Gemeente 's-Hertogenbosch
Nieuwe reclamenota geeft duidelijkheid
do 16 mei 2002
Reclame dient te passen in de bestaande architectuur en stedenbouw, in
plaats van daar de aandacht vanaf te leiden of er zelfs afbreuk aan te
doen. Dit is een van de uitgangspunten in de nieuwe reclamebeleidsnota
van s-Hertogenbosch. De nota strekt zich uit over de drie vormen van
buitenreclame: gevelreclame, reclame op eigen terrein en reclame in de
openbare ruimte. Onder dat laatste vallen zowel objecten die
individuele ondernemers op straat neerzetten, bijvoorbeeld
reclameborden, als de objecten die een reclame-exploitant plaatst op
basis van een privaatrechtelijke overeenkomst met de gemeente. De nota
richt zich op het gehele grondgebied van de gemeente.De aanleiding
voor het maken van deze reclamebeleidsnota is drieledig. De oude
richtlijnen voor reclame-uitingen blijken niet toereikend te zijn,
waardoor onduidelijkheid bestaat over waar reclame wel of niet
toegestaan is. In het verlengde hiervan levert de handhaving van
zonder vergunning aangebrachte of geplaatste reclame onvoldoende
resultaten op. De belangrijkste reden is echter dat de aandacht voor
ruimtelijke kwaliteit zienderogen toeneemt in s-Hertogenbosch en
reclame is daarvan een belangrijke component.
Kwaliteit
De doelstelling van de nota is het verhogen van de kwaliteit van de
buitenreclame in s-Hertogenbosch, rekening houdend met de belangen van
ondernemers en met de specifieke omstandigheden in de verschillende
delen van de gemeente. Verder geeft de nota de beleidsregels die het
voor iedereen duidelijk maken wat er in s-Hertogenbosch wel en niet is
toegestaan op het gebied van reclame en een werkbaar toetsingskader
voor de Welstandcommissie en de Monumentencommissie gebaseerd op een
duidelijke visie.
Kernpunten nieuw beleid
Kernpunten van beleid zijn: maatwerkgedachte door indeling in gebieden
in de stad (beschermd stads en dorpsgezicht, woonwijken, groen- en
recreatiegebieden en sportcomplexen en centrum van Rosmalen, overige
winkelgebieden, bedrijventerreinen en hoofdwegeninfrastructuur),
verbod tot plaatsing van reclameborden in het beschermd stads- en
dorpsgezicht in de openbare ruimte, beperking in omvang van
reclame-uitingen aan de gevel, frequente handhaving op de nakoming van
de richtlijnen en de stimuleringsregeling met bijdrage in de kosten
van vrijwillige vervanging van reclame-uitingen aangepast aan de
nieuwe richtlijnen. Stimulering van vervanging van niet meer passende
reclame-uitingen geschiedt door samenwerking tussen de
ondernemersorganisatie Hartje 's-Hertogenbosch en de gemeente
gezamenlijk. Een invoeringstraject wordt daarvoor opgesteld.