Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
17-5-2002; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Frankrijk, circuit Le Mans
JANSSEN EN AOKI VERRAST DOOR PLOTSELINGE REGENVAL
De regen kwam met bakken uit de hemel tijdens de 1e kwalificatie training van de Franse Grand Prix, hetgeen de voorlopige rangschikking helemaal op zijn kop zette. Na een aanvankelijk droge start, opende de hemel zijn poorten net 9 minuten na de start van de 1e tijdtraining, wat voor een uitermate vreemde situatie zorgde met slechts 9 rijders binnen de kwalificatie tijd. De overige 20 GP-coureurs, waaronder Jarno Janssen en Haru Aoki, maar ook andere GP-toppers als Marco Melandri, Sebastian Porto, Toni Elias en vele anderen, staan daarmee buiten de 107% regeling en zijn dus officieel nog niet gekwalificeerd voor de race van zondag. Een droge 2e trainingsdag zou de situatie weer naar normaal brengen. De eerste 9 rijders van dit moment waren de enige die in de eerste 5 minuten van de tijdtraining 3 volle trainingsronden hebben kunnen afleggen, want daarna begon het te regenen en kon niemand zijn tijden meer verbeteren.
Da s lekker&! , opende Jarno Janssen bij binnenkomst in de pitbox na slechts 5 minuten trainen. Sta ik er vanmorgen in de vrije training echt supergoed bij met een 15e plaats, en dan krijg je dit , terwijl hij naar de gitzwarte lucht omhoog kijkt, die niet meer opklaarde en waaruit continue regen bleef vallen. Het ging hier echt heel goed. Le Mans is ook een baan die me ligt, en waar ik mijn 4e GP nu rijdt. Twee keer eerder reed ik er een 250cc GP (1999 en 2000) en vorig jaar pakte ik er mijn eerste en enige 500cc WK-punt in de regen, toen ik de geblesseerde Aoki toen verving. Al met al heb ik goede herinneringen aan deze baan, die ze afgelopen winter iets hebben ingekort en een bocht veranderd. Maar dat ik er nu voorlopig naast sta, da s wel maf. Ga je met geluk een halve minuut eerder de baan op voor je training, dan sta je 7e of zo. Vreemd! , aldus Janssen, die voor de zaterdagmiddag samen met 20 andere 250cc collega s op droog weer hoopt.
Ook Haruchika Aoki zal zaterdagmiddag om 15.15 uur staan te dringen aan het einde van de pitstraat, net als iedereen in de 250cc klasse . Want dat is de enige gelegenheid om te laten zijn dat zijn 9e tijd van de vrije training ook voor een startplaats op rij 2 of 3 goed zal zijn. Tijdens de twee testdagen in Jerez, na afloop van de afgelopen GP, hebben we veel kunnen uitproberen. Dat resulteerde hier in Le Mans direct al in een perfect functionerende Honda en een 9e tijd. En we hadden voor de tijdtraining nog een fiks aan verbeteringen kunnen toepassen, alleen kwam het niet zover. Balen, maar we rekenen op droog weer zaterdagmiddag tussen 3 en 4 uur , hoopt Aoki. Want anders zal de wedstrijdleiding van de Grands Prix nog voor een zwaar dilemma staan. Want om de 250cc race zondag, zoals de situatie nu is, met 9 rijders van start te laten gaan, is ook een uiterst vreemde situatie&!
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
1. Franco BATTAINI ITA 1'43.775 Imola Circuit Exalt Cycle Race
2. Roberto ROLFO ITA 1'45.644 Fortuna Honda Gresini
3. Roberto LOCATELLI ITA 1'45.683 Tu Racing Team Aprilia
4. Randy DE PUNIET FRA 1'45.743 Campetella Racing Aprilia
5. Alex DEBON SPA 1'46.720 Campetella Racing Aprilia
6. Emilio ALZAMORA SPA 1'46.853 Fortuna Honda Gresini
7. Casey STONER AUS 1'48.000 Safilo Oxydo Race LCR Aprilia
8. Thierry VAN DEN BOSCH FRA 1'48.499 Tecmas Racing Aprilia
9. Fonsi NIETO SPA 1'49.048 Telefonica Movistar-Repsol Aprilia
Not qualified (Out 107%) 1'51.039 vanwege plotselinge regenval
? 10.? Yann LUSSIANA NED 1'54.245 Aspi Honda
? 11.? Dirk HEIDOLF GER 1'54.375 Aprilia Germany
? 12.? Hugo MARCHAND FRA 1'54.411 Equipe de France - Scrab GP Aprilia
? 16.? Jarno JANSSEN NED 1'57.312 DeGraaf Grand Prix Team Honda
? 20.? Haruchika AOKI JPN 2'00.229 DeGraaf Grand Prix Team Honda
? 21.? Marco MELANDRI ITA 2 02.824 MS Aprilia Racing
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 1e dag:
1. Carlos CHECA SPA 1'36.591 Marlboro Yamaha Team
2. Valentino ROSSI ITA 1'36.684 Repsol Honda Team
3. Shinya NAKANO JPN 1'36.714 Gauloises Yamaha Tech 3
4. Max BIAGGI ITA 1'36.829 Marlboro Yamaha Team
5. Loris CAPIROSSI ITA 1'36.915 West Honda Pons
6. Tohru UKAWA JPN 1'36.939 Repsol Honda Team
7. Norick ABE JPN 1'36.961 Antena 3 Yamaha d'Antín
8. Olivier JACQUE FRA 1.37.212 Gauloises Yamaha Tech 3
9. Sete GIBERNAU SPA 1'37.226 Telefonica Movistar Suzuki
10. Alex BARROS BRA 1'37.236 West Honda Pons
11. Daijiro KATO JPN 1'37.291 Fortuna Honda Gresini
12. Jurgen vd GOORBERGH NED 1'37.385 Kanemoto Racing Honda
13. Kenny ROBERTS USA 1'37.462 Telefonica Movistar Suzuki
125cc Front Row Trainingstijden na de 1e dag:
1. Arnaud Vincent, F, Aprilia 1.44,491; 2. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.44,592; 3. Alex de Angelis, RSM, Aprilia 1.45,443; 4. Simone Sanna, I. Aprilia 1.45,496; 5. Steve Jenkner, D, Aprilia 1.45,559; 6. Masao Azuma, J, Honda 1.45,639.
Circuit info:
Naam: Le Mans
Pole Position: Links
Lengte: 4.180 mtr
Breedte: 13 mtr
Rechter bochten: 9
Linker bochten: 4
Langste rechte eind: 450 mtr
Circuit gebouwd in: 1966
Laatste circuitaanpassing: 2002 (= nieuwe ronderecords)
Winnaars en Pole vorig jaar 2001 GP Le Mans:
500cc Pole Position: Max Biaggi, I, Yamaha
500cc Race winnaar: Max Biaggi, I, Yamaha
250cc Pole Position: Daijiro Katoh, J, Honda
250cc Race Winnaar: Daijiro Katoh, J, Honda
125cc Pole Position: Youichi Ui, J, Derbi
125cc Race Winnaar: Manuel Poggiali, RSM, Gilera