Heliview Marketingservices


heliview
Business-to-business marktonderzoek & marketingadvies

A NEED TO KNOW
COMPANY(TM)

Kindgerelateerde fondsen favoriet goed doel bedrijfsleven

De afgelopen jaren is de charitatieve markt voor bedrijven sterk gegroeid. Vooral fondsen die zich inzetten voor het welzijn van kinderen zijn sterk in opkomst. Dit zijn met name het Ronald McDonald Kinderfonds, Cliniclowns, Nederlands Jeugdfonds Jantje Beton en in mindere mate Unicef. Er lijkt een verband te zijn met de toegenomen verwachtingen voor wat betreft tegenprestaties, de mate waarin een instelling gerelateerd is aan de branche en de voorkeur voor specifieke projecten. En juist de kindgerelateerde fondsen scoren hoog op deze aspecten.
Bedrijven geven in totaal gemiddeld 8.500 euro aan charitatieve instellingen. Dit komt per instelling neer op een gemiddeld bedrag van 6.400 euro.

Dit blijkt uit het onderzoek Charitatief gedrag bedrijven 2002 van het Bredase onderzoeksbureau Heliview. Doel van het onderzoek is het inventariseren van het charitatieve gedrag van het Nederlandse bedrijfsleven. In het kader van dit onderzoek hebben begin 2002 netto 604 interviews plaatsgevonden met functionarissen die (mede)verantwoordelijk zijn voor het steunbeleid bij Nederlandse bedrijven met minimaal 20 fulltime werknemers.

Tegenprestaties
In vergelijking met voorgaande jaren zijn de verwachtingen ten aanzien van het steunen van charitatieve instellingen veel hoger gespannen dan voorheen. Humanitaire overwegingen gelden nog steeds als belangrijkste argument. Desondanks zegt een groot deel van de vestigingen commerciële motieven te hebben om charitatieve doelen te steunen. Zo heeft een derde van de vestigingen in ruil voor sponsoring een naamsvermelding gekregen en is er bij een op de vijf vestigingen als tegenprestatie een advertentie geplaatst. Een op de vijf vestigingen zegt dat het steunen van charitatieve instellingen zou moeten leiden tot een versterking van het imago en een verbetering van de naamsbekendheid. Twee jaar geleden was nog slechts een op de tien vestigingen deze mening toegedaan. De daadwerkelijke effecten hiervan blijven weliswaar iets achter bij de verwachtingen, maar zijn aanzienlijk verbeterd ten opzichte van twee jaar geleden. Geconcludeerd kan worden dat de charitatieve markt voor bedrijven vercommercialiseert.

Rol CBF-Keurmerk toegenomen
De rol van het keurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving is de afgelopen 10 jaar aanzienlijk toegenomen. Een op de 10 sponsorende vestigingen zegt spontaan dat het CBF-keurmerk een noodzakelijke voorwaarde is voor een charitatieve instelling om voor steun in aanmerking te komen. Twee jaar geleden werd dit nog niet genoemd.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
Bij ongeveer een kwart van de organisaties met vanaf 100 werknemers speelt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een rol. Bij ongeveer de helft van deze organisaties is MVO vastgelegd in het beleid. Hierbij zijn vooral instellingen die zich inzetten voor hulp aan kinderen gewild. Instellingen die zich richten op het behoud van natuur en milieu nemen ook een belangrijke plaats in. Deze instellingen passen namelijk in het beleid met betrekking tot het milieubewust ondernemen dat een rol speelt bij bijna 20 procent van de organisaties die MVO niet onbelangrijk vinden. Het passen bij de doelstelling of strategie van het bedrijf en betrouwbaarheid zijn de belangrijkste criteria om te kiezen voor een bepaalde charitatieve instelling. Onder invloed van maatschappelijke ontwikkelingen zal het belang van MVO de komende jaren sterk toenemen.

Over Heliview

Heliview Marketingservice bv is een full-service marketingorganisatie, gespecialiseerd in de business-to-business-markt op het gebied van o.a. ICT, financiële dienstverlening en kantoorbenodigdheden.

Voor meer informatie over dit persbericht, de ICT Monitor(TM) of de producten van Heliview kunt u contact opnemen met dhr. Thanassis Vassiliadis, tel.: 076-548 40 00. Ons e-mailadres is: info@heliview.nl