Apple Benelux
QuickTime-ondersteuning voor de brilbeer
Berensporen en een PowerBook G4
Als je aan Beertje Paddington denkt, denk je aan een beer met een jas
aan en een hoed op, in plaats van aan multimediamateriaal op het
internet. Maar dankzij technologie van Apple zijn de Peruaanse
nichtjes en neefjes van Beertje Paddington binnenkort een stuk beter
beschermd. En dat allemaal dankzij de inzet van acteur, komiek en
schrijver Stephen Fry.
Stephen was vorig jaar in Peru voor de documentaire 'Paddington Bear -
the Early Years', die in december 2001 werd uitgezonden door de BBC.
Tijdens deze reis raakte hij onder de indruk van de benarde situatie
van de Zuid-Amerikaanse brilbeer, waarvan het aantal exemplaren was
geslonken tot ongeveer tweeduizend. Veel brilberen waren bovendien
ondergebracht in noodhokken en leefden onder erbarmelijke
omstandigheden.
Stephen trok zich het leed van deze beren aan en keerde begin dit jaar
terug naar Peru om een tweede documentaire te maken, 'In Search of the
Spectacled Bear' genaamd, en om een verblijfplaats en een fokprogramma
voor deze bedreigde diersoort op te zetten.
Voor de promotie van zijn goede doel riep Stephen, die al jaren een
fervent Mac-gebruiker is, de hulp in van zijn vrienden bij Apple. Ze
besloten een spectaculaire website te maken en te onderhouden,
www.bear-rescue.tv. Deze site zit boordevol informatie over de
brilbeer en zijn leefomgeving en bevat leuke activiteiten voor
kinderen. Bovendien geeft de site een kijkje achter de schermen van
het tv-programma.
"Stephen Fry is een grote Apple fan en laat nooit een gelegenheid
voorbijgaan om dat kenbaar te maken", aldus Juan Tirado, een Peruaanse
diplomaat die twee jaar heeft vrijgenomen om zich te wijden aan een
studie milieubeheer en die het Paddington-idee als eerste voorstelde
aan de BBC. "Hij vertelde ons dat hij goede vrienden had bij Apple die
wellicht geĂŻnteresseerd zouden zijn. We hebben een afspraak met hen
gemaakt en ze waren direct onder de indruk van het project. Het
resultaat was een adembenemend mooie website met een geweldige
combinatie van afbeeldingen, diavoorstellingen en prachtige
panorama's. Kortom, een toonbeeld van het nieuwste van het nieuwste op
het gebied van websitetechnologie."
Nick Green was de producent van beide tv-programma's en is tevens
voorzitter van de Bear Rescue Foundation. "De samenwerking met Apple
was fantastisch. We zijn hen dan ook erg dankbaar", aldus Green.
Mike Matson is de Apple werknemer die het geluk had met Stephen Fry en
de filmploeg op avontuur te mogen gaan in Peru. Mike ontwierp na
afloop de website, waarbij hij gebruikmaakte van het materiaal dat hij
zelf tijdens zijn reis had gemaakt.
"Stephen is een groot liefhebber van Apple producten en besloot daarom
bij ons aan te kloppen voor de website", aldus Mike. "Hij heeft een
goede relatie met Apple en wist dat wij een mooie site zouden maken.
Ik heb Stephen en de filmploeg eind januari in Peru bezocht en heb in
ongeveer 10 dagen materiaal verzameld voor de website".
Mike is een kei in creatief QuickTime-gebruik. Dat is goed te zien op
de site bear-rescue.tv, waar de bezoeker kan luisteren naar gesprekken
tussen Stephen Fry en verschillende crewleden, muziek uit het
programma kan beluisteren en zelfs een virtuele minireis door het
gebied kan maken.
Brilbeer
"Het maken van de website duurde wel even", lacht Mike. "Ik heb er
onafgebroken aan gewerkt vanaf het moment dat ik begin februari
terugkwam tot bijna eind maart".
De site is rijkelijk voorzien van materiaal voor QuickTime 5, het
programma dat gratis kan worden gedownload vanaf
www.apple.com/nl/quicktime . Dankzij de keuze voor QuickTime 5 kon
Mike profiteren van de unieke mediaskin -functie. "Je kunt het
Player-venster nu een onregelmatige vorm geven, zodat je zelf een
aangepaste programma-interface kunt maken voor je
QuickTime-presentatie. Een van de presentaties bevat bijvoorbeeld een
video die wordt afgespeeld in een venster dat de vorm heeft van een
beer.
"Het werk van de Bear Rescue Foundation is voorlopig nog niet klaar en
de website blijft actief zolang er nog beren moeten worden gered."
Als je de expertise van Apple wilt gebruiken voor het ontwikkelen van
QuickTime-materiaal, kun je contact opnemen met Mike Matson via
matson.m@euro.apple.com.