Gemeente Amsterdam
---
|
Evaluatie activiteiten Bureau Screenings- en Bewakingsaanpak
Zie ook
Gegevens Bureau SBA
Evaluatie activiteiten Bureau Screenings- en Bewakingsaanpak
Het Bureau Screenings- en Bewakingsaanpak (SBA) van de gemeente
Amsterdam heeft in de periode december 2000-december 2001 150
screeningen verricht. Bij 80% van de gescreende ondernemingen zijn
lichte tot zware tekortkomingen geconstateerd. Bij 25% hiervan gaven
de tekortkomingen reden tot uitsluiting. Dit blijkt uit de 'Evaluatie
Activiteiten Bureau Screenings- en Bewakingsaanpak december
2000-december 2001', die door het college van B&W voor kennisgeving is
aangenomen.
Het Bureau SBA is op 26 april 2000 opgericht en is in het leven
geroepen, omdat de gemeente Amsterdam meer duidelijkheid wil hebben
over de ondernemingen waarmee zij zaken doet. SBA screent
ondernemingen die in aanmerking willen komen voor de gunning van een
(Europese) aanbesteding. Op basis van de screening brengt SBA advies
uit aan de burgemeester en de aanbestedende dienst of organisatie. Dit
advies heeft betrekking op de integriteit en de financieel-economische
situatie van de gescreende onderneming. Als een opdracht vervolgens
aan een onderneming wordt gegund, blijft SBA de activiteiten die deze
onderneming in het kader van de verleende opdracht uitvoert volgen.
Bij iedere nieuwe (Europese) aanbesteding worden alle ondernemingen
die zich inschrijven voor de aanbesteding gescreend. Ook ondernemingen
die al een keer gescreend zijn, worden als ze zich voor een andere
aanbesteding inschrijven, opnieuw door SBA onder de loep genomen. SBA
adviseert, maar daadwerkelijke uitsluiting van een onderneming is en
blijft de bevoegdheid van de aanbestedende dienst. Uiteindelijke
gunning van een opdracht wordt beslist door het college van B&W.
Uitkomsten evaluatie
Uit de evaluatie blijkt dat tekortkomingen zich niet beperken tot één
specifieke branche. De projecten en aanbestedingen waarbij SBA is
ingeschakeld blijken zeer divers en bestrijken nagenoeg alle
economische sectoren. Voorbeelden hiervan zijn onder andere de
levering, de bouw en het beheer van een call-center (ICT), aanpassing
van gemeentelijk onroerend goed, maar ook ondernemingen in de
dienstverlenende sector zoals architectenbureaus en adviesbureaus.
Naast de 150 screeningen (in december 2000 werden 100 screeningen
beoogd), heeft SBA in de evaluatieperiode ook 75 quickscans verricht.
Een quickscan geeft snel inzicht in de financiële en economische
situatie van ondernemingen, maar mag niet gebruikt worden als
selectie-instrument. De methodiek van screenen van ondernemingen is
secuur, efficiënt en werkbaar gebleken. Het Bureau SBA vraagt in de
evaluatie speciale aandacht voor inzet bij projecten en aanbestedingen
van de onderaannemers, en heeft daarom een methode ontwikkeld waarbij
inzichtelijk wordt gemaakt waaraan onderaannemers moeten voldoen om in
aanmerking te komen voor screening.
Door de groeiende bekendheid van SBA en de landelijke actualiteit
rondom de vermeende bouwfraude is het aantal verzoeken om screeningen
in de periode december 2001-april 2002 explosief gestegen. Sinds 1
december 2001 zijn er al 56 screeningen en 11 quickscans verricht.
Naast de evaluatie van de activiteiten van het bureau is er ook in
opdracht van SBA een klantentevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Hieruit
blijkt dat het algemene oordeel over het Bureau SBA goed tot zeer goed
is.
Over de inhoud van de screeningen worden geen nadere mededelingen
gedaan.
Amsterdam, 22 mei 2002
Marleen Nieuwenhuis
^
-
© gemeente Amsterdam - 22-05-2002