Provincie Groningen

Groningen, 21 mei 2002 Persbericht nr.96

Bekendheid Meerstad Groningen vergelijkbaar met Coca Cola

De bekendheid van het project Meerstad Groningen in het plangebied en de omgeving daarvan is vergelijkbaar met die van grote merknamen als "Coca Cola" en "Nike". De meest bekende onderdelen van het project zijn het bouwen van woningen en de aanleg van een groot meer. Dit blijkt uit een monitoringsonderzoek naar de communicatie rondom Meerstad Groningen dat in opdracht van de stuurgroep is uitgevoerd. De meerderheid van de inwoners in en om het plangebied is tevreden over de wijze van informatievoorziening over het project. De stuurgroep vindt de eerste resultaten bemoedigend, maar wil de komende tijd nog meer energie steken in het open-planproces.

Het onderzoek

Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de bekendheid van het project en de waardering voor de inhoud en het open-planproces. Voor het onderzoek zijn 631 telefonische enquêtes afgenomen in en om het plangebied. Het onderzoek is bedoeld als 0-meting en zal jaarlijks worden herhaald. De uitkomsten zijn onder te verdelen in drie categorieën, namelijk de bekendheid van het project, de houding ten opzichte van het project en de waardering voor het open-planproces.

Bekendheid vergelijkbaar met Coca Cola

De bekendheid van Meerstad in zijn algemeenheid is buitengewoon hoog te noemen. Maar liefst 87% van de ondervraagden is bekend met het project. Deze score wordt normaal gesproken alleen gehaald door bekende grote merken, zoals Nike en Coca Cola. Bij de bekendheid van verschillende onderdelen van het project, scoren met name het bouwen van woningen (97%) en de aanleg van een groot meer (85%) hoog. Minder bekende onderdelen zijn de ruimte voor bedrijvigheid, de waterbergingsfunctie van het meer en dat er in het gebied ook ruimte zal zijn voor landbouw (allen lager dan 50%).

Natuur in Meerstad meest positief

Ongeveer 40% van de ondervraagden geeft aan positief tegenover het project te staan. Van alle ondervraagden is ruim 20% neutraal en ongeveer 25% is echt negatief over Meerstad Groningen. De onderdelen natuur, recreatie, de waterbergingsfunctie en inpassen van landbouw worden het vaakst als positief ervaren (70-80%). Woningbouw en bedrijventerreinen worden het minst vaak als positief genoemd (55 en 40%).

Open-planproces

De mensen die in en om het plangebied wonen worden betrokken bij de planvorming en geïnformeerd over de vorderingen van het project door middel van nieuwsbrieven, een speciale krant "Meerberichten", deelname aan klankbordgroepen en dialoog/informatiebijeenkomsten. Ruim 66% van de ondervraagden is positief over deze wijze van informatieverstrekking, 35% van de ondervraagden vindt dat er voldoende mogelijkheden zijn om ideeën in te brengen. Ongeveer 15% van de ondervraagden is naar een dialoog/informatiebijeenkomst geweest, ongeveer de helft hiervan is (redelijk) positief omdat ze goede voorlichting en informatie hebben gehad en ze het idee hebben inspraak te hebben. Iets minder dan de helft is niet (echt) positief, omdat men heeft gevoel heeft dat alles al vast staat en er dus niets meer in te brengen is.

Stuurgroep tevreden met resultaten, maar.....

De inzet van de stuurgroep in dit open-planproces is dat er een plan komt dat mensen ondersteunen en waarbij zoveel mogelijk recht wordt gedaan aan een ieder. Toch moeten er uiteindelijk keuzes worden gemaakt die ingrijpen in de directe woon, werk en leefomgeving van mensen. Goede en zorgvuldige communicatie is hierbij essentieel. Hoewel de stuurgroep tevreden is met de bemoedigende resultaten van dit eerste onderzoek, is zij van mening dat er de komende tijd nog meer energie moet worden gestoken in het betrekken van mensen bij de planvorming.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Marike Ensing, afdeling Bestuurscontacten Provincie Groningen, tel.nr. 050 3164075.