Gemeente Amsterdam


---
|
Evaluatie activiteiten Bureau Screenings- en Bewakingsaanpak

Zie ook

Gegevens Bureau SBA

Evaluatie activiteiten Bureau Screenings- en Bewakingsaanpak

Het Bureau Screenings- en Bewakingsaanpak (SBA) van de gemeente Amsterdam heeft in de periode december 2000-december 2001 150 screeningen verricht. Bij 80% van de gescreende ondernemingen zijn lichte tot zware tekortkomingen geconstateerd. Bij 25% hiervan gaven de tekortkomingen reden tot uitsluiting. Dit blijkt uit de 'Evaluatie Activiteiten Bureau Screenings- en Bewakingsaanpak december 2000-december 2001', die door het college van B&W voor kennisgeving is aangenomen.
Het Bureau SBA is op 26 april 2000 opgericht en is in het leven geroepen, omdat de gemeente Amsterdam meer duidelijkheid wil hebben over de ondernemingen waarmee zij zaken doet. SBA screent ondernemingen die in aanmerking willen komen voor de gunning van een (Europese) aanbesteding. Op basis van de screening brengt SBA advies uit aan de burgemeester en de aanbestedende dienst of organisatie. Dit advies heeft betrekking op de integriteit en de financieel-economische situatie van de gescreende onderneming. Als een opdracht vervolgens aan een onderneming wordt gegund, blijft SBA de activiteiten die deze onderneming in het kader van de verleende opdracht uitvoert volgen. Bij iedere nieuwe (Europese) aanbesteding worden alle ondernemingen die zich inschrijven voor de aanbesteding gescreend. Ook ondernemingen die al een keer gescreend zijn, worden als ze zich voor een andere aanbesteding inschrijven, opnieuw door SBA onder de loep genomen. SBA adviseert, maar daadwerkelijke uitsluiting van een onderneming is en blijft de bevoegdheid van de aanbestedende dienst. Uiteindelijke gunning van een opdracht wordt beslist door het college van B&W.

Uitkomsten evaluatie
Uit de evaluatie blijkt dat tekortkomingen zich niet beperken tot één specifieke branche. De projecten en aanbestedingen waarbij SBA is ingeschakeld blijken zeer divers en bestrijken nagenoeg alle economische sectoren. Voorbeelden hiervan zijn onder andere de levering, de bouw en het beheer van een call-center (ICT), aanpassing van gemeentelijk onroerend goed, maar ook ondernemingen in de dienstverlenende sector zoals architectenbureaus en adviesbureaus. Naast de 150 screeningen (in december 2000 werden 100 screeningen beoogd), heeft SBA in de evaluatieperiode ook 75 quickscans verricht. Een quickscan geeft snel inzicht in de financiële en economische situatie van ondernemingen, maar mag niet gebruikt worden als selectie-instrument. De methodiek van screenen van ondernemingen is secuur, efficiënt en werkbaar gebleken. Het Bureau SBA vraagt in de evaluatie speciale aandacht voor inzet bij projecten en aanbestedingen van de onderaannemers, en heeft daarom een methode ontwikkeld waarbij inzichtelijk wordt gemaakt waaraan onderaannemers moeten voldoen om in aanmerking te komen voor screening.
Door de groeiende bekendheid van SBA en de landelijke actualiteit rondom de vermeende bouwfraude is het aantal verzoeken om screeningen in de periode december 2001-april 2002 explosief gestegen. Sinds 1 december 2001 zijn er al 56 screeningen en 11 quickscans verricht. Naast de evaluatie van de activiteiten van het bureau is er ook in opdracht van SBA een klantentevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat het algemene oordeel over het Bureau SBA goed tot zeer goed is.
Over de inhoud van de screeningen worden geen nadere mededelingen gedaan.

Amsterdam, 22 mei 2002 Marleen Nieuwenhuis

^


-

© gemeente Amsterdam - 22-05-2002