Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Integrale kwaliteisaanpak nodig

Reizigersvereniging ROVER vindt dat de NS met haar tussenaanpak te veel versnipperd zaken aanpakt. Ook uit de ROVER onderzoeken blijkt dat de neergang van de NS kwaliteit op de meeste onderdelen is gestopt. Alleen op het punt van de serviceverlening op stations constateert ROVER dat ook na de komst van de nieuwe directie de neergang is doorgegaan.
In de maatregelen die de NS directie wordt een sterke nadruk gelegd op de sociale veiligheid, maar ontbreken maatregelen om de zichtbare aanwezigheid van conducteurs in treinen en medewerkers op stations te verbeteren.
ROVER zal er in de komende periode op toezien dat eventuele bezuiningen niet ten koste van de reiziger gaan en tariefverhogingen niet meer dan inflatie bedragen en ook alleen plaatsvinden als de kwaliteit op peil is .

ROVER heeft kennis genomen van de tussenstand die de NS directie vandaag heeft gepresenteerd. Ook uit de onderzoeken van ROVER die volgende week worden gepresenteerd blijkt dat de neergaande lijn in de kwaliteitsontwikkeling zich in het eerste kwartaal van 2002 niet heeft voortgezet. Wel blijkt uit de ROVER onderzoeken dat de aanwezigheid van servicepersoneel bij treinen op de grote stations verder achteruit is gelopen. Ook heeft ROVER al eerder geconstateerd dat de controle door conducteurs in treinen nog steeds op een bedroevend laag peil staat.

ROVER vindt dat de NS nu erg eenzijdig naar de sociale veiligheid kijkt, terwijl een integrale kwaliteitsaanpak noodzakelijk is. Niet alleen voor de sociale veiligheid, maar ook voor kaartverkoop, informatieverstrekking en overige vormen van serviceverlening is de aanwezigheid van mensen superieur aan camera's, noodknoppen en servicelijnen. In de plannen van de NS ontbreken maatregelen om de zichtbare aanwezigheid van conducteurs te waarborgen. Volgens ROVER zou de ambitie moeten zijn om serviceverlening door mensen in zoveel mogelijk situaties mogelijk te maken en niet af te laten hangen van verkokerde geldstromen.

Met de NS hebben de consumentenorganisaties in het LOCOV in 1999 afspraken gemaakt over de serviceformules op stations, indien de loketten daar gesloten moeten worden. Daarvoor is toen een pakket aan compenserende maatregelen afgesproken. De consumentenorganisaties willen vasthouden aan dit moeizaam bereikte akkoord, tenzij er betere maatregelen te bedenken zijn om de serviceverlening en veiligheid op peil te houden.

ROVER zal de voorstellen van de NS om te bezuinigen in de komende periode kritisch bekijken om te voorkomen dat de reiziger opnieuw de dupe wordt. Wij zullen ook bij de treintaxi's en catering voorstellen doen om te voorkomen dat bezuinigingen eenzijdig bij reizigers worden neergelegd, maar dat door een efficientere inzet en organisatie de nadelen voor reizigers zoveel mogelijk worden beperkt.

Amersfoort, 17 mei 2002

---