Trimestriële resultaten - 21/05/2002
Roularta Media Group - voorziet gunstige ontwikkeling in 2002
Roularta Media Group realiseerde in het eerste kwartaal een courant nettoresultaat in evenwicht, wat beter is dan in 2001. Ondanks het feit dat het eerste trimester van 2001 nog niet leed onder de terugval van de reclamemarkt, daalt de geconsolideerde omzet in 2002 slechts met 4 % met verbetering van het resultaat. Het bedrijfsresultaat (EBIT) was 1,7 miljoen euro positief, de bedrijfskasstroom (EBITDA) 6,5 miljoen euro positief en de cashflow 5,0 miljoen euro positief. Printed Media Als men de resultaten per activiteitengroep (subconsolidatie) beschouwt, is het duidelijk dat de core business het beter doet dan verleden jaar. Printed Media (gratisbladen en magazines) groeit flink : het bedrijfsresultaat (EBIT) bedraagt 3,4 miljoen euro tegenover 1,6 miljoen euro in 2001 (+ 109 %) en de EBITDA stijgt van 3,9 naar 5,4 miljoen euro (+ 38,9 %), de cashflow stijgt van 2,6 naar 3,6 miljoen euro en het courant netto resultaat van 0,4 naar 1,7 miljoen euro. Het goede resultaat werd gerealiseerd ondanks de dalende omzet. Vooral de jobmarkt (Vacature en De Streekkrant) kende een terugval in vergelijking met het eerste kwartaal van 2001, waar nog geen sprake was van een crisis. De Zondag en het nieuwe Easy Immo Magazine zorgden voor een positieve bijdrage. Anderzijds werden kostenbeperkende maatregelen doorgevoerd zonder dat geraakt werd aan de kwaliteit van de bladen. De lezersmarkt groeide met 2,84 % in omzet. De buitenlandse seniorenmagazines (Nederland, Noorwegen en Duitsland) leveren een positieve bijdrage. In Portugal wordt in de grote centra Lissabon en Porto een nieuwe distributiemethode toegepast voor de gratisbladen Jornal da Região. Wat A Nous Paris betreft, worden de onderhandelingen afgerond omtrent de verkoop van de 30 % participatie aan de groep Amaury (Parisien Libéré). De 400.000 wekelijkse exemplaren worden verder bij Mercator Printing Group gedrukt. Radio en Televisie VMM haalde een vergelijkbaar resultaat als in 2001 en rekent op een doorgroeien van de nieuwe radiozender Q-Music in de komende maanden. Kanaal Z kende een moeilijke start in 2002, maar nu duidelijkheid is geschapen omtrent de verdere samenwerking tussen Roularta en Uitgeversbedrijf Tijd (RMG bezit nu 51 % van de aandelen en heeft een optie om te groeien tot 74 %) en omtrent de continuïteit, zijn de reclame-inkomsten opnieuw beginnen stijgen. Het succes bij de kijkers is een feit : meer dan 300.000 kijkers op dagbasis en een 600.000 kijkers op weekbasis, met een zeer interessant profiel. De nieuwe overeenkomsten met de regionale TV-zenders gaan pas in per 1 april voor Ring TV en per 1 juli voor Kanaal 3, zodat in het eerste trimester nog een negatief resultaat wordt geboekt. Daarenboven komt de overheidscommunicatie, die voor extra-inkomsten zorgt, pas op gang in het tweede trimester. Industry De divisie Industry, en vooral de drukkerijgroep, wordt geconfronteerd met de moeilijke economische tijden. In Europa is overal sprake van overcapaciteit en ook Mercator Printing Group zag de omzet gevoelig dalen. Intussen wordt verder werk gemaakt van de herstructureringsmaatregelen die het resultaat moeten verbeteren. De Optical-disc-activiteiten (CD, CD-Rom en DVD) groeiden met 10 % in omzet en boekten een netto-resultaat in evenwicht. Organisatie Roularta kijkt verder naar opportuniteiten om zijn buitenlandse activiteiten uit te breiden. Nieuwe lanceringen zijn niet gepland maar opportuniteiten worden bekeken met betrekking tot de overname van rendabele bladen, die passen in de Roularta-context. Een en ander moet leiden naar een verbetering van de resultaten in 2002. De organisatie wordt intussen aangepast in functie van de expansieplannen. Hugo Vandamme werd door de Raad van Bestuur aangeduid als Voorzitter. Rik De Nolf is Gedelegeerd Bestuurder en Voorzitter van het Directiecomité (CEO). Hij wordt per 1 oktober geassisteerd door Bert Kuypers (COO) als opvolger van Algemeen Directeur Iwan Bekaert die eind september de pensioenleeftijd bereikt. Bert Kuypers was voorheen vennoot bij PricewaterhouseCoopers. CURRICULUM VITAE VAN DE HEER BERT KUYPERS Bert Kuypers is in 1962 geboren in Brussel. Na zijn studies van Toegepaste Economische Wetenschappen heeft hij in 1986 een MBA gehaald aan de K.U.Leuven, in de loop der jaren 90 aangevuld met een APICS certificaat (CPIM) en een Certificate of Central and Eastern Europe Economics Studies. Na 2 jaar als assistent in de Industriële en Bedrijfseconomie aan de K.U.Leuven, is hij in 1986 begonnen bij Shell waar hij gedurende 4 jaar heeft meegewerkt aan de rationalisatie van het distributienetwerk van petroleum- en gasproducten in de Benelux. Daarnaast was hij verantwoordelijk voor de transportoperaties in België en de voorbereidingen voor het invoeren van nieuwe informaticasystemen ter ondersteuning van de verkoops- en logistieke activiteiten. Vervolgens is hij 12 jaar actief geweest in management consulting bij PwC Consulting. Hij heeft internationale ervaring opgebouwd in Bedrijfsstrategie, Performantieverbetering op commercieel, logistiek alswel financieel vlak, en in Systeemimplementaties. Hij heeft projecten uitgevoerd in België, Europa evenals Azië voor zowel start-ups als belangrijke herstructureringen in sectoren zoals automobiel, telecom, spoorwegen, luchtvaart en postdiensten. Tijdens de laatste 4 jaar was hij als vennoot verantwoordelijk voor de groep van consultants georiënteerd naar Supply Chain Management oplossingen evenals voor de Europese Transport en Defence groep. Bert Kuypers is daarnaast bestuurder van de Vlerick Leuven Gent Alumni, lid van Friends of Europe en als bestuurder actief in meerdere organisaties in de sociale sector.
Bron: Roularta Media Group Provider: Euronext Brussels