.
Het contact met en de aanbevelingen vanuit de verschillende
gebruikersgroepen, is en blijft uitermate belangrijk voor de
dienstverlening en het aanbod vanuit Kennisnet. De contacten met de
gebruikersgroepen zullen, zeker naar aanleiding van de
onderzoeksresultaten, verder worden geïntensiveerd.
Om de beschikbaarheid van het netwerk te kunnen verbeteren ontwikkelt
Kennisnet een dashboard waarmee de prestaties continu kunnen worden
gemeten en geanalyseerd.
Door deze activiteiten en de verbeteringen vanuit nl.tree zal de
totale dienstverlening in de toekomst verder worden verbeterd. Manager
Netwerken van Kennisnet, Ton Behre: De verschillende gebruikersgroepen
spelen binnen Kennisnet een belangrijke rol bij de totstandkoming van
onze dienstverlening. Door intensief overleg met deze
gebruikersgroepen is Kennisnet niet alleen een belangrijke portal voor
het onderwijs, maar wordt deze ook gerealiseerd door het onderwijs.
Noot aan de redactie
Over nl.tree
Nl.tree levert beheerde, breedbandige, landelijke netwerken voor
nationale communities en biedt state-of-the-art multimedia diensten op
die netwerken. Nl.tree is de bouwer en beheerder van Kennisnet, hèt
netwerk voor het Nederlandse onderwijs en de onderwijsomgeving.
Over Kennisnet
Kennisnet ondersteunt het onderwijs bij het gebruik van educatieve
internettoepassingen. In de loop van 2002 zijn alle 12.000 scholen,
maar ook diverse onderwijsinstellingen, bibliotheken, musea en
contentleveranciers met 2,5 miljoen gebruikers aangesloten op dit
beveiligd en beheerd netwerk met een koppeling naar internet. Eind
vorig jaar is de stichting Kennisnet opgericht door de
onderwijsorganisaties van Nederland.
Kennisnet is praktisch en inspirerend. Praktisch door direct aan te
sluiten op de dagelijkse onderwijspraktijk. Inspirerend door
ondersteuning van nieuwe leer- en werkvormen met inzet van nieuwe
technologie. In deze rol ontwikkelen wij de portal www.kennisnet.nl
ten behoeve van leerlingen, respectievelijk deelnemers, docenten,
managers en ouders voor de sectoren primair onderwijs, voortgezet
onderwijs en beroepsonderwijs en volwasseneneducatie. Daarnaast dragen
wij de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de infrastructuur.
Perscontact Kennisnet
Hans den Boer
Communicatie, Relatiemanagement, Informatiebeheer
Stichting Kennisnet
Paletsingel 32
2718 NT Zoetermeer
Postbus 778
2700 AT Zoetermeer
Telefoon: 079 323 09 96
Fax: 079 321 23 22
e-mail: h.denboer@kennisnet.org
www.kennisnet.nl
Perscontact nl.tree
Heleen Crielaard
PR Manager
nl.tree
Scheveningseweg 58
2517 KW Den Haag
Telefoon: 070 888 15 77
Fax: 070 890 00 99
Mobiel: 06 54 666 595
www.nltree.nl
23 mei 02 19:54