AutoRai

17-5-2002

Agila Njoy en Tour bieden alle ruimte aan gezin en vrije tijd

Onder de noemer de andere autos van Opel stelt Opel twee autos voor die veel overeenkomsten vertonen. De Agila Njoy en de Tour zijn allebei bijzonder flexibel, ruim en voorzien van tal van praktische details.

Opel heeft met de twee nieuwkomers twee ijzersterke troeven in handen die gericht zijn op gezinnen en vrijetijdsbesteding.

De Agila Njoy en de Tour onderscheiden zich duidelijk door hun eigentijdse karakter en vele mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding en gezinnen met een actieve levensstijl. Dit komt bijvoorbeeld naar voren door de overvloedige interieurruimte voor de passagiers en hun bagage, ondanks de compacte buitenmaten. In de optielijst van Njoy en de Tour zijn daarnaast meerdere opties te vinden voor de sportieveling zoals een surfplankimperiaal, fietsendrager en een ski-imperiaal.

Beide autos zijn bovendien compact, bijzonder wendbaar en bieden een perfect zicht rondom. In combinatie met de voortreffelijke rijeigenschappen en het ruime interieur, zijn beide autos een ideale compagnon voor het gezin en voor vrije tijd. Bovendien heeft zowel de Njoy als de Tour een lage basisprijs, waardoor beide Opels een uitstekende prijs-/kwaliteitsverhouding bieden met veel ruimte en comfort.

Agila Njoy: stijlvol en praktisch
De Njoy koppelt praktische eigenschappen aan onderscheidende kenmerken. De Agila Njoy is feitelijk een zeer luxe uitvoering van de Agila. Wanneer we het model vergelijken met de overige Agila modellen, dan heeft de Njoy hetzelfde uitrustingsniveau als de Agila Elegance. Hij heeft onder meer in carrosseriekleur gespoten bumpers en buitenspiegels, elektrische raambediening en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening.

Meest opvallende is echter het bijzondere in- en exterieur van de auto. Om bij het exterieur te beginnen: aan de buitenzijde valt de Njoy op door de opvallende duotone metallic lak: een combinatie van de kleuren Áztec Gold en Star Silver. Het maakt de Agila Njoy een echte blikvanger. Mooie zevenspaaks 14-inch lichtmetalen velgen, een zilvergrijze dakreling, handgrepen in carrosseriekleur, een gewijzigd uitlaatsierstuk en een opvallende naambadge tussen de C- en D-stijl maken het geheel smaakvol af.

In het interieur heeft de Agila Njoy ook een geheel eigen karakter: bijpassende Elba stoelbekleding in dezelfde Aztec Gold-kleur van de carrosserie met geborduurde naamsaccenten, chromen accenten op het middenconsole, chromen deurgrepen en zilverkleurig omrande instrumenten. Verder is de auto voorzien van een sportief lederen stuurwiel, een lederen pookknop en veiligheidsgordels in dezelfde, eerder genoemde Aztec Gold carrosseriekleur. De chromen rand rond de grille, de gewijzigde bumpers en de heldere koplampen zijn andere kenmerken van deze speciale Agila. De auto wordt aangedreven door een levendige 55kW/75pk 1.2-liter 16V Ecotec-motor.

Opels Njoy is niet alleen stijlvol, maar ook nog eens zeer praktisch. De auto koppelt, net als de Tour, compacte buitenmaten aan een ruim interieur. De interieurruimte is zowel voor de voor- als de achterpassagiers riant. Daarnaast biedt de auto veel opbergruimte. Opbergvakken zijn te vinden vlakbij de voorstoelen en in alle zijdeuren. Verder is er een opbergnet. Ook een opberglade onder de bestuurders- en passagiersstoel ontbreekt niet. Voorts heeft de Njoy onderscheidende kenmerken als een fraaie stereo radio/CD-combinatie, mistlampen in de voorbumper en een gewijzigd instrumentenpaneel. De omvangrijke lijst aan opties gerelateerd aan vrije tijd en gezin maken de Njoy, net als de Tour, bij uitstek geschikt voor recreatie en familie.

Actieve hoofdsteunen en optionele zijairbags voor verbeterde veiligheid
Veiligheid speelt natuurlijk ook een belangrijke rol. De Agila is op dit moment de enige Mini MPV op de Europese markt met actieve hoofdsteunen. Deze helpen bij het reduceren van het gevaar van een whiplash bij een botsing. De actieve hoofdsteunen, al standaard in andere Opels, worden geactiveerd doordat het bovenlichaam van de voorste inzittenden tegen de rugleuning wordt aangedrukt. De hoofdsteun verkleint vervolgens de afstand tussen het hoofd van de inzittende en de hoofdsteun. Het hoofd wordt dus eerder opgevangen bij de beweging naar achteren waardoor de druk op de ruggengraat aanzienlijk vermindert. Bij een zijdelingse impact zorgen twee zijairbags, geïntegreerd in de rugleuningen voor extra bescherming van de voorste inzittenden. In combinatie met de actieve hoofdsteunen en de als optie leverbare zijairbags zet hij een nieuwe standaard in zijn klasse. Zeker in combinatie met vanzelfsprekende zaken als een stijf passagierscompartiment, gordelspanners en het Pedal Release System. ABS is als optie leverbaar. Twee airbags vóór zijn standaard op de Njoy.

De stijlvolle en praktische Agila Njoy staat voor 13.250,-in de prijslijst. Deze prijs is exclusief een overheidssubsidie van 275,-. Er is al een Agila vanaf 8.995,-.

De Opel Tour: praktisch en veelzijdig
De Opel Tour is al net zo praktisch als de Agila Njoy. Met zijn bovengemiddelde ruimteaanbod voor vijf passagiers en hun bagage (tot 2320 liter, gemeten volgens de VDA methode), betrouwbaar en veilig weggedrag en een breed spectrum aan opties en praktische accessoires, is de Opel Tour, net zoals de Njoy, de ideale compagnon voor actieve gezinnen en recreatie. Bovendien is de Tour, zoals elke Opel, onderhoudsvriendelijk, zuinig en schoon en heeft hij een lage basisprijs. Dit geldt natuurlijk ook voor de bestelwagenversie van de Tour die bij de verkiezing International Van of the Year 2002 de tweede prijs in de wacht sleepte achter de nieuwe Opel Vivaro.

De rijk uitgeruste Opel Tour, technisch grotendeels gebaseerd op de nieuwe generatie Corsa, is leverbaar met drie verschillende motoren: één benzine motor en twee direct ingespoten turbodiesels. De krachtige
1.6-liter motor levert 64 kW/87 pk en voldoet al aan de Euro 4 emissie eisen, waardoor de auto evenals de Agila Njoy in aanmerking komt voor een milieusubsidie van 275.

De ECOTEC direct ingespoten turbodiesels, welke voldoen aan de Euro 3 standaard, hebben een inhoud van 1.7 liter en leveren respectievelijk 48 kW/65 pk (1.7 Di) en 55 kW/75 pk (1.7 DTi). Het gemiddeld verbruik van deze motoren ligt met 5,8 liter per 100 kilometer opvallend laag.

Eerste klas reizen ook achterin
De Tour is een uitkomst voor jonge gezinnen met een actieve levensstijl. De auto biedt niet alleen meer dan voldoende ruimte aan zeker vijf passagiers en hun bagage, maar kan met zijn flexibele indeling en ruimte voor elk gewenst doel of hobby ingezet worden.

Met gemak biedt hij plaats aan vijf personen, die elk een ruime zit hebben, ook achterin. Om te beginnen genieten de bestuurder en voorpassagier bijzonder veel ruimte. Neem bijvoorbeeld de hoofdruimte. Die is met 1039 mm riant en een direct gevolg van het monocab-design. Dankzij de langste wielbasis in zijn klasse (2716 mm) is de beenruimte zondermeer indrukwekkend: 1019 mm. De achterpassagiers hebben de beschikking over een knieruimte van minimaal 315 mm, gemeten vanaf de achterzijde van de voorstoelen. Zelfs zeer lange mensen reizen eersteklas met een hoofdruimte van 1246 mm. Door het grote raamoppervlak met getint glas is het uitzicht rondom uitstekend. Voorts zijn de achterruiten uitklapbaar.

Het in- en uitstappen in de Tour is zeer gemakkelijk dankzij de standaard aanwezige schuifdeur aan de passagierszijde. Een tweede schuifdeur, aan bestuurderszijde is als optie verkrijgbaar. Op deze deuren is een kinderslot standaard. Het monteren van kinderzitjes vergt weinig moeite door het leverbare Isofix-systeem.

De veiligheidsuitrusting op de achterbank is zeer uitgebreid met drie driepuntsgordels en zittingen die voorkomen dat de passagiers onder de gordels doorschieten bij een aanrijding. Daarnaast bieden het afdekscherm van de bagageruimte en de versterkte achterbankleuning extra bescherming bij een aanrijding: de bagage zal de inzittenden niet kunnen bereiken. De omvangrijke veiligheidsuitrusting kan nog worden uitgebreid met een bagagenet.

Laadruimte: praktisch ingericht met een inhoud tot 2320 liter Ondanks de bescheiden buitenmaten (lengte 4323 mm, breedte 1685 mm, hoogte 1801 mm), biedt de Tour zeer veel ruimte voor bagage. De achterbank is neerklapbaar in de verhouding 40:60. Als de achterbank is neergeklapt, heeft de bagageruimte een lengte van maar liefst 1,60 meter. Bij een neergeklapte achterbank laten de hoofdsteunen zich eenvoudig in het voetencompartiment plaatsen.

Als de auto tot de taillelijn wordt beladen, meet de bagageruimte 990 liter; wordt de volledige hoogte benut, onstaat er een capaciteit van 2320 liter. Als de achterbank niet is neergeklapt, is er altijd nog een bagageruimte van 455 liter voorhanden. Deze is gemakkelijk bereikbaar via de twee achterdeuren. Met slechts een hoogte van 55 cm is de tildrempel aangenaam laag. Het volwaardige reservewiel is weggewerkt onder de bagagevloer om ruimte te besparen. Kleinere voorwerpen zoals ruitenkrabbers, CDs e.d. zijn op te bergen in één van de vele bergvakjes. In alle deuren of zijpanelen zijn bekerhouders te vinden. Het grote compartiment in het dak biedt plaats aan bijvoorbeeld kaartmateriaal.

Comfortabele stuurbekrachtiging en veilige DSA-wielophanging Dat de Tour gemakkelijk in de kleinste parkeerplaats kan worden gestuurd, is niet alleen het gevolg van de compacte buitenafmetingen en de draaicirkel van slechts 11,23 meter. Zijn snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (EPS) maakt manoeuvreren een fluitje van een cent.

Dankzij het DSA (Dynamic Safety) chassis, combineert de Opel Tour uitmuntende rijkwaliteiten met een hoog veiligheidsniveau. Het laadvermogen van de Tour bedraagt 565 kg. De onafhankelijke voorwielophanging bestaat uit McPherson veerpoten met een separaat sub-frame. Samen met draagarmen uit één stuk, zorgt het voor meer veiligheid en een preciezere besturing. De achterwielophanging heeft een ruimtebesparende constructie met een U-vormig torsieprofiel. Deze achteras constructie is bekend van de succesvolle Astra Stationwagon.

De veiligheidsvoorzieningen van de Tour zijn net zo geavanceerd als de wielophanging: de veiligheidsuitrusting omvat onder meer full-size airbags voor bestuurder en voorpassagier, pyrotechnische gordelspanners en het gepatenteerde Pedal-Release-System. Dit systeem reduceert bij een frontale botsing het letselgevaar voor de onderbenen van de bestuurder. Daarnaast is er als optie vier-kanaals ABS met elektronische remkracht verdeler leverbaar.

Verschillende uitrustingsmogelijkheden
De Tour is leverbaar in twee uitvoeringen: de Tour en de Comfort. De Comfort is 1.500 Euro duurder dan de Tour. Voor dit bedrag krijgt de Comfort extra uitrusting mee onder andere in de vorm van centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, radio/cassettespeler inclusief stuurwielbediening, elektrisch bedienbare ramen vóór, infodisplay met tijd en temperatuur weergave, een leeslampje vóór en een extra schuifdeur aan de linkerzijde. Het basismodel de Tour is standaard met één schuifdeur aan de rechterzijde uitgerust. Standaard beschikt de Opel Tour overigens over een compleet veiligheidspakket met onder andere twee airbags vóór, 3-punts veiligheidsgordels, een derde hoofdsteun achter en de door Opel gepatenteerde break away-pedalen. Ook een in hoogte verstelbaar stuurwiel en een in delen neerklapbare achterbank zijn standaard.

De Opel Tour is verkrijgbaar vanaf 13.975,- voor de zuinige en krachtige 1.6-8V. De diesels hebben een vanaf prijs van 17.595,-.