Raad voor de Transportveiligheid
RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID
Mr. Pieter van Vollenhoven bij opening Brandweeroefenplaats
PERSBERICHT 21 mei 2002
Embargo tot 21 mei 2002, 14 uur
Mr. Pieter van Vollenhoven bij opening brandweeroefenplaats Schiphol
'Verwachtingspatronen' over veiligheid zijn wellicht niet
realistisch
Het verwachtingspatroon van de Nederlandse burgers over hun veiligheid
en over de mogelijkheden die een hulpdienst, zoals de brandweer, heeft
om hen te redden uit levensbedreigende situaties, is wellicht niet
realistisch. Dat zei dinsdagmiddag 21 mei 2002 de voorzitter van de
Raad voor de Transportveiligheid, mr. Pieter van Vollenhoven, bij de
officiële ingebruikneming van de Brandweeroefenplaats op de Luchthaven
Schiphol. Op deze oefenplaats kan de brandweer onder realistische
omstandigheden, met onder meer een nagebouwd vliegtuig, oefenen in het
bestrijden van vliegtuigbranden. Mr. Van Vollenhoven sprak zijn
waardering uit voor de forse investering van de luchthaven in deze
oefenfaciliteit.
Het is, aldus mr. Van Vollenhoven, de taak van de Raad voor de
Transportveiligheid (RvTV) en, straks, van de nieuw op te richten
Onderzoeksraad voor Veiligheid, om binnen de samenleving een discussie
op gang te brengen over de verwachtingen die mensen hebben ten aanzien
van hun veiligheid en de bescherming daarvan. Mr. Van Vollenhoven is
enkele maanden geleden aangewezen als beoogd voorzitter van de
Onderzoeksraad voor Veiligheid, die onafhankelijk onderzoek zal gaan
uitvoeren naar ongevallen op alle maatschappelijke terreinen. De
bestaande RvTV heeft alleen de verschillende sectoren van verkeer en
vervoer (luchtvaart, wegverkeer, scheepvaart, railverkeer en
buisleidingvervoer) als werkterrein.
De voorzitter van de RvTV memoreerde dat de Raad slechts na aarzeling
heeft besloten in te gaan op het verzoek van de Tweede Kamer een nader
onderzoek te verrichten naar de ramp met het Hercules vliegtuig in
Eindhoven, in 1996. 'De Raad heeft het verzoek van het Kamerpresidium
aanvaard, omdat naar onze mening het laatste woord over het 'Redden en
Blussen', met name bij de vliegtuigbrandbestrijding, nog niet is
gesproken', aldus mr. Van Vollenhoven. Hij vestigde de aandacht op het
feit dat de huidige generatie vliegtuigen maximaal 500 personen
vervoert, terwijl toestellen met een capaciteit van 800 passagiers op
de tekentafel liggen.
Mr. Van Vollenhoven wees erop dat bij een vliegtuigbrand binnen enkele
minuten de temperatuur kan oplopen tot 1000 graden Celsius of hoger.
De wand van een vliegtuig is slechts 2,5 minuut bestand tegen een
temperatuur van 600 graden. De geldende regels gaan ervan uit dat de
luchthavenbrandweer in twee minuten ter plaatse moet kunnen zijn, bij
een vliegtuigbrand. 'Dan heb je nog een minuut om de brand te
beheersen, te controleren'.
'De Raad hoopt met de brandweer en met de maatschappij verder te
discussiëren, zeker nadat het Hercules rapport zal zijn uitgekomen,
over 'de verwachtingspatronen', aldus mr. Van Vollenhoven. 'Het heeft
geen zin dergelijke debatten pas te voeren als het ongeluk al is
gebeurd. Ik zie het als onze taak om daar, in de toekomst, op vooruit
te lopen'.