Universiteit van Amsterdam
Door observatie leren schrijven
dinsdag 21 mei 12.00 uur
Promotie Onderwijskunde
Dit proefschrift gaat over 'leren-door-observeren'. Hierbij leren leerlingen (in het voorgezet onderwijs) argumentatieve teksten te schrijven door schrijfprocessen en schrijfproducten van andere schrijvers te observeren en daarop te reflecteren. Door het evalueren van activiteiten van andere schrijvers en door uit te leggen waarom producten wel of niet goed zijn, schrijven leerlingen zelf betere teksten. Zwakke leerlingen leren meer van leren-door-observeren door reflectie op een zwakke schrijver, terwijl goede leerlingen profiteren van leren-door-observeren door reflectie op een goede schrijver. Ook toont Braaksma aan dat leerlingen die hebben geleerd door te observeren een ander schrijfpatroon vertonen dan leerlingen die leren door zelf schrijftaken uit te voeren.
Mw. M.A.H. Braaksma: Observational learning in argumentative writing. Promotoren zijn prof. dr. G.C.W. Rijlaarsdam en mw. prof. dr. B.H.A.M. van Hout-Wolters.
UvA Persvoorlichting
Postbus 19268
1000 GG Amsterdam
Spui 25-27
Tel: 020 525 3193
Fax: 020 525 4963
Werktijden: maandag t/m donderdag (09.00 - 17.30 uur)