Heliview Marketingservices
heliview
Business-to-business marktonderzoek & marketingadvies
A NEED TO KNOW
COMPANY(TM)
Kindgerelateerde fondsen favoriet goed doel bedrijfsleven
De afgelopen jaren is de charitatieve markt voor bedrijven sterk
gegroeid. Vooral fondsen die zich inzetten voor het welzijn van
kinderen zijn sterk in opkomst. Dit zijn met name het Ronald McDonald
Kinderfonds, Cliniclowns, Nederlands Jeugdfonds Jantje Beton en in
mindere mate Unicef. Er lijkt een verband te zijn met de toegenomen
verwachtingen voor wat betreft tegenprestaties, de mate waarin een
instelling gerelateerd is aan de branche en de voorkeur voor
specifieke projecten. En juist de kindgerelateerde fondsen scoren hoog
op deze aspecten.
Bedrijven geven in totaal gemiddeld 8.500 euro aan charitatieve
instellingen. Dit komt per instelling neer op een gemiddeld bedrag van
6.400 euro.
Dit blijkt uit het onderzoek Charitatief gedrag bedrijven 2002 van het
Bredase onderzoeksbureau Heliview. Doel van het onderzoek is het
inventariseren van het charitatieve gedrag van het Nederlandse
bedrijfsleven. In het kader van dit onderzoek hebben begin 2002 netto
604 interviews plaatsgevonden met functionarissen die
(mede)verantwoordelijk zijn voor het steunbeleid bij Nederlandse
bedrijven met minimaal 20 fulltime werknemers.
Tegenprestaties
In vergelijking met voorgaande jaren zijn de verwachtingen ten aanzien
van het steunen van charitatieve instellingen veel hoger gespannen dan
voorheen. Humanitaire overwegingen gelden nog steeds als belangrijkste
argument. Desondanks zegt een groot deel van de vestigingen
commerciële motieven te hebben om charitatieve doelen te steunen. Zo
heeft een derde van de vestigingen in ruil voor sponsoring een
naamsvermelding gekregen en is er bij een op de vijf vestigingen als
tegenprestatie een advertentie geplaatst. Een op de vijf vestigingen
zegt dat het steunen van charitatieve instellingen zou moeten leiden
tot een versterking van het imago en een verbetering van de
naamsbekendheid. Twee jaar geleden was nog slechts een op de tien
vestigingen deze mening toegedaan. De daadwerkelijke effecten hiervan
blijven weliswaar iets achter bij de verwachtingen, maar zijn
aanzienlijk verbeterd ten opzichte van twee jaar geleden.
Geconcludeerd kan worden dat de charitatieve markt voor bedrijven
vercommercialiseert.
Rol CBF-Keurmerk toegenomen
De rol van het keurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving is de
afgelopen 10 jaar aanzienlijk toegenomen. Een op de 10 sponsorende
vestigingen zegt spontaan dat het CBF-keurmerk een noodzakelijke
voorwaarde is voor een charitatieve instelling om voor steun in
aanmerking te komen. Twee jaar geleden werd dit nog niet genoemd.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
Bij ongeveer een kwart van de organisaties met vanaf 100 werknemers
speelt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een rol. Bij ongeveer de
helft van deze organisaties is MVO vastgelegd in het beleid. Hierbij
zijn vooral instellingen die zich inzetten voor hulp aan kinderen
gewild. Instellingen die zich richten op het behoud van natuur en
milieu nemen ook een belangrijke plaats in. Deze instellingen passen
namelijk in het beleid met betrekking tot het milieubewust ondernemen
dat een rol speelt bij bijna 20 procent van de organisaties die MVO
niet onbelangrijk vinden. Het passen bij de doelstelling of strategie
van het bedrijf en betrouwbaarheid zijn de belangrijkste criteria om
te kiezen voor een bepaalde charitatieve instelling. Onder invloed van
maatschappelijke ontwikkelingen zal het belang van MVO de komende
jaren sterk toenemen.
Over Heliview
Heliview Marketingservice bv is een full-service marketingorganisatie,
gespecialiseerd in de business-to-business-markt op het gebied van
o.a. ICT, financiële dienstverlening en kantoorbenodigdheden.
Voor meer informatie over dit persbericht, de ICT Monitor(TM) of de producten van Heliview kunt u contact opnemen met dhr. Thanassis Vassiliadis, tel.: 076-548 40 00. Ons e-mailadres is: info@heliview.nl