Ingezonden persbericht


AAN: De auto(sport)pers

Aansluiting voor Tom Coronel in FIA European Touring Car Championship

Het derde LG FIA European Touring Car Championship raceweekend werd verreden op het Masaryk circuit nabij Brno in de Tsjechische Republiek. Voor Tom Coronel en het Carly Motors-Team Isert moest hier een wending in de prestaties komen. Het vele sleutelwerk van tuner Carly Pellinkhof bracht in ieder geval de nodige extra pk s in het vooronder van de race-BMW s. Voor Huizenaar Coronel resulteerde de training weliswaar in een tiende tijd, maar de afstand tot de kop bedroeg slechts tienden van een seconde. Teamgenoten Peter Kox en Gianni Morbidelli stonden respectievelijk op een twaalfde en een veertiende plaats.

"In de warm-up was ik zelfs de snelste BMW van het veld. Daaruit blijkt, dat we een stuk dichterbij zijn gekomen. Voor de volgende race gaan we verder werken aan de set-up, want ook daar valt nu zeker nog winst te boeken. Door het extra vermogen kon ik de strijd met de anderen aangaan. Des te spijtiger was het, dat ik in het begin van de race een tikje kreeg, op op het vuile deel van de baan terecht kwam en twee ronden nodig had om de rubber-en zanddeeltjes weer van mijn banden te rijden", verklaart Tom Coronel. Vervolgens ging de Nederlandse BMW-coureur de strijd aan met merkgenoot Jordi Gené uit Spanje. "Nadat ik hem voorbij was, had ik niet veel strijd meer en finishte als twaalfde", analyseert Coronel het tweede deel van de eerste race op Brno.

De start van de tweede race verliep voor Tom Coronel volgens plan. "Ik stuurde direct iets naar rechts en schoof gelijk door naar een negende plaats. Ondanks het gedrang wist ik even later nog eens twee plaatsen te winnen. In het vuur van die strijd raakten de auto s van teamgenoot Peter Kox en mij elkaar. Voor Peter was de race daarmee spijtig genoeg voorbij. Zelf heb ik twee ronden lang doorgereden om te kijken of de wielen of de ophanging beschadigd waren. Alles bleek gelukkig nog goed te functioneren, waarna ik vervolgens de strijd aan kon gaan met Rickard Rydell (Volvo), Tommy Rustad (Nissan) en Fredrik Ekblom (BMW). Rydell moest ik laten gaan, maar de strijd met Rustad was geweldig! Af en toe werd er stevig geleund , maar het werd nooit onsportief. Er was telkens net voldoende ruimte om met elkaar verder te kunnen", aldus Coronel. Nadat bij Rustad de koppeling kapot ging, was voor Coronel ook de echte strijd over. En ondanks wat push-understeer in de slotfase (auto wil dan wat moeilijk de bocht insturen-red.) eindigde deze voor Tom Coronel beste race tot nu toe, met een achtste plek. Vooruitblikkend op het volgende ETCC-weekend verklaart de Huizenaar: "Qua vermogen zijn we nu veel beter in staat om de strijd aan te gaan. De komende weken besteden we dan ook de meeste tijd aan de set-up van de auto. Die volgende race is op Jarama. Een circuit dat mij zeker goed ligt, dus laten we hopen dat er dan ook Top 5 klasseringen uitkomen. "

Tom Coronel wordt in het FIA Europees Toerwagen Kampioenschap ondersteund door: Apex, Seiko, Bertelli en McGregor.

Brno, 19 mei 2002.

Ingezonden persbericht