RABOBANK NEDERLAND
Andere logistiek noodzakelijk:
Nederland virtueel sierteeltcentrum van Europa
Nederland kan ook in de toekomst het sierteeltcentrum van Europa
blijven. Dan moet ons land wel het complete internationale assortiment
virtueel regisseren. De fysieke distributie verandert daardoor
ingrijpend. Het is niet langer vanzelfsprekend dat sierteeltstromen
altijd via Nederland verlopen. Rabobank voorziet dat in de studie De
Kleur van Samenwerking, die donderdag 16 mei tijdens de Floriade werd
gepresenteerd door Hans Smits, hoofddirectievoorzitter van de Rabobank
Groep.
Nauwere samenwerking tussen sectoren en de virtuele bundeling van het
internationale aanbod maken het mogelijk om internationale
distributiecentra op te zetten in belangrijke productie- en
afzetregio's. Onder Nederlandse regie worden de Europese vraag en het
internationale aanbod virtueel gebundeld, gecombineerd en vertaald in
efficiënte logistieke processen tussen de verschillende centra. De
Nederlandse veilingen transformeren hierdoor volgens de
Rabobank-studie nadrukkelijk van fysieke marktplaatsen naar actieve
marketingorganisaties ten dienste van producenten en
'flowerproviders'.
Een voorwaarde voor versterking van de Nederlandse marktpositie is
bundeling van het brede internationale aanbod. Dit is onder meer nodig
om tegemoet te komen aan de wensen van het Europese
grootwinkelbedrijf, dat zijn aandeel in de afzet van
sierteeltproducten de komende tien jaar ziet verdubbelen tot circa 50
procent.
In samenwerking met grote veilingen en bemiddelingsbureaus brengen
'flowerproviders' het internationale aanbod in kaart, organiseren zij
de inkoop, verkoop en logistiek en leveren zij aanvullende commerciële
diensten. Het belang van de veilingklok neemt af ten gunste van
directe levering. Rabobank voorziet in de studie dat Nederlandse
siertelers straks óf voor het Europese grootwinkelbedrijf óf voor de
onafhankelijke detaillist produceren. 'De groeiende behoefte aan
maatwerk en kwaliteitsgaranties leidt tot nauwere samenwerking, zowel
tussen sectoren als tussen schakels in de keten', aldus Smits. 'Voor
een casinostrategie, waarbij de teler op goed geluk produceert zonder
zijn afzet te hebben geregeld, is geen plaats meer.'
Met een serie studies over de toekomst van de tuinbouw, wil de
Rabobank bijdragen aan visievorming binnen de keten. Op basis van deze
visie wil de Rabobank als partner naast ondernemers en andere
participanten binnen de keten staan om hen te helpen bij het maken van
strategische keuzes voor de toekomst.
Het seminar werd voortgezet met inleidingen van ing. T. Vermeer, hoofd
commerciële zaken van Van Zanten Flowerconcept, en drs. J. Ferwerda,
directeur inkoop en marketing van PRAXIS. Uitgebreide reacties kwamen
van voorzitter Doeke Faber van de Vereniging van Bloemenveilingen in
Nederland, voorzitter Jan van den Bosch van de Vereniging van
Groothandelsbedrijven in Bloemkwekerijproducten en voorzitter Jacques
Langeslag van de Nederlandse Tuinbouwraad. Presentator Victor
Deconinck leidde de afsluitende forumdiscussie.
Noot voor de redactie,