Consumentenbond
Bond bezorgd over consumentenkwesties in regeerakkoord
16 mei 2002
Reactie Consumentenbond op verkiezingsuitslag
De Consumentenbond heeft met interesse kennis genomen van de
(definitieve prognose van de) uitslag van de verkiezingen voor de
Tweede Kamer. Deze uitslag, waarbij de zittende partijen in het
kabinet enorm hebben verloren ten opzichte van de oude en nieuwe
oppositiepartijen, is een kras helder signaal van de kiezers voor een
andere overheid: de overheid moet snel betere prestaties gaan leveren
en daarop worden afgerekend. Maar de Consumentenbond is bezorgd of bij
de formatie van een nieuw kabinet en het opstellen van het
regeerakkoord de consument écht centraal zal staan.
Uit de verkiezingsuitslag van vanavond blijkt dat de kiezers sterk
ontevreden zijn over de prestaties die de overheid levert. Veel meer
dan voorgaande verkiezingen gaat het de burgers om waar voor hun
belastinggeld. Ze rekenen aanbieders - daar op af, zoals we vanavond
hebben gezien. Dat geldt bijvoorbeeld voor de zorg (met zijn lange
wachtlijsten), het onderwijs (met zijn gebrekkige kwaliteit), de
spoorwegen (met alle vertragingen en uitval) maar ook voor veel
halfslachtig geliberaliseerde markten, zoals de notarissen, het
taxivervoer en de telecommunicatie, waar prijs en prestatie niet
direct met elkaar verbonden zijn.
Alle partijen hebben in hun programma's op deze consumentenkwesties
ingespeeld. Wat nu zeker niet mag gebeuren, is dat de problemen van de
Nederlandse burgers niet serieus worden genomen. Het grote risico van
de kabinetsformatie en de daaropvolgende vorming van het regeerakkoord
is volgens de bond, dat partijen niet daadwerkelijk bereid zullen zijn
burgers centraal te stellen, omdat zij meer tijd en energie steken in
de onderlinge relaties en hoe zij met elkaar samenwerken. Ook moeten
zij oppassen niet weer in oude reflexen te vervallen. De
Consumentenbond is daarom bezorgd of er op korte termijn een stevig
regeerakkoord kan ontstaan, waarin burgers en consumenten écht voorop
staan.
Het nieuwe regeerakkoord moet dan ook zeker een fundamentele
vernieuwing van de overheid bevatten op consumentengebied. Dat
betekent dat de overheid een actieve rol als `marktmeester' op zich
moet nemen in markten die vanuit consumentenperspectief niet goed
functioneren. En dat de overheid zelf het voorbeeld stelt door goede
prestaties te leveren: het tempo van de noodzakelijke verbetering in
de kwaliteit van publieke diensten moet snel omhoog.
In de ogen van de Consumentenbond kan dat alleen als poldermodel (in
de zin van eindeloos overleg met een slap en vaag compromis als
resultaat) in de uitvoering van beleidsmaatregelen wordt losgelaten én
als via het vooraf stellen van targets, het structureel meten en het
publiceren van de resultaten de overheid kan worden afgerekend op haar
beloftes.