Gemeente Enschede
B. en W.-bericht 2002- 19
Collegevergadering van dinsdag 21 mei 2002
Uitbesteden door gemeente wordt aantrekkelijker
Vanaf begin volgend jaar wordt het voor gemeenten aantrekkelijker om
taken uit te besteden aan private partijen. Op 1 januari treedt
namelijk het zogenaamde BTW-compensatiefonds in werking. Gemeenten
krijgen daaruit compensatie voor BTW die zij als overheid betaald
hebben. Daardoor wordt een eerlijkere vergelijking mogelijk tussen de
kosten van zelf doen (niet BTW-plichtig) of uitbesteden (wel
BTW-plichtig). Daardoor zal in praktijk sneller worden gekozen voor
uitbesteden aan marktpartijen die efficiënter kunnen werken in de
uitvoering van bepaalde taken. Ook wordt uitwisseling van personeel
tussen gemeenten en provincies goedkoper.
De invoering van het landelijke compensatiefonds brengt voor de
gemeente echter veel werk met zich mee. Zo moet de begroting worden
geschoond van BTW en de administratie worden aangepast, omdat bij het
compensatiefonds per kwartaal moet worden gedeclareerd. Voor de kosten
van al dat extra werk heeft het college van B en W alvast een ton (in
euro's) beschikbaar gesteld.
Het rijk wil dat de invoering van BTW-compensatie budgettair neutraal
verloopt. Het geld komt uit het gemeentefonds. De gemeenten zullen
daaruit dus minder aan algemene uitkeringen krijgen. Maar er komen
voor het rijk ook extra inkomsten, bijvoorbeeld omdat gemeenten meer
zaken gaan uitbesteden aan derden, die daardoor meer BTW aan de
rijksoverheid zullen afdragen. Voor de gemeenten kunnen er per saldo
grote plussen en minnen optreden. Voor gemeente die er veel op
achteruit gaan is het financiële nadeel aan een maximum gebonden.
Gemeenten die erop vooruit zouden gaan, krijgen te maken met een
korting op de compensatiebedragen.
Voor enkele taken kan de gemeente geen BTW terugkrijgen, bijvoorbeeld
voor uitgaven voor het openbaar onderwijs. Dit laatste om de
financiële gelijkstelling met het bijzonder onderwijs niet te
doorkruisen. De BTW-regelingen voor de gemeente als ondernemer blijven
ongewijzigd.
---
Overheid behoudt meerderheid in Twente Milieu
Essent Milieu krijgt een belang van 35% in Twente Milieu. Daarmee
krijgt Essent een duidelijke positie in Twente Milieu, maar de
meerderheid van aandelen blijft in handen van de huidige
aandeelhouders, de gemeenten Enschede, Hengelo, Almelo en Oldenzaal.
Die stellen onder meer als voorwaarde dat de aandelenoverdracht aan
Essent niet mag leiden tot prijsverhogingen.
Twente Milieu is in 1997 als zelfstandige NV ontstaan door
samenvoeging van de reinigingsdiensten van de vier genoemde gemeenten.
De kerntaak van Twente Milieu bestaat uit het ophalen van
huishoudelijk afval. Essent werd bij de verzelfstandiging
verantwoordelijk voor het management van Twente Milieu. Essent had de
verwachting dat ook de aandelen op termijn aan haar zouden worden
overgedragen. De huidige aandeelhouders voelen daar echter weinig
voor. Daarom wordt ervoor gekozen om Essent een minderheidsbelang te
geven. Het belang van Essent wordt gerealiseerd door de uitgifte van
nieuwe aandelen, die voor 360.000 worden verkocht aan Essent.
---
Enschede sluit zich aan bij Twentse aanpak asbestbranden
De gemeente Enschede gaat zich aansluiten bij het Twents Protocol voor
Asbestbranden. Het vrijkomen van asbest als gevolg van brand kan
leiden tot grote risico's voor de volksgezondheid. Als gevolg van de
hitte kunnen materialen waarin asbest is verwerkt knappen. Daarbij
kunnen asbestdeeltjes vrijkomen die met de hete lucht opstijgen en
over een groot gebied worden verspreid. Asbestbranden komen in de
regio Twente ongeveer 20 keer per jaar voor. Ervaringen leren dat
bestrijding en afhandeling van een asbestbrand het meest efficiënt
werken als iedere betrokken organisatie van tevoren weet wat ze moet
doen.
Die ervaringen worden binnenkort omgezet in een protocol voor alle
betrokken hulpdiensten (brandweer, politie, GGD) en gemeenten. Het
Twents Protocol Asbestbranden moet ervoor zorgen dat de
gezondheidsrisico's zo veel mogelijk worden beperkt. Het protocol
beschrijft de taken, de verantwoordelijkheden en de onderlinge
informatievoorziening van de betrokken organisaties. Belangrijk voor
een snelle en goede bestrijding van asbestbranden is dat gelijke
instanties een gelijke manier van handelen aanhouden en dezelfde
procedures volgen. Zo blijft het risico van besmetting van mens en
omgeving het laagst. De taken van de gemeente bij het ontstaan van een
asbestbrand bestaan hoofdzakelijk uit het zorgen voor afzetting van
het verspreidingsgebied en het zorgen dat de eigenaar het asbest laat
verwijderen. De bedoeling is dat alle gemeente in de regio Twente de
afspraken uit het asbestprotocol zullen overnemen.
---
Ontwikkelingen Kanaalzone vragen om integrale MER
De plannen en ideeën voor de Kanaalzone volgen elkaar in rap tempo op:
een overdekte 400 meter ijsbaan, de aanleg van een ecologische zone,
een tweede ring op het Arke-stadion, herinrichting van Miracle Planet.
Het is nog niet zeker wat hiervan wel en wat niet doorgang vindt.
Evengoed staan veiligheid en mobiliteit hoog in het vaandel bij de
verdere ontwikkeling van de Kanaalzone. Het college van B en W vindt
het raadzaam om nu al een voorschot te nemen op de milieu- en
veiligheidsaspecten. Daarom is het college akkoord gegaan met een
voorstel om voor de Kanaalzone een integrale Milieu Effect Rapportage
(MER) op te stellen. Dit betekent dat niet alleen gekeken wordt naar
de effecten op het milieu, maar ook naar de veiligheidsaspecten. De
Veiligheids Effect Rapportage (VER) bekijkt onder andere de externe
veiligheid, sociale veiligheid (zoals de eisen aan straatverlichting
en openbaar groen) en veiligheid vanuit het perspectief van de
hulpdiensten (zoals de bereikbaarheid). De kosten voor het opstellen
van de integrale MER worden uiteindelijk grotendeels verhaald op de
initiatiefnemers van de ontwikkelingen.
---
Extra vrije kavels op zuidelijk Diekmanterrein
Burgemeester en Wethouders van Enschede hebben ingestemd met de
planontwikkeling voor het uitgeven van 140 woningen op vrije kavels in
het zuidelijk gelegen Diekmanterrein. Het betreft een aanvulling op de
lopende planontwikkeling in het Diekmangebied. Doordat dit gebied
wordt doorkruist door een aantal ondergrondse gasleidingen was niet
duidelijk in hoeverre de nabije omgeving van die gasleidingen vanwege
veiligheidsaspecten bebouwbaar was. Die risico-analyse is nu gemaakt.
In het gebied blijken acht en twaalf inch gasdrukleidingen te liggen.
De kans dat daar wat mee fout gaat wordt vrijwel nihil geacht.
Laagbouw is dan toegestaan als daarvoor zwaarwegende economische
belangen zijn aan te voeren. Het gemeentebestuur oordeelt dat dit
belang daadwerkelijk aanwezig is. Het Diekman is immers een van de
weinige locaties in Enschede waar een groot aantal vrije kavels binnen
een zeer goed vestigingsklimaat op korte termijn kunnen worden
uitgegeven. De gronduitgifte geeft verder een positief effect van 1,9
miljoen euro op de grondexploitatie.
---
Seca-subsidies voor innovatieve ICT-projecten
Het gemeentebestuur van Enschede heeft drie projecten geselecteerd die
dit jaar in aanmerking komen voor financiële steun in het kader van de
reserve SECA 1. Dit programma stimuleert vernieuwende initiatieven op
het gebied van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in de
non-profitsector. Geselecteerd zijn het projectplan Wijkinfo
Wesselerbrink, de Filmproductie Joodse Raad, en Stedenlink. Deze
initiatieven verdelen onderling een totaal bedrag van 97.955 euro.
Uit SECA 1 wordt 35.000 euro onttrokken voor de Enschedese bijdrage
aan de Stichting Stedenlink. Stedenlink is een netwerk van steden
(waaronder Almere, Amsterdam, Den Haag, Deventer, Eindhoven,
Heerenveen en Zoetermeer) die vooruitlopen op het gebied van
ICT-toepassingen in politiek en bestuur. Binnen dit netwerk worden
nieuwe ontwikkelingen gestimuleerd en kennis en ervaringen
uitgewisseld.
De film `De Joodse Raad' gaat over de bijzondere rol van de Joodse
raad Enschede tijdens de Tweede Wereldoorlog. De filmproductie onder
regie van Renee Sanders, heeft veel waardering geoogst en geeft een
goed inzicht in de Joodse historie van Enschede. Om deze informatie
voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk te stellen zal de film
worden aangeboden via de website van het gemeentearchief. Als de film
in een behoefte blijkt te voorzien zal de gemeente in de toekomst
wellicht vaker archivalia digitaal aan het publiek aanbieden. Voor dit
project wordt 42.510 euro uitgetrokken.
Het projectplan `Wijkinfo' richt zich op informatieverspreiding in
de buurt. In veel wijken ontstaan wijk/buurt-websites op initiatief
van enthousiaste wijkbewoners, maar het regelmatig beheer en onderhoud
ervan blijkt in de praktijk moeilijk. In de Wesselerbrink is daarom
een pilot gestart waarbij vrijwilligers in de wijk gezamenlijk een
website samenstellen en onderhouden. Via de vereenvoudigde techniek
van een Content Managementsysteem (CMS) kan iedereen op internet
surfen, en teksten en illustraties op de website plaatsen en
veranderen. Mocht dit project succesvol blijken dan hopen ook andere
stadsdelen aan het project Wijkinfo deel te nemen. Kosten van deze
pilot: 20.445 euro.
---