Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
18-5-2002; Betreft 2e trainingsdag = startopstellingen GP Frankrijk, circuit Le Mans
HARU AOKI (8E) VERRAST OP TWEEDE STARTRIJ
JANSSEN (22E): HET LAATSTE KWARTIER WAS IK AAN ET FORCEREN
Na de onverwachte regenbuien van vrijdagmiddag, bleef het zaterdag tijdens de 2e en beslissende trainingsdag van de Franse GP op Le Mans droog. We stonden klokslag 15.15 uur, de starttijd van de tijdtraining, op scherp en hebben leergeld getrokken uit de situatie van gisteren , meldde Janssen, die samen met teammaat Aoki en 20 andere rijders onder de 1.51 moest rijden om zondag te mogen starten.
Dat lukte de mannen al binnen enkele ronden en daarmee was een stuk van de druk weggevallen. Haruchika Aoki profiteerde vandaag nog driftig van de twee testdagen in Jerez. De Honda motor loopt als een kogel. Kijk maar naar de topsnelheden, daarmee sta ik bij de top 5. daarnaast krijgen we de machine ook steeds beter aan het sturen. Door het grotere aantal testkilometers die we inmiddels hebben afgelegd hebben we de juiste combinatie gevonden, waarmee ik vandaag naar de 2e startrij op plaats 8 wist door te stoten. Het gat met de kopmannen is 1 seconde en als ik zie dat ik Rolfo en Alzamora, die op de Honda NSR fabrieksmachines van afgelopen seizoen nu achter me hou, moet ik méér dan tevreden zijn , aldus Aoki, die zich als een vis in het water voelt op het circuit Bugatti Le Mans.
Ook Jarno Janssen kon al snel opgelucht adem halen nadat hij zich gekwalificeerd had. Ja, het gaat goed hier in Le Mans. Ik ken de baan en voel me er thuis , meldde Janssen voorafgaand aan de 2e tijdtraining, waarin hij lange tijd keurig netjes rond de 16e en 17e plaats prijkte. Maar in dat laatste kwartier zat ik simpelweg te veel te forceren. Dat is zonde. Ik vond mijn draai in die beslissende minuten niet, waardoor ik een aantal plaatsen afzakte. Ik maakte weliswaar nog wel progressie qua tijd, maar de 0,4 seconde winst ten opzichte van de 2e vrije training is te kort gebleken. Dat had zeker 0,8 of meer moeten zijn , weet Janssen. Misschien liep alles tot dan wel te soepeltjes, waardoor mijn concentratie iets verslapte. En toen het moest, kon ik het goede ritme niet te pakken krijgen , vervolgt Janssen, die qua topsnelheid op de ontwikkelingsmotor van zijn teammat maar liefst 10 km moest inleveren. Ja, Haru s materiaal is top. Misschien kan ik dit seizoen ook nog over die spullen beschikken, maar zoals het er nu naar uit ziet komen die snelle spullen pas na de Gauloises Dutch TT beschikbaar. Maar dat is toekomst, eerst de race van morgen. Daarin ga ik met een goede start en hopelijk verschoond blijvend van pech zoals in Jerez (kapotte bandenwarmer) op jacht naar hopelijk mijn eerste punten(en) van dit seizoen , besluit Janssen strijdlustig.
AOKI ENIGE 250cc COUREUR DIE LE MANS GP WON
DeGraaf Honda Grand Prix coureur Haruchika Aoki, die een sterk opgaande lijn vertoond gezien zijn 8e startplaats op de 2e rijd tijdens de Franse GP, is de enige 250cc deelnemer die eerder in zijn loopbaan het zoet der overwinning op het circuit van Le Mans heeft mogen proeven. In 1995 won Haru op Le Mans de 125cc race, eveneens uitkomend voor het Koningskoppel Arie Molenaar en chef technicus Hans Spaan, met wie Aoki in 1995 en 1996 twee keer de 125cc wereldtitel voor zich opeiste.
BAYLE VERVANGT McCOY
Via een dit jaar voor het eerst ingestelde regel, is ex-motocross wereldkampioen enb ex GP-coureur Jean Michel Bayle na de 1e trainingsdag alsnog als vervangende rijder voor Garry McCoy in het Red Bull Yamaha team opgeroepen. McCoy bleek te veel last te hebben van zijn eerder dit seizoen gebroken been, waarna manager Peter Clifford de 32-karige Bayle opriep. Bayle won eerder diot jaar in april de 24-uurs race op hetzelfde circuit van Le Mans en kwalificeerde zich als 18e, vlak achter Jurgen van den Goorbergh. In het Yamaha D Antin team werd de geblesseerde Spanjaard Pere Riba al voorafgaand aan de trainingen op de deelnemerslijsten vervangen door José Luis Cardoso.
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
1. F. NIETO SPA 1'38.903 APRILIA
2. R. DE PUNIET FRA 1'39.391 APRILIA
3. R. LOCATELLI ITA 1'39.506 APRILIA
4. M. MELANDRI ITA 1'39.570 APRILIA
5. T. ELIAS SPA 1'39.673 APRILIA
6. F. BATTAINI ITA 1'39.811 APRILIA
7. C. STONER AUS 1'39.872 APRILIA
8. HARU AOKI JPN 1'40.233 DEGRAAF HONDA
9. S. PORTO ARG 1'40.234 YAMAHA
10. N. MATSUDO JPN 1'40.340 YAMAHA
11. A. DEBON SPA 1'40.450 APRILIA
12. R. ROLFO ITA 1'40.666 HONDA
13. T. SEKIGUCHI JPN 1'40.791 YAMAHA
14. S. YUZY MAL 1'40.910 YAMAHA
15. E. ALZAMORA SPA 1'40.928 HONDA
16. J. VINCENT GBR 1'41.104 HONDA
17. D. CHECA SPA 1'41.362 APRILIA
18. T. VAN DEN BOSCH FRA 1'41.629 APRILIA
19. H. FAUBEL SPA 1'41.940 APRILIA
20. V. PHILIPPE FRA 1'42.080 APRILIA
21. R. JARA SPA 1'42.187 APRILIA
22. JARNO JANSSEN NED 1'42.278 DEGRAAF HONDA
23. D. HEIDOLF GER 1'42.828 APRILIA
24. E. NIGON FRA 1'43.582 HONDA
25. L. HASLAM GBR 1'43.957 HONDA
Not qualified (Out of 107%)
Y. LUSSIANA FRA 1'46.029 HONDA
S. AUBRY FRA 1'46.051 HONDA
H. MORA FRA1'46.608 APRILIA
H. MARCHAND FRA 1'54.411APRILIA
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:
1. V. ROSSI ITA 1'36.046 HONDA
2. C. CHECA SPA 1'36.122 YAMAHA
3. M. BIAGGI ITA 1'36.193 YAMAHA
4. T. UKAWA JPN 1'36.223 HONDA
5. D. KATO JPN 1'36.349 HONDA
6. J. McWILLIAMS GBR 1'36.507 PROTON KR
7. L. CAPIROSSI ITA 1'36.515 HONDA
8. T. HARADA JPN 1'36.525 HONDA
9. K. ROBERTS USA 1'36.617 SUZUKI
10. S. NAKANO JPN 1'36.714 YAMAHA
11. N. AOKI JPN 1'36.752 PROTON KR
12. N. ABE JPN 1'36.771 YAMAHA
13. O. JACQUE 1'36.785 YAMAHA
14. R. LACONI FRA 1'36.933 APRILIA
15. A. BARROS BRA 1'36.997 HONDA
16. S. GIBERNAU SPA 1'37.130 SUZUKI
17. J. vd GOORBERGH NED 1'37.186 HONDA
18. J.M. BAYLE FRA 1'37.311 YAMAHA
19. J. HOPKINS USA 1'37.707 YAMAHA
G.McCOY AUS 1'38.235 YAMAHA (= inmiddels vervangen door J.M. Bayle)
20. J.L. CARDOSO SPA 1'38.261 YAMAHA
125cc Front Row Trainingstijden na de 2e dag:
1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.44,002; 2. Masao Azuma, J, Honda 2.44,251; 3. Daniel Pedrosa, E, Honda 1.44,257; 4. Lucio Cecchinello, I, Aprilia 1.44,264; 5. Arnaud Vincent, F, Aprilia 1.44,389; 6. Alex de Angelis, RSM, Aprilia 1.44,403.
Circuit info:
Naam: Le Mans; Pole Position: Links; Lengte: 4.180 mtr; Breedte: 13 mtr; Rechter bochten: 9; Linker bochten: 4; Langste rechte eind: 450 mtr; Circuit gebouwd in: 1966; Laatste circuitaanpassing: 2002 (= nieuwe ronderecords)
Winnaars en Pole vorig jaar 2001 GP Le Mans:
500cc Pole Position: Max Biaggi, I, Yamaha; 500cc Race winnaar: Max Biaggi, I, Yamaha
250cc Pole Position: Daijiro Katoh, J, Honda; 250cc Race Winnaar: Daijiro Katoh, J, Honda
125cc Pole Position: Youichi Ui, J, Derbi; 125cc Race Winnaar: Manuel Poggiali, RSM, Gilera