KENNISNET

Kennisnet en nl.tree tevreden met resultaat NIPO-enquête

Deze week zijn de resultaten van het NIPO-onderzoek beleving van de dienstverlening omtrent Kennisnet gepubliceerd. Dit objectieve onderzoek, opgezet in nauwe samenwerking met Stichting ICT op school, is uitgevoerd in opdracht van de gebruikersgroep Kennisnet voortgezet onderwijs om de kwaliteit van de dienstverlening te toetsen. Zowel de stichting Kennisnet als nl.tree zijn tevreden met de resultaten van het onderzoek. Beide organisaties scoren gemiddeld een voldoende voor de dienstverlening. Toch is het volgens beide partijen van belang om de dienstverlening op korte termijn verder te optimaliseren. Hiervoor zijn verschillende plannen ontwikkeld die op korte termijn moeten resulteren in een verbetering van de dienstverlening en de klanttevredenheid.

Optimaliseren dienstverlening
Hoewel de gemiddelde score van het onderzoek voldoende is, wordt een aantal facetten van de dienstverlening minder positief beoordeeld, zoals de communicatie naar de instellingen, de afhandeling van storingen en de beschikbare bandbreedte. Vooral deze kritisch beoordeelde onderwerpen verdienen aandacht en zullen in de toekomst sterk verbeterd worden.
Bedrijfsdirecteur van nl.tree Evert Romeyn: Gezien de relatief korte termijn dat nl.tree haar services aanbiedt in de markt, zijn wij tevreden met de beoordeling in het NIPO rapport voor onze services. Tegelijkertijd geeft deze waardering echter aan dat er ruimte is voor verbetering van onze dienstverlening. En dat is één van de speerpunten in ons beleid.

Communicatie
Uit het NIPO onderzoek blijkt dat bij veel scholen onduidelijkheid bestaat over kennisnet. Om de communicatie met scholen te verbeteren zullen Kennisnet en nl.tree, met alle betrokken partijen, de informatiestroom van en naar de scholen onder de loep nemen. Streven is om voor alle scholen duidelijker te maken waar ze met de verschillende vragen terecht kunnen.

Verhoging van de service van nl.tree
nl.tree werkt momenteel aan de volgende zaken die op korte termijn zullen leiden tot een verdere verhoging van de service aan haar klanten:
In opdracht van het OCenW zal een verhoging van de lagere bandbreedtes voor PO en VO worden gerealiseerd.
De servicedesk wordt uitgebreid met adviseurs. Hierdoor ontstaat een helpdesk die alle aanvragen kan behandelen.
Verschillende communicatie middelen zullen worden ingezet om scholen beter te informeren over storingen.
De afhandeling van klachten zal worden versneld.

Om de verbetering van de dienstverlening te meten, voert een onafhankelijk bureau, in opdracht van nl.tree, een continu onderzoek uit naar de behandeling van storingen en klachten bij nl.tree. De ontwikkelingen worden hiermee op de voet gevolgd.

Reactie vanuit Kennisnet
Gezien eerdere geluiden uit de markt zijn de onderzoeksresultaten positief. Toch zijn met name de punten van kritiek die uit het onderzoek naar voren komen van belang om de totale dienstverlening verder te verbeteren.
Het contact met en de aanbevelingen vanuit de verschillende gebruikersgroepen, is en blijft uitermate belangrijk voor de dienstverlening en het aanbod vanuit Kennisnet. De contacten met de gebruikersgroepen zullen, zeker naar aanleiding van de onderzoeksresultaten, verder worden geïntensiveerd. Om de beschikbaarheid van het netwerk te kunnen verbeteren ontwikkelt Kennisnet een dashboard waarmee de prestaties continu kunnen worden gemeten en geanalyseerd.

Door deze activiteiten en de verbeteringen vanuit nl.tree zal de totale dienstverlening in de toekomst verder worden verbeterd. Manager Netwerken van Kennisnet, Ton Behre: De verschillende gebruikersgroepen spelen binnen Kennisnet een belangrijke rol bij de totstandkoming van onze dienstverlening. Door intensief overleg met deze gebruikersgroepen is Kennisnet niet alleen een belangrijke portal voor het onderwijs, maar wordt deze ook gerealiseerd door het onderwijs.

Noot aan de redactie

Over nl.tree
Nl.tree levert beheerde, breedbandige, landelijke netwerken voor nationale communities en biedt state-of-the-art multimedia diensten op die netwerken. Nl.tree is de bouwer en beheerder van Kennisnet, hèt netwerk voor het Nederlandse onderwijs en de onderwijsomgeving.

Over Kennisnet
Kennisnet ondersteunt het onderwijs bij het gebruik van educatieve internettoepassingen. In de loop van 2002 zijn alle 12.000 scholen, maar ook diverse onderwijsinstellingen, bibliotheken, musea en contentleveranciers met 2,5 miljoen gebruikers aangesloten op dit beveiligd en beheerd netwerk met een koppeling naar internet. Eind vorig jaar is de stichting Kennisnet opgericht door de onderwijsorganisaties van Nederland.

Kennisnet is praktisch en inspirerend. Praktisch door direct aan te sluiten op de dagelijkse onderwijspraktijk. Inspirerend door ondersteuning van nieuwe leer- en werkvormen met inzet van nieuwe technologie. In deze rol ontwikkelen wij de portal www.kennisnet.nl ten behoeve van leerlingen, respectievelijk deelnemers, docenten, managers en ouders voor de sectoren primair onderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs en volwasseneneducatie. Daarnaast dragen wij de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de infrastructuur.

Perscontact Kennisnet
Hans den Boer
Communicatie, Relatiemanagement, Informatiebeheer Stichting Kennisnet
Paletsingel 32
2718 NT Zoetermeer
Postbus 778
2700 AT Zoetermeer
Telefoon: 079 323 09 96
Fax: 079 321 23 22
e-mail: h.denboer@kennisnet.org
www.kennisnet.nl

Perscontact nl.tree
Heleen Crielaard
PR Manager
nl.tree
Scheveningseweg 58
2517 KW Den Haag
Telefoon: 070 888 15 77
Fax: 070 890 00 99
Mobiel: 06 54 666 595
www.nltree.nl

23 mei 02 19:54