Ingezonden persbericht
Trend Micro introduceert Enterprise Protection Strategy
Proactief initiatief herdefinieert beheer van virusuitbraak; nieuwe productarchitectuur en services verlagen kosten
Utrecht, 22 mei 2002 - Trend Micro (Nasdaq: TMIC; TSE: 4704), wereldwijd leverancier van netwerkantivirus- en internetbeveiligingsoplossingen, introduceert de Enterprise Protection Strategy. Deze strategie is gericht op kostenbeheersing van virusuitbraken, plaatst virussen in quarantaine om verspreiding te voorkomen, vergroot de zichtbaarheid van aanvallen en minimaliseert het effect op netwerkactiviteiten. De Enterprise Protection Strategy van Trend Micro biedt bedrijven een flexibele architectuur voor diensten, producten en centraal beheer, en een snelle toegang tot TrendLabs voor proactief beheer van aanvallen.
De eerste oplossingen op basis van deze architectuur komen de komende maanden op de markt en bestaan uit:
*Outbreak Prevention Services - proactieve informatie over specifieke aanvallen en preventiebeleid ondersteunen bedrijven bij het afwenden, isoleren en tegenhouden van aanvallen vóór de beschikbaarheid van het 'pattern file';
*Damage Assessment en Cleanup Services - Schoonmaakservices voor specifieke aanvallen, die bedrijven ondersteunen bij het verwijderen van viruselementen op netwerken en bij het verbeteren van de bescherming na de aanval;
*Outbreak Lifecycle Management en Rapportage - Trend Micro Control Manager 2.1 richt zich op beheer, monitoring en rapportage van de uitbraakfase voor en na de beschikbaarheid van het 'pattern file'.
De nieuwe strategie is speciaal ontwikkeld voor wereldwijde kleine en middelgrote organisaties en is per direct beschikbaar via het uitgebreide netwerk van ruim 1.000 Premium-partners van Trend Micro.
"Onze Enterprise Protection Strategy vormt een nieuwe standaard voor het huidige en toekomstige beheer van antiviruscycli", zegt Steve Chang, bestuursvoorzitter, President en CEO van Trend Micro. "Door nauwe samenwerking met onze klanten kunnen we de uitdagingen van antivirus en centraal beheer in een breder kader zien dan mogelijk is met de huidige functionaliteit. Trend Micro blijft innoveren door het accent van specifieke oplossingen en toepassing van pattern files te verleggen naar een flexibele architectuur die tegemoetkomt aan de complete cyclus van virusuitbraken. Hierdoor kunnen kosten en potentiële verstoring van de activiteiten worden geminimaliseerd."
Onnodige uitdagingen en kosten
Met gemiddeld 500 nieuwe geavanceerde virussen per maand blijven bedrijven die traditionele antivirus- en content-beveiligingsproducten en practices inzetten, kwetsbaar voor aanvallen. Momenteel is er voor Nimba-achtige aanvallen geen systematische methode voor het beheer van het antivirusbeleid, de -producten en schade-assessments, variërend van gateways en servers tot en met desktops. De nieuwe strategie van Trend Micro biedt een aanpak voor gecoördineerde bescherming van bedrijven door compleet beheer van de drie fases van de cycli bij virusuitbraken. De fases zijn preventie, toepassing van pattern files en schade-assessment, en verwijdering.
Snelle responstijden
De preventiefase van de virusuitbraak tot de beschikbaarheid van het pattern file is cruciaal. Bedrijven verzamelen dan uiteenlopende informatie en configureren netwerken handmatig om de aanvallen te blokkeren en te isoleren op basis van verdacht virusgedrag. Vervolgens worden deze informatie en beleidsafspraken naar wereldwijde en vaak gedecentraliseerde activiteiten gedistribueerd.
Met de Outbreak Prevention Services van Trend Micro kunnen bedrijven deze preventiefase bij virusuitbraak beter beheren door specifieke beleidsrichtlijnen voor het blokkeren, isoleren en indammen van het virus centraal toe te passen. Hiervoor is geen beheerder nodig om poorten of systemen uit te zetten, die de zakelijke continuïteit onderbreken. Tijdens een testperiode van zes maanden bij klanten van Trend Micro realiseerde Outbreak Prevention Services een halvering van de responstijd ten opzichte van de traditionele methode waarbij gewacht werd op een pattern file. Dit resulteert in een substantiële kostenreductie door virusschade en verloren productiviteit. Bovendien verminderen de administratieve lasten voor het coördineren van decentrale beleidsacties over de gehele wereld.
Post-aanval-Assessment en Cleanup-fase
De fase van inschatting van de schade en verwijdering is de periode na de toepassing van het pattern file, waarbij het virus is ingedamd. Het opschonen van netwerken van de restanten van virussen is zeer tijdrovend en kostbaar, omdat dit bij veel bedrijven nog handmatig door beheerders gebeurt. Computer Economics schat dat ongeveer 80% van de total cost of ownership (TCO) voor de Goner-worm veroorzaakt werd door het opruimen van de schade nadat het virus had toegeslagen.
De Damage Cleanup-diensten van Trend Micro helpen bij de identificatie van geïnfecteerde systemen en ondersteunen beheerders bij het verwijderen van virusoverblijfselen op desktops en servers en andere essentiële apparatuur. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van Trojan Cleaning templates. Deze diensten minimaliseren de mogelijkheden voor herhalingsaanvallen en ondersteunen bij de isolatie van kwetsbare bedrijfsonderdelen. Al deze voordelen verhogen de return on investment voor de activiteiten na een aanval en de beveiliging van content.
Chris Christiansen, Vice-President Internet Infrastructure and Security Software Research van IDC: "De Trend Micro-strategie biedt in alle fases van de cycli bij een virusuitbraak uitgebreide ondersteuning. Kleine, middelgrote en grote ondernemingen profiteren van het centrale beheer en de verminderde financiële gevolgen."
Lagere TCO - Centraal Management
Het traditionele centrale beheer van antivirus- en content-beveiliging concentreert zich vooral op het gebruik en monitoren van pattern files. Trend Micro Control Manager 2.1, voorheen Trend VCS, biedt centraal beheer, administratie en rapportage gedurende de gehele cyclus van een virusuitbraak. Van de snelle inzet en toepassing van preventief beleid en accurate bescherming voor de aanval tot en met het beheer van schade en schoonmaakactiviteiten na de aanval. Control Manager 2.1 biedt verbeterde zichtbaarheid en controle over alle antivirusactiviteiten en rapporteert de status voor, tijdens en na de virusaanval. Hierdoor verminderen de algemene effecten van een virusuitbraak op de bedrijfsactiviteiten en productiviteit. Deze nieuwe aanpak verlaagt niet alleen de TCO van IT-activiteiten, maar verbetert tegelijkertijd de productiviteit binnen de complete onderneming.
Over Trend Micro
Trend Micro is leider op het gebied van netwerkantivirus- en internet content-beveiligingssoftware en -diensten. Het wereldwijde hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, het Europese hoofdkantoor in Marlow, Engeland. De producten worden wereldwijd geleverd door Value-Added Resellers en service providers.
Voor meer informatie en evaluatieversies: www.trendmicro.co.uk/
Ingezonden persbericht