Provincie Groningen
Groningen, 21 mei 2002 Persbericht nr.96
Bekendheid Meerstad Groningen vergelijkbaar met Coca Cola
De bekendheid van het project Meerstad Groningen in het plangebied en
de omgeving daarvan is vergelijkbaar met die van grote merknamen als
"Coca Cola" en "Nike". De meest bekende onderdelen van het project
zijn het bouwen van woningen en de aanleg van een groot meer. Dit
blijkt uit een monitoringsonderzoek naar de communicatie rondom
Meerstad Groningen dat in opdracht van de stuurgroep is uitgevoerd. De
meerderheid van de inwoners in en om het plangebied is tevreden over
de wijze van informatievoorziening over het project. De stuurgroep
vindt de eerste resultaten bemoedigend, maar wil de komende tijd nog
meer energie steken in het open-planproces.
Het onderzoek
Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de bekendheid
van het project en de waardering voor de inhoud en het
open-planproces. Voor het onderzoek zijn 631 telefonische enquêtes
afgenomen in en om het plangebied. Het onderzoek is bedoeld als
0-meting en zal jaarlijks worden herhaald. De uitkomsten zijn onder te
verdelen in drie categorieën, namelijk de bekendheid van het project,
de houding ten opzichte van het project en de waardering voor het
open-planproces.
Bekendheid vergelijkbaar met Coca Cola
De bekendheid van Meerstad in zijn algemeenheid is buitengewoon hoog
te noemen. Maar liefst 87% van de ondervraagden is bekend met het
project. Deze score wordt normaal gesproken alleen gehaald door
bekende grote merken, zoals Nike en Coca Cola. Bij de bekendheid van
verschillende onderdelen van het project, scoren met name het bouwen
van woningen (97%) en de aanleg van een groot meer (85%) hoog. Minder
bekende onderdelen zijn de ruimte voor bedrijvigheid, de
waterbergingsfunctie van het meer en dat er in het gebied ook ruimte
zal zijn voor landbouw (allen lager dan 50%).
Natuur in Meerstad meest positief
Ongeveer 40% van de ondervraagden geeft aan positief tegenover het
project te staan. Van alle ondervraagden is ruim 20% neutraal en
ongeveer 25% is echt negatief over Meerstad Groningen. De onderdelen
natuur, recreatie, de waterbergingsfunctie en inpassen van landbouw
worden het vaakst als positief ervaren (70-80%). Woningbouw en
bedrijventerreinen worden het minst vaak als positief genoemd (55 en
40%).
Open-planproces
De mensen die in en om het plangebied wonen worden betrokken bij de
planvorming en geïnformeerd over de vorderingen van het project door
middel van nieuwsbrieven, een speciale krant "Meerberichten", deelname
aan klankbordgroepen en dialoog/informatiebijeenkomsten. Ruim 66% van
de ondervraagden is positief over deze wijze van
informatieverstrekking, 35% van de ondervraagden vindt dat er
voldoende mogelijkheden zijn om ideeën in te brengen. Ongeveer 15% van
de ondervraagden is naar een dialoog/informatiebijeenkomst geweest,
ongeveer de helft hiervan is (redelijk) positief omdat ze goede
voorlichting en informatie hebben gehad en ze het idee hebben inspraak
te hebben. Iets minder dan de helft is niet (echt) positief, omdat men
heeft gevoel heeft dat alles al vast staat en er dus niets meer in te
brengen is.
Stuurgroep tevreden met resultaten, maar.....
De inzet van de stuurgroep in dit open-planproces is dat er een plan
komt dat mensen ondersteunen en waarbij zoveel mogelijk recht wordt
gedaan aan een ieder. Toch moeten er uiteindelijk keuzes worden
gemaakt die ingrijpen in de directe woon, werk en leefomgeving van
mensen. Goede en zorgvuldige communicatie is hierbij essentieel.
Hoewel de stuurgroep tevreden is met de bemoedigende resultaten van
dit eerste onderzoek, is zij van mening dat er de komende tijd nog
meer energie moet worden gestoken in het betrekken van mensen bij de
planvorming.
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met
Marike Ensing, afdeling Bestuurscontacten Provincie Groningen, tel.nr.
050 3164075.