Multiscope

Geachte heer/mevrouw,


Een HTML versie met grafieken is te raadplegen op: http://www.multiscope.nl/pers.phtml

DEFINITIEVE DOORBRAAK VAN DVD

's-Hertogenbosch - 17 mei 2002. Nederlandse huishoudens kiezen massaal voor DVD. Dit blijkt uit een telefonisch onderzoek onder ruim 1.000 huishoudens door onderzoeksbureau Multiscope. De DVD speler is qua groei de absolute topper binnen een groep van 25 communicatie en multimedia apparaten die bestudeerd werden.

STERKE GROEI
Op dit moment is in 32% van alle Nederlandse huishoudens een DVD speler aanwezig. Dit is een verdrievoudiging van de penetratie binnen één jaar. Dat het einde van de groei nog niet in zicht is, blijkt uit het feit dat nog eens 14% van de huishoudens aangeeft de intentie te hebben om in de toekomst een DVD speler aan te schaffen.

De stijgende populariteit is deels te verklaren doordat DVD spelers nagenoeg standaard worden bijgeleverd in nieuwe Pc's. Van de op dit moment in de huishoudens aanwezige DVD spelers blijkt 45% ingebouwd te zijn in een PC. Een jaar geleden was dit nog 37%.

MARKTAANDELEN
Binnen de markt voor standalone spelers blijkt dat 3 toonaangevende merken 65% van de markt bezitten. Sony is marktleider met een aandeel van 29%. Philips (22%) en Pioneer (14%) volgen op enige afstand. Panasonic, JVC, Kenwood, Akai en Samsung hebben een duidelijk kleiner aandeel.

BESTEDINGEN AUDIO EN VIDEO DVD DISCS
In totaal werd in 2001 door huishoudens met een DVD speler 358 miljoen Euro uitgegeven aan audio en video DVD's. De meerderheid hiervan betrof audio DVD's (64%). Ongeveer de helft van de huishoudens met een DVD speler kocht in 2001 ook daadwerkelijk DVD's.

MEER INFORMATIE
Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op de site van Multiscope (www.multiscope.nl). In het rapport 'Communication & Multimedia' bevinden zich een groot aantal interessante gegevens, die nog niet gepubliceerd zijn. Een volledige Engelstalige rapportage is beschikbaar voor 895 Euro (excl. B.T.W.). Bestellingen kunnen geplaatst worden via de rapportshop op de Multiscope site of door te bellen naar: 073 - 621 21 22.

OVER MULTISCOPE
Multiscope is een toonaangevend online onderzoeksbureau, gespecialiseerd in het uitvoeren van online onderzoek & enquêtes, website bereiksmeting en internet rapporten. Multiscope heeft de beschikking over een onderzoekspanel van meer dan 100.000 Nederlandse internetgebruikers. Daarnaast werkt Multiscope samen met ongeveer 25 succesvolle Nederlandse websites, welke als onderzoekspartners fungeren.

Voor specifieke vragen kunt u contact opnemen met Elke de Quay, t. 073-6212122 of via e-mail:
elke@multiscope.nl

M U L T I S C O P E
__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/
. online research & surveying
. site audience measurement
. internet performance scans

Multiscope research program:
. communication & multimedia
. e-commerce, e-business
. profiling, internet advertising

P.O. Box 2126, 5202 CC
Helftheuvelpassage 6/11
Den Bosch, The Netherlands
t. +31 (0)73 621 21 22
f. +31 (0)73 624 14 62
info@multiscope.net
www.multiscope.net
__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/