Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
VVA. 2002/1566
datum
21-05-2002
onderwerp
Medicijngebruik bij paarden
TRC 2002/4204
bijlagen
1
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen gesteld door de leden Snijder-Hazelhoff (VVD), Atsma (CDA) en Ter Veer (D66) aan de Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij over medicijngebruik bij paarden.
datum
21-05-2002
kenmerk
VVA. 2002/1566
bijlage
1
Ja. Het gaat hier om verordening (EEG) nr. 2377/90 van de Raad.
Het verbod komt er op neer dat een diergeneesmiddel alleen mag worden
toegepast bij voedsel-producerende dieren als voor de werkzame
substantie van het middel een maximumwaarde voor residuen van
diergeneesmiddelen in levensmiddelen van dierlijke oorsprong - een
zogenoemde 'MRL' -- is vastgesteld of als expliciet is bepaald dat
voor de substantie geen maximumwaarde geldt. Deze verordening heeft
tot doel de volksgezond-heid te beschermen. Deze verordening is voor
de meeste substanties pas van kracht sinds 1 januari 2000.
2
Het gevolg is dat ook voor diergeneesmiddelen bestemd voor paarden een
'MRL' vast-gesteld moet zijn. Producten van paarden kunnen immers ook
in de humane voedselketen terechtkomen, zodat paarden als
voedselproducerende dieren moeten worden aange-merkt. Het vaststellen
van een 'MRL' brengt kosten met zich mee. Dit heeft mogelijk een
prijsopdrijvend effect. Daarnaast zal een aantal diergeneesmiddelen
niet meer aan paarden mogen worden toegediend omdat er geen 'MRL' voor
deze middelen is vast-gesteld. Dat brengt mee dat het aantal in
Nederland geregistreerde diergeneesmiddelen voor paarden afneemt. Ik
merk hierbij op dat een en ander niet los kan worden gezien van de
noodzaak tot bescherming van de voedsel-veiligheid en daarmee van de
volksgezond-heid. Ik wil er tot slot op wijzen dat, onverminderd het
gestelde in antwoord 3, toediening aan paarden van diergeneesmiddelen
die niet voor paarden geregistreerd zijn strafbaar is.
3
De diergeneesmiddelenwetgeving vloeit voort uit communautaire
regelgeving. Dat brengt met zich mee dat er tussen lidstaten geen
grote verschillen in regelgeving aanwezig kunnen zijn. Nederland heeft
de Europese wetgeving op dit gebied op nationaal niveau niet verder
aangescherpt. Ten aanzien van het dierenwelzijn merk ik nog het
volgende op. Toediening door een dierenarts van diergeneesmiddelen die
niet voor paarden zijn geregistreerd is wel mogelijk als dat nodig is
ter voorkoming van onaanvaardbaar lijden. Voor deze situatie is
voorzien in een vrijstelling van het verbod op toediening. Deze
vrijstelling is neergelegd in artikel 2 van de Vrijstellingsregeling
artikel 2 Diergenees-middelen-wet 1999. In dat geval is toediening van
deze middelen niet strafbaar. Het dierenwelzijn wordt door deze
vrijstelling gewaarborgd.
4
Het paardenpaspoort is al sinds 1992 voorgeschreven voor fokpaarden en
bij export naar een andere lidstaat. Sinds januari 2000 heeft de
Commissie een wijziging hiervan doorgevoerd via Beschikking nr.
2000/68/EG, waarbij het gebruik van het paspoort verplicht gesteld
wordt voor alle paarden. Deze algehele identificatie is nodig om de
mogelijkheid te creëren paarden als niet-voedselproducerend dier aan
te merken. Op dit moment is een voorstel tot wijziging van richtlijn
nr. 2001/82/EG in voorbereiding waarmee het mogelijk moet worden aan
paarden, die volgens het paspoort niet voor consumptie bestemd zijn,
ook diergeneesmiddelen toe te dienen waarvoor geen 'MRL' is
vastgesteld. Voor deze paarden zal dan een breder scala aan
diergeneesmiddelen op een legale wijze ter beschikking staan.
De minister van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,
mr. L.J. Brinkhorst
datum
kenmerk
bijlage
Vragen
Vragen van de leden Snijder-Hazelhoff (VVD), Atsma (CDA) en Ter Veer
(D66) aan de minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij over
medicijngebruik bij paarden. (Ingezonden 26 april 2002)
1
Bent u bekend met de binnen de EU aangescherpte eisen (MRL-waarde)
voor registratie van diergeneesmiddelen voor slachtdieren?
2
Wat zijn naar uw mening hiervan de gevolgen voor de
ontwikkelingskosten, de beschikbaarheid en de prijzen van
geneesmiddelen voor de relatief kleine markt voor paarden? Als er
inderdaad sprake is van stijgende prijzen, wat zijn hiervan dan de
consequenties voor het legaal uitoefenen van de diergeneeskunde?
3
Klopt het dat er tussen de EU-lidstaten grote verschillen bestaan
tussen de toegestane medicijnen voor paarden? Welke gevolgen heeft dat
voor het dierenwelzijn?
4
Welke ontwikkelingen zijn er in Brussel om tot een paardenpaspoort te
komen? Hoe is het mogelijk om via een paardenpaspoort de legale
gebruiksmogelijkheden voor geneesmiddelen te verruimen?
up Reageren
Homepage
---