AutoRai
17-5-2002
Agila Njoy en Tour bieden alle ruimte aan gezin en vrije tijd
Onder de noemer de andere autos van Opel stelt Opel twee autos voor
die veel overeenkomsten vertonen. De Agila Njoy en de Tour zijn
allebei bijzonder flexibel, ruim en voorzien van tal van praktische
details.
Opel heeft met de twee nieuwkomers twee ijzersterke troeven in handen
die gericht zijn op gezinnen en vrijetijdsbesteding.
De Agila Njoy en de Tour onderscheiden zich duidelijk door hun eigentijdse karakter en vele mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding en gezinnen met een actieve levensstijl. Dit komt bijvoorbeeld naar voren door de overvloedige interieurruimte voor de passagiers en hun bagage, ondanks de compacte buitenmaten. In de optielijst van Njoy en de Tour zijn daarnaast meerdere opties te vinden voor de sportieveling zoals een surfplankimperiaal, fietsendrager en een ski-imperiaal.
Beide autos zijn bovendien compact, bijzonder wendbaar en bieden een
perfect zicht rondom. In combinatie met de voortreffelijke
rijeigenschappen en het ruime interieur, zijn beide autos een ideale
compagnon voor het gezin en voor vrije tijd. Bovendien heeft zowel de
Njoy als de Tour een lage basisprijs, waardoor beide Opels een
uitstekende prijs-/kwaliteitsverhouding bieden met veel ruimte en
comfort.
Agila Njoy: stijlvol en praktisch
De Njoy koppelt praktische eigenschappen aan onderscheidende
kenmerken. De Agila Njoy is feitelijk een zeer luxe uitvoering van de
Agila. Wanneer we het model vergelijken met de overige Agila modellen,
dan heeft de Njoy hetzelfde uitrustingsniveau als de Agila Elegance.
Hij heeft onder meer in carrosseriekleur gespoten bumpers en
buitenspiegels, elektrische raambediening en centrale
deurvergrendeling met afstandsbediening.
Meest opvallende is echter het bijzondere in- en exterieur van de
auto. Om bij het exterieur te beginnen: aan de buitenzijde valt de
Njoy op door de opvallende duotone metallic lak: een combinatie van de
kleuren Áztec Gold en Star Silver. Het maakt de Agila Njoy een echte
blikvanger. Mooie zevenspaaks 14-inch lichtmetalen velgen, een
zilvergrijze dakreling, handgrepen in carrosseriekleur, een gewijzigd
uitlaatsierstuk en een opvallende naambadge tussen de C- en D-stijl
maken het geheel smaakvol af.
In het interieur heeft de Agila Njoy ook een geheel eigen karakter:
bijpassende Elba stoelbekleding in dezelfde Aztec Gold-kleur van de
carrosserie met geborduurde naamsaccenten, chromen accenten op het
middenconsole, chromen deurgrepen en zilverkleurig omrande
instrumenten. Verder is de auto voorzien van een sportief lederen
stuurwiel, een lederen pookknop en veiligheidsgordels in dezelfde,
eerder genoemde Aztec Gold carrosseriekleur. De chromen rand rond de
grille, de gewijzigde bumpers en de heldere koplampen zijn andere
kenmerken van deze speciale Agila. De auto wordt aangedreven door een
levendige 55kW/75pk 1.2-liter 16V Ecotec-motor.
Opels Njoy is niet alleen stijlvol, maar ook nog eens zeer praktisch.
De auto koppelt, net als de Tour, compacte buitenmaten aan een ruim
interieur. De interieurruimte is zowel voor de voor- als de
achterpassagiers riant. Daarnaast biedt de auto veel opbergruimte.
Opbergvakken zijn te vinden vlakbij de voorstoelen en in alle
zijdeuren. Verder is er een opbergnet. Ook een opberglade onder de
bestuurders- en passagiersstoel ontbreekt niet. Voorts heeft de Njoy
onderscheidende kenmerken als een fraaie stereo radio/CD-combinatie,
mistlampen in de voorbumper en een gewijzigd instrumentenpaneel. De
omvangrijke lijst aan opties gerelateerd aan vrije tijd en gezin maken
de Njoy, net als de Tour, bij uitstek geschikt voor recreatie en
familie.
Actieve hoofdsteunen en optionele zijairbags voor verbeterde
veiligheid
Veiligheid speelt natuurlijk ook een belangrijke rol. De Agila is op
dit moment de enige Mini MPV op de Europese markt met actieve
hoofdsteunen. Deze helpen bij het reduceren van het gevaar van een
whiplash bij een botsing. De actieve hoofdsteunen, al standaard in
andere Opels, worden geactiveerd doordat het bovenlichaam van de
voorste inzittenden tegen de rugleuning wordt aangedrukt. De
hoofdsteun verkleint vervolgens de afstand tussen het hoofd van de
inzittende en de hoofdsteun. Het hoofd wordt dus eerder opgevangen bij
de beweging naar achteren waardoor de druk op de ruggengraat
aanzienlijk vermindert. Bij een zijdelingse impact zorgen twee
zijairbags, geïntegreerd in de rugleuningen voor extra bescherming van
de voorste inzittenden. In combinatie met de actieve hoofdsteunen en
de als optie leverbare zijairbags zet hij een nieuwe standaard in zijn
klasse. Zeker in combinatie met vanzelfsprekende zaken als een stijf
passagierscompartiment, gordelspanners en het Pedal Release System.
ABS is als optie leverbaar. Twee airbags vóór zijn standaard op de
Njoy.
De stijlvolle en praktische Agila Njoy staat voor 13.250,-in de
prijslijst. Deze prijs is exclusief een overheidssubsidie van 275,-.
Er is al een Agila vanaf 8.995,-.
De Opel Tour: praktisch en veelzijdig
De Opel Tour is al net zo praktisch als de Agila Njoy. Met zijn
bovengemiddelde ruimteaanbod voor vijf passagiers en hun bagage (tot
2320 liter, gemeten volgens de VDA methode), betrouwbaar en veilig
weggedrag en een breed spectrum aan opties en praktische accessoires,
is de Opel Tour, net zoals de Njoy, de ideale compagnon voor actieve
gezinnen en recreatie. Bovendien is de Tour, zoals elke Opel,
onderhoudsvriendelijk, zuinig en schoon en heeft hij een lage
basisprijs. Dit geldt natuurlijk ook voor de bestelwagenversie van de
Tour die bij de verkiezing International Van of the Year 2002 de
tweede prijs in de wacht sleepte achter de nieuwe Opel Vivaro.
De rijk uitgeruste Opel Tour, technisch grotendeels gebaseerd op de
nieuwe generatie Corsa, is leverbaar met drie verschillende motoren:
één benzine motor en twee direct ingespoten turbodiesels. De krachtige
1.6-liter motor levert 64 kW/87 pk en voldoet al aan de Euro 4 emissie
eisen, waardoor de auto evenals de Agila Njoy in aanmerking komt voor
een milieusubsidie van 275.
De ECOTEC direct ingespoten turbodiesels, welke voldoen aan de Euro 3
standaard, hebben een inhoud van 1.7 liter en leveren respectievelijk
48 kW/65 pk (1.7 Di) en 55 kW/75 pk (1.7 DTi). Het gemiddeld verbruik
van deze motoren ligt met 5,8 liter per 100 kilometer opvallend laag.
Eerste klas reizen ook achterin
De Tour is een uitkomst voor jonge gezinnen met een actieve
levensstijl. De auto biedt niet alleen meer dan voldoende ruimte aan
zeker vijf passagiers en hun bagage, maar kan met zijn flexibele
indeling en ruimte voor elk gewenst doel of hobby ingezet worden.
Met gemak biedt hij plaats aan vijf personen, die elk een ruime zit
hebben, ook achterin. Om te beginnen genieten de bestuurder en
voorpassagier bijzonder veel ruimte. Neem bijvoorbeeld de hoofdruimte.
Die is met 1039 mm riant en een direct gevolg van het monocab-design.
Dankzij de langste wielbasis in zijn klasse (2716 mm) is de beenruimte
zondermeer indrukwekkend: 1019 mm. De achterpassagiers hebben de
beschikking over een knieruimte van minimaal 315 mm, gemeten vanaf de
achterzijde van de voorstoelen. Zelfs zeer lange mensen reizen
eersteklas met een hoofdruimte van 1246 mm. Door het grote
raamoppervlak met getint glas is het uitzicht rondom uitstekend.
Voorts zijn de achterruiten uitklapbaar.
Het in- en uitstappen in de Tour is zeer gemakkelijk dankzij de
standaard aanwezige schuifdeur aan de passagierszijde. Een tweede
schuifdeur, aan bestuurderszijde is als optie verkrijgbaar. Op deze
deuren is een kinderslot standaard. Het monteren van kinderzitjes
vergt weinig moeite door het leverbare Isofix-systeem.
De veiligheidsuitrusting op de achterbank is zeer uitgebreid met drie
driepuntsgordels en zittingen die voorkomen dat de passagiers onder de
gordels doorschieten bij een aanrijding. Daarnaast bieden het
afdekscherm van de bagageruimte en de versterkte achterbankleuning
extra bescherming bij een aanrijding: de bagage zal de inzittenden
niet kunnen bereiken. De omvangrijke veiligheidsuitrusting kan nog
worden uitgebreid met een bagagenet.
Laadruimte: praktisch ingericht met een inhoud tot 2320 liter
Ondanks de bescheiden buitenmaten (lengte 4323 mm, breedte 1685 mm,
hoogte 1801 mm), biedt de Tour zeer veel ruimte voor bagage. De
achterbank is neerklapbaar in de verhouding 40:60. Als de achterbank
is neergeklapt, heeft de bagageruimte een lengte van maar liefst 1,60
meter. Bij een neergeklapte achterbank laten de hoofdsteunen zich
eenvoudig in het voetencompartiment plaatsen.
Als de auto tot de taillelijn wordt beladen, meet de bagageruimte 990
liter; wordt de volledige hoogte benut, onstaat er een capaciteit van
2320 liter. Als de achterbank niet is neergeklapt, is er altijd nog
een bagageruimte van 455 liter voorhanden. Deze is gemakkelijk
bereikbaar via de twee achterdeuren. Met slechts een hoogte van 55 cm
is de tildrempel aangenaam laag. Het volwaardige reservewiel is
weggewerkt onder de bagagevloer om ruimte te besparen. Kleinere
voorwerpen zoals ruitenkrabbers, CDs e.d. zijn op te bergen in één van
de vele bergvakjes. In alle deuren of zijpanelen zijn bekerhouders te
vinden. Het grote compartiment in het dak biedt plaats aan
bijvoorbeeld kaartmateriaal.
Comfortabele stuurbekrachtiging en veilige DSA-wielophanging Dat de
Tour gemakkelijk in de kleinste parkeerplaats kan worden gestuurd, is
niet alleen het gevolg van de compacte buitenafmetingen en de
draaicirkel van slechts 11,23 meter. Zijn snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging (EPS) maakt manoeuvreren een fluitje van een cent.
Dankzij het DSA (Dynamic Safety) chassis, combineert de Opel Tour uitmuntende rijkwaliteiten met een hoog veiligheidsniveau. Het laadvermogen van de Tour bedraagt 565 kg. De onafhankelijke voorwielophanging bestaat uit McPherson veerpoten met een separaat sub-frame. Samen met draagarmen uit één stuk, zorgt het voor meer veiligheid en een preciezere besturing. De achterwielophanging heeft een ruimtebesparende constructie met een U-vormig torsieprofiel. Deze achteras constructie is bekend van de succesvolle Astra Stationwagon.
De veiligheidsvoorzieningen van de Tour zijn net zo geavanceerd als de
wielophanging: de veiligheidsuitrusting omvat onder meer full-size
airbags voor bestuurder en voorpassagier, pyrotechnische
gordelspanners en het gepatenteerde Pedal-Release-System. Dit systeem
reduceert bij een frontale botsing het letselgevaar voor de onderbenen
van de bestuurder. Daarnaast is er als optie vier-kanaals ABS met
elektronische remkracht verdeler leverbaar.
Verschillende uitrustingsmogelijkheden
De Tour is leverbaar in twee uitvoeringen: de Tour en de Comfort. De
Comfort is 1.500 Euro duurder dan de Tour. Voor dit bedrag krijgt de
Comfort extra uitrusting mee onder andere in de vorm van centrale
deurvergrendeling met afstandsbediening, in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, radio/cassettespeler inclusief stuurwielbediening,
elektrisch bedienbare ramen vóór, infodisplay met tijd en temperatuur
weergave, een leeslampje vóór en een extra schuifdeur aan de
linkerzijde. Het basismodel de Tour is standaard met één schuifdeur
aan de rechterzijde uitgerust. Standaard beschikt de Opel Tour
overigens over een compleet veiligheidspakket met onder andere twee
airbags vóór, 3-punts veiligheidsgordels, een derde hoofdsteun achter
en de door Opel gepatenteerde break away-pedalen. Ook een in hoogte
verstelbaar stuurwiel en een in delen neerklapbare achterbank zijn
standaard.
De Opel Tour is verkrijgbaar vanaf 13.975,- voor de zuinige en
krachtige 1.6-8V. De diesels hebben een vanaf prijs van 17.595,-.