Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

19-5-2002; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Frankrijk, circuit Bugatti Le Mans

HARU AOKI VAN ZEKERE 6E PLAATS GERAMD DOOR ELIAS

JARNO JANSSEN (17E) TEVREDEN MET SUPERGOED GEVOEL

De 4e Grand Prix van wegraceseizoen 2002 werd afgewerkt op het circuit Bugatti Le Mans, 200 km ten westen van Parijs. Aldaar lagen de kaarten voor Haru Aoki en Jarno Janssen van het DeGraaf Grand Prix Team goed geschud, maar het winnende slag ontbrak. Zo werd Haruchika Aoki, die na een bliksemstart vanaf zijn 8e startplaats aanvankelijk naar de 5e en later 6e plaats was doorgestoten, pardoes getorpedeerd door de Spanjaard Toni Elias, waarna de man die hier in 1995 de 125cc race won en zijn zinnen op een topprestatie gezet had twee ronden later met problemen van de touché aan de achterzijde van de machine, zwaar gedesillusioneerd de pits moest opzoeken. Weg zekere 6e plaats en dus weg 10 WK-punten , brieste Aoki, die na afloop nog even verhaal ging halen bij Elias, die terecht zijn welgemeende excuses aanbood. Jarno Janssen had vandaag ook méér verdiend dan zijn uiteindelijke 17e p;laats aan de finish. Bij de start smoorde mijn motor, doordat er teveel benzine ineens in mijn carburateur kwam. Daardoor ging ik als voorlaatste weg. Ik wist nog wel 2 groepen te achterhalen en te passeren, maar eenmaal Vincent Philippe op de 16e plaats voor me hebbend, kon ik er heel makkelijk naar toe komen, maar er door zijn surplus aan acceleratievermogen niet overheen komen. En met een goede start had ik al gewoon voor hem gezeten. Maar ik ben tevreden en heb een supergoed gevoel. Zeker als je weet dat ik vanmorgen in de warm-up een 12e tijd liet noteren. Ik zie nu al uit naar Mugello, want met deze progressie zit ik in Mugello als alles goed gaat gewoon in de WK-punten , aldus Janssen, die gezien zijn inzet en getoonde progressie zeker méér had verdiend.

Haruchika Aoki, die met een 8e startplaats zijn beste kwalificatie van het seizoen neerzette, nog vóór de fabrieks Honda s van Rolfo en Alzamora, was gebrand op succes. Dat dwong hij in de openingsfase ook op alle fronten af, totdat hij letterlijk en figuurlijk werd gedwarsboomd door Elias. Hij raakte me en dwing me in de grindbak. Ik probeerde nog aan te zetten, maar door het vuil aan mijn banden had ik aanvankelijk geen grip, en naderhand bleek ook de uitlaat nog te zijn geraakt, waardoor de machine niet meer goed liep en ik de pitbox in moest , verhaalt Aoki, die ondanks zijn teleurstelling toch ook tevreden terugkijkt op de vooruitgang die ze het afgelopen weekeinde hebben geboekt. De top 5 was vandaag nog te snel, maar daarachter streed ik volop voor de punten mee. De Honda-motor loopt echt fantastisch en qua sturen krijgen we de machine ook steeds beter voor elkaar. Dat had vandaag zeker een fiks aantal punten moeten opleveren, maar hier doe je niets aan , haalt Aoki zijn schouders op.

Chef monteur Hans Spaan en teammanager Martin van Genderen toonden zich lovend over de progressie die Jarno Janssen tijdens de Franse GP doormaakte. Jammer dat het in die 2e tijdtraining even niet wilde, maar verder heeft Jarno echt méér dan 200% inzet getoond. Jarno heeft zich definitief naar de top 20 opgewerkt en de stap naar de top 15 zit er aan te komen , meldt Van Genderen. Alles komt dichter bij elkaar, De vering en motor-afstelling, maar ook de monteurs en ikzelf. Het klikt gewoon erg goed. Jammer dat het vandaag niet in de resultaten naar voren kwam. Maar ik kijk nu al uit naar de GP van Mugello over 2 weken (2 juni) en de twee testdagen op het TT Circuit Assen (5 en 6 juni) daarop aansluitend. In Mugello ga ik voor de eerste punten en tijdens de Assen-test wil ik de basis leggen voor een goede Dutch TT op 29 juni! , besluit Janssen daadkrachtig.

Spannende MotoGP-race gaat uit als nachtkaars

De MotoGP-race werd een replica van de 500cc race tijdens de Gauloises Dutch TT van vorig jaar. Een aantal ronden voor de finish kwam op een gedeelte van het circuit de regen dusdanig hard naar beneden, dat de race vroegtijdig moest worden afgevlagd en als een nachtkaars uitging. In de 22e van de eigenlijk 28 te verrijden ronden begon het te regenen, waarna de rode vlag uit ging en de stand van een ronde eerder als wedstrijduitslag gold. Omdat er méé dan 75% van de race-afstand was afgelegd, kwam er geen herstart. Doodzonde , meldde Max Biaggi, wiens Yamaha 4-takt race nu de Honda machines goed partij kon bieden. Zo kwam het niet tot een echte ontknoping, want ik had in die laatste ronden toch nog wel het een en ander willen proberen . In de 5500cc race kwamen Checa en Kato ten val, en pakte Jurgen van den Goorbergh een 15e plaats, goed voor één WK-punt.

Hitchcock finish in 125cc race

De 125cc race werd er weer eens een om in te lijsten. Met 5 rijders die als een touwtje aan elkaar binnen 1 seconde van elkaar over de finish razen, was de wedstrijd in de lichtste klasse er weer een om van te smullen. Lucio Cecchinello (I) trok dit keer aan het langste eind voor wereldkampioen Poggiali (RSM), Pedrosa (E) en de huidige WK-leider Vincent, die voor eigen publiek nipt het podium miste.

Uitslag 250cc race + WK-stand na 4 van de 16 GP s:


1. F0onsi Nieto, E, Aprilia 43.41,410 = 149,266 km/uur; 2. Marco Melandri, I, Aprilia op 0,252; 3. Randy De Puniet, F, Aprilia op 6,431; 4. Roberto Locatelli, I, Aprilia op 6,604; 5. Roberto Rolfo, I, Honda op 11,527; 6. Toni Elias, E, Aprilia op 13,157; 7. Emilio Alzamora, E, Honda op 13,870; 8. Sebastian Porto,. Arg, Yamaha op 20,077; 9. Alex Debon, E, Aprilia op 28,557; 10. David Checa, E, Aprilia op 28,684; 17. Jarno Janssen, NL, DeGraaf Honda op 1.08,390; Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda werd in de 3e ronde in 6e positie van de baan gereden door Toni Elias, en kon zijn race met een kapotte uitlaat door de touche niet vervolgen.

Tussenstand 250cc wereldkampioenschap:


1. F. Nieto, 69; 2. Rolfo, 52; 3. Alzamora, 47; 4. Melandri, 45; 5. Battaini, 39; 6. Battaini, 39; 7. Porto, 36; 8. Locatelli, 35; 18. Haru Aoki, 7.

Uitslag MotoGP-race (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) + WK-stand na 4 van de 16 GP s:

Na 21 van de 28 ronden (ivm regen) 1. Valentino Rossi, I, Honda 4t 34.22,335 = 153.228 km/uur gem; 2. Tohru Ukawa, J, Honda 4t op 0,217; 3. Max Biaggi, I, Yamaha 4t op1,701; 4. Norick Abe, J, Yamaha 2t op 1,701; 5. Kenny Roberts, USA, Suzuki 4t op 8,464; 6. Nobuatsu Aoki, J, Proton 2t op 12,437; 7. Loris Capirossi, I, Honda 2t op 12,437; 8. Alex Barros, Bra, Honda 2t op 15,231; 9. Regis Laconi, F, Aprilia 4t op 17,155; 10. Jeremy McWilliams, GB, Proton 2t op 21,847; 15. Jurgen vd Goorbergh, NL, Honda op 30,342.

Tussenstand MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) wereldkampioenschap:


1. Rossi, 95; 2. Ukawa, 61; 3. Capirossi, 45; 4. Abe, 43; 5. Kato, 39; 6. Barros, 29; 7. N. Aoki, 28; 8. Checa, 27; 9. Biaggi, 23; 10. Ryo, 20; 19. Jurgen vd Goorbergh, 10.

Uitslag 125cc race + WK-stand na 4 van de 16 GP s:


1. Lucio Cecchinello, I, Aprilia 42.09,029 = 142,802 km/uur gem.; 2. Manuel Poggiali, RSM, Gilera op 0,076; 3. Daniel Pedrosa, E, Honda op 0,604; 4. Arnaud Vincent, F, Aprilia op 0,865; 5. Masao Azuma, J, Honda op 0,943; 6. Pablo Nieto, E, Aprilia op 1,618.

Tussenstand 125cc wereldkampioenschap:


1. Vincent, 78; 2 Poggiali, 61; 3. Cecchinello, 57; 4. Pedrosa, 53; 5. Jenkner, 35; 6. Sanna, 28.