Provincie Zuid-Holland
Persbericht
21-05-2002
Voorjaarsnota: veel geld voor kwaliteit en leefbaarheid
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland (GS) hebben vandaag/21 mei de
voorjaarnota vastgesteld. Hierin geeft het college aan hoe zij het
beleid richting wil geven. Inzet is om te investeren in kwaliteit en
leefbaarheid. Daarmee vormt de Voorjaarsnota het richtsnoer voor de
begroting 2003 en de meerjarenbegroting. In de Voorjaarsnota is ook
een bestemming aangegeven voor de resterende zogenaamde BIKL-gelden.
BIKL staat voor Bestemmingsimpuls in Kwaliteit en Leefbaarheid, een
fonds waarin de opbrengsten van de verkoop van EZH-aandelen zijn
gestort.
De behandeling van de Voorjaarsnota heeft zich de afgelopen jaren
ontwikkeld tot het moment waarop de politieke hoofdlijnen worden
neergezet. Deze krijgen een (financiële) vertaling in de begroting van
het volgende jaar en de meerjarenbegroting. Om tot een zinvolle
discussie op hoofdlijnen te kunnen komen is het noodzakelijk zicht te
hebben op de financiële ruimte, zowel incidenteel ( vrij beschikbaar
deel van de algemene reserve) als structureel (ruimte in de begroting
en meerjarenbegroting).
In deze voorjaarsnota wordt inzicht gegeven in de financiële ruimte op
basis van de thans beschikbare gegevens, zowel aan de inkomsten als
uitgaven kant.
Afhankelijk van de uitkomst van het politieke debat en de financiële
ruimte (incidenteel en structureel) wordt vervolgens bij de
vaststelling van de begroting en de meerjarenbegroting in het najaar
aangegeven op welke manier en tot welk bedrag een extra impuls aan de
bij de voorjaarsnota besproken hoofdlijnen wordt gegeven.
duurzame leefomgeving
Om de inwoners van Zuid-Holland het gevoel te geven in een fijne
provincie te wonen is het nodig dat men de eigen leefomgeving als
veilig en prettig ervaart, dat er voldoende verantwoorde
werkgelegenheid is en dat men natuur- en recreatiegebieden in de
directe omgeving vindt. Maar ook dat er goed onderwijs is, dat de zorg
goed geregeld is, dat er voldoende kinderopvang is en dat er goede
sociale en culturele voorzieningen zijn.
Hoewel de betrokkenheid van het provinciaal bestuur niet op al deze
terreinen een zelfde is, zijn GS van mening dat binnen de financiële
en bestuurlijke mogelijkheden de komende jaren op deze terreinen een
extra inspanning verwacht mag worden. Vanuit de verschillende rollen
(initiator, regisseur, opdrachtgever, opdrachtnemer of coördinator)
kunnen die inspanningen een verschillend karakter hebben. Soms zal een
structurele financiële impuls nodig zijn en soms zullen meer
incidentele investeringen het middel zijn.
Voor sommige van de voorwaarden voor een duurzame leefomgeving heeft
de provincie een directe verantwoordelijkheid. Voor andere zijn vooral
de gemeentebesturen de eerst verantwoordelijken en zal de rol van de
provincie vooral ondersteunend zijn. Maar vaak ligt ook de eerste
verantwoordelijkheid bij de rijksoverheid en is de provincie vooral de
opdrachtnemer voor de uitvoering van taken. Vanuit die verschillende
rollen willen GS de komende jaren een extra bijdrage leveren aan het
oplossen van maatschappelijke problemen in de provincie Zuid-Holland.
GS hebben vier thema's aangegeven om dit te bereiken.
Veiligheid
Vanuit de provinciale verantwoordelijkheid is een versterking nodig
van de initiërende en toezichthoudende rol van de provincie bij de
rampenbestrijding.
Voorgesteld wordt om naast de middelen die door het ministerie van
Binnenlandse zaken voor deze taken aan het provinciefonds worden
toegevoegd jaarlijks circa 250.000 euro voor deze taken uit te
trekken. Ook wordt er meer aandacht gevraagd voor verkeersveiligheid
en sociale veiligheid.
Fysieke leefomgeving
Bereikbaarheid
De effecten van de uitvoering van het BOR waar middelen voor
beschikbaar zijn gesteld, zijn pas op langere termijn zichtbaar.
Andere maatregelen zijn nodig om ook met de bestaande infrastructuur
(wegen en openbaar vervoer) de bereikbaarheid te verhogen. Het
Provinciaal Verkeers- en vervoersplan (PVVP) is hiervoor de basis.
Voor de uitvoering is veel geld nodig. Ook voor het waarborgen van de
kwaliteit van het openbaar vervoer en voor het verhogen van de
verkeersveiligheid zijn extra middelen noodzakelijk.
GS stellen voor vanuit de algemene reserve 10 miljoen euro af te
zonderen voor de uitvoering van het PVVP en voor de overige taken met
ingang van 2003 1,6 miljoen euro oplopend tot 3 miljoen euro in 2006.
Duurzame economische ontwikkeling
Voldoende werkgelegenheid en de huisvestingsmogelijkheden van
bedrijven op een verantwoorde en duurzame manier zijn mede een
verantwoordelijkheid van de provincie. Vooral de herstructurering van
bedrijventerreinen kost veel geld. Ook van de provincie worden daarbij
grote investeringen gevraagd. De middelen die hiervoor vanuit de BIKL
beschikbaar zijn, zijn niet voldoende om de komende jaren de ambities
waar te kunnen maken. GS stellen daarom voor 5 miljoen euro uit de
algemene reserve extra te storten in het Ontwikkelingsfonds
Bedrijventerreinen en vanaf 2003 jaarlijks 0,5 miljoen euro
beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van bedrijfsterreinen.
Versnelling PEHS
De ontwikkeling van de Provinciale Ecologische Hoofdstructuur is nodig
om op niet al te grote afstand van de woonomgeving natuurgebieden te
kunnen ontwikkelen. De grote investeringen voor de aankoop van de
daarvoor noodzakelijke gronden worden met geld van de rijksoverheid
gedaan. Door Provinciale Staten is al meerdere malen uitgesproken, dat
men de einddatum van 2018 te laat vindt. Om een versnelling tot stand
te kunnen brengen moet de provincie de aankoop voor-financieren.
Hoewel hier nog veel haken en ogen aanzitten willen wij alvast een
begin maken door middelen hiervoor te reserveren. Voorgesteld wordt om
in totaal 6,1 miljoen euro hiervoor te reserveren.
Sociale leefomgeving
Sociaal beleid
De rol van de provincie bij de uitvoering van sociaal beleid is vooral
die van initiator en regisseur. Op regionaal niveau wordt bij de
aanpak van het sociale beleid de ondersteuning vanuit de provincie bij
de aanpak van onderwerpen als inburgering, bestrijding van
schooluitval en dergelijke gevraagd. Deze ondersteuning helpt
gemeentebesturen en maatschappelijke organisaties bij de aanpak van
maatschappelijke problemen, die vooral de zwakkeren in onze
maatschappij treffen. GS stellen voor jaarlijks een bedrag voor de
uitvoering van het regionale sociaal beleid beschikbaar te stellen van
450.000 euro in 2003 oplopend tot 1.050.00 euro in 2006.
Daarnaast wordt voorgesteld om uit de middelen in de BIKL bedragen
beschikbaar te stellen voor onder andere de renovatie van de
accommodaties voor de jeugdzorg en worden de eerder door provinciale
staten gevraagde middelen voor het brede sociaal beleid en educatie
toegekend.
Zorg
De regisserende en stimulerende rol van de provincie op het terrein
van de zorg komt tot uitdrukking in de voorbeeldprojecten uit de
afgelopen themajaren, die verbreding vragen naar andere regio's. Denk
daarbij aan de mantelzorgers en vrijwilligersprojecten en het jaar van
de gehandicapten. Van de provincie zal ook de komende jaren verwacht
worden dat zij een bijdrage levert in de ontwikkeling van
voorbeeldprojecten en in ondersteuning bij het oplossen van actuele
knelpunten als de huisartsen problematiek en het aanpakken van de
wachtlijsten in de jeugdzorg. Feit is dat de resultaten hiervan in de
regio's zichtbaar moeten zijn. Om deze structurele taak, met
wisselende invulling goed uit te kunnen voeren stellen wij voor om in
2003 300.000 euro beschikbaar te stellen, oplopend tot 950.000 euro in
2006.
Cultuur
Niet alleen de fysieke en sociale omgeving bepalen de mate waarin
mensen zich prettig voelen in hun omgeving. Ook culturele activiteiten
kunnen hier een bijdrage aan leveren. De taak van de provincie is
naast de subsidiëring van een groot aantal activiteiten van
organisaties die op provinciaal niveau opereren beperkt. Wel is er een
verantwoordelijkheid van de provincie voor de culturele infrastructuur
op regionaal niveau. De regionale aanpak komt onder andere tot
uitdrukking bij de ondersteunende rol die de provincie vervuld bij de
totstandkoming van Regionale Historische Centra en bij de culturele
samenwerking in de regio's Rijnmond en Haaglanden. Voor deze regionale
aanpak stelt het college voor 500.000 euro in 2002, 700.000 euro in
2003 en 225.000 euro in 2004 beschikbaar te stellen.
Na het debat in provinciale staten zal uitwerking plaatsvinden in de
begroting 2003 en de meerjarenbegroting.