Apple Benelux

QuickTime-ondersteuning voor de brilbeer

Berensporen en een PowerBook G4

Als je aan Beertje Paddington denkt, denk je aan een beer met een jas aan en een hoed op, in plaats van aan multimediamateriaal op het internet. Maar dankzij technologie van Apple zijn de Peruaanse nichtjes en neefjes van Beertje Paddington binnenkort een stuk beter beschermd. En dat allemaal dankzij de inzet van acteur, komiek en schrijver Stephen Fry.

Stephen was vorig jaar in Peru voor de documentaire 'Paddington Bear - the Early Years', die in december 2001 werd uitgezonden door de BBC. Tijdens deze reis raakte hij onder de indruk van de benarde situatie van de Zuid-Amerikaanse brilbeer, waarvan het aantal exemplaren was geslonken tot ongeveer tweeduizend. Veel brilberen waren bovendien ondergebracht in noodhokken en leefden onder erbarmelijke omstandigheden.

Stephen trok zich het leed van deze beren aan en keerde begin dit jaar terug naar Peru om een tweede documentaire te maken, 'In Search of the Spectacled Bear' genaamd, en om een verblijfplaats en een fokprogramma voor deze bedreigde diersoort op te zetten.

Voor de promotie van zijn goede doel riep Stephen, die al jaren een fervent Mac-gebruiker is, de hulp in van zijn vrienden bij Apple. Ze besloten een spectaculaire website te maken en te onderhouden, www.bear-rescue.tv. Deze site zit boordevol informatie over de brilbeer en zijn leefomgeving en bevat leuke activiteiten voor kinderen. Bovendien geeft de site een kijkje achter de schermen van het tv-programma.

"Stephen Fry is een grote Apple fan en laat nooit een gelegenheid voorbijgaan om dat kenbaar te maken", aldus Juan Tirado, een Peruaanse diplomaat die twee jaar heeft vrijgenomen om zich te wijden aan een studie milieubeheer en die het Paddington-idee als eerste voorstelde aan de BBC. "Hij vertelde ons dat hij goede vrienden had bij Apple die wellicht geĂŻnteresseerd zouden zijn. We hebben een afspraak met hen gemaakt en ze waren direct onder de indruk van het project. Het resultaat was een adembenemend mooie website met een geweldige combinatie van afbeeldingen, diavoorstellingen en prachtige panorama's. Kortom, een toonbeeld van het nieuwste van het nieuwste op het gebied van websitetechnologie."

Nick Green was de producent van beide tv-programma's en is tevens voorzitter van de Bear Rescue Foundation. "De samenwerking met Apple was fantastisch. We zijn hen dan ook erg dankbaar", aldus Green.

Mike Matson is de Apple werknemer die het geluk had met Stephen Fry en de filmploeg op avontuur te mogen gaan in Peru. Mike ontwierp na afloop de website, waarbij hij gebruikmaakte van het materiaal dat hij zelf tijdens zijn reis had gemaakt.

"Stephen is een groot liefhebber van Apple producten en besloot daarom bij ons aan te kloppen voor de website", aldus Mike. "Hij heeft een goede relatie met Apple en wist dat wij een mooie site zouden maken. Ik heb Stephen en de filmploeg eind januari in Peru bezocht en heb in ongeveer 10 dagen materiaal verzameld voor de website".

Mike is een kei in creatief QuickTime-gebruik. Dat is goed te zien op de site bear-rescue.tv, waar de bezoeker kan luisteren naar gesprekken tussen Stephen Fry en verschillende crewleden, muziek uit het programma kan beluisteren en zelfs een virtuele minireis door het gebied kan maken.

Brilbeer

"Het maken van de website duurde wel even", lacht Mike. "Ik heb er onafgebroken aan gewerkt vanaf het moment dat ik begin februari terugkwam tot bijna eind maart".

De site is rijkelijk voorzien van materiaal voor QuickTime 5, het programma dat gratis kan worden gedownload vanaf www.apple.com/nl/quicktime . Dankzij de keuze voor QuickTime 5 kon Mike profiteren van de unieke mediaskin -functie. "Je kunt het Player-venster nu een onregelmatige vorm geven, zodat je zelf een aangepaste programma-interface kunt maken voor je QuickTime-presentatie. Een van de presentaties bevat bijvoorbeeld een video die wordt afgespeeld in een venster dat de vorm heeft van een beer.

"Het werk van de Bear Rescue Foundation is voorlopig nog niet klaar en de website blijft actief zolang er nog beren moeten worden gered."

Als je de expertise van Apple wilt gebruiken voor het ontwikkelen van QuickTime-materiaal, kun je contact opnemen met Mike Matson via matson.m@euro.apple.com.