Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Integrale kwaliteisaanpak nodig
Reizigersvereniging ROVER vindt dat de NS met haar tussenaanpak te
veel versnipperd zaken aanpakt. Ook uit de ROVER onderzoeken blijkt
dat de neergang van de NS kwaliteit op de meeste onderdelen is
gestopt. Alleen op het punt van de serviceverlening op stations
constateert ROVER dat ook na de komst van de nieuwe directie de
neergang is doorgegaan.
In de maatregelen die de NS directie wordt een sterke nadruk gelegd op
de sociale veiligheid, maar ontbreken maatregelen om de zichtbare
aanwezigheid van conducteurs in treinen en medewerkers op stations te
verbeteren.
ROVER zal er in de komende periode op toezien dat eventuele
bezuiningen niet ten koste van de reiziger gaan en tariefverhogingen
niet meer dan inflatie bedragen en ook alleen plaatsvinden als de
kwaliteit op peil is .
ROVER heeft kennis genomen van de tussenstand die de NS directie
vandaag heeft gepresenteerd. Ook uit de onderzoeken van ROVER die
volgende week worden gepresenteerd blijkt dat de neergaande lijn in de
kwaliteitsontwikkeling zich in het eerste kwartaal van 2002 niet heeft
voortgezet. Wel blijkt uit de ROVER onderzoeken dat de aanwezigheid
van servicepersoneel bij treinen op de grote stations verder achteruit
is gelopen. Ook heeft ROVER al eerder geconstateerd dat de controle
door conducteurs in treinen nog steeds op een bedroevend laag peil
staat.
ROVER vindt dat de NS nu erg eenzijdig naar de sociale veiligheid
kijkt, terwijl een integrale kwaliteitsaanpak noodzakelijk is. Niet
alleen voor de sociale veiligheid, maar ook voor kaartverkoop,
informatieverstrekking en overige vormen van serviceverlening is de
aanwezigheid van mensen superieur aan camera's, noodknoppen en
servicelijnen. In de plannen van de NS ontbreken maatregelen om de
zichtbare aanwezigheid van conducteurs te waarborgen. Volgens ROVER
zou de ambitie moeten zijn om serviceverlening door mensen in zoveel
mogelijk situaties mogelijk te maken en niet af te laten hangen van
verkokerde geldstromen.
Met de NS hebben de consumentenorganisaties in het LOCOV in 1999
afspraken gemaakt over de serviceformules op stations, indien de
loketten daar gesloten moeten worden. Daarvoor is toen een pakket aan
compenserende maatregelen afgesproken. De consumentenorganisaties
willen vasthouden aan dit moeizaam bereikte akkoord, tenzij er betere
maatregelen te bedenken zijn om de serviceverlening en veiligheid op
peil te houden.
ROVER zal de voorstellen van de NS om te bezuinigen in de komende
periode kritisch bekijken om te voorkomen dat de reiziger opnieuw de
dupe wordt. Wij zullen ook bij de treintaxi's en catering voorstellen
doen om te voorkomen dat bezuinigingen eenzijdig bij reizigers worden
neergelegd, maar dat door een efficientere inzet en organisatie de
nadelen voor reizigers zoveel mogelijk worden beperkt.
Amersfoort, 17 mei 2002
---